کد خبر : 2637
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹

اجلال، تکریم و تعظیم امامزادگان جزو شعائر اسلامی است / امامزاده‌ها نسبت به ما حق حیات دارند

اجلال، تکریم و تعظیم امامزادگان جزو شعائر اسلامی است / امامزاده‌ها نسبت به ما حق حیات دارند

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت ۵ ذیقعده روز «تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه» به بازخوانی پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره بین المللی امامزادگان پرداخته ایم که در ادامه توجه شما را به آن جلب می نماییم: به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت ۵ ذیقعده روز «تجلیل

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت ۵ ذیقعده روز «تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه» به بازخوانی پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره بین المللی امامزادگان پرداخته ایم که در ادامه توجه شما را به آن جلب می نماییم:

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت ۵ ذیقعده روز «تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه» به بازخوانی پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره بین المللی امامزادگان(سال ۱۳۹۲) پرداخته ایم که در ادامه توجه شما را به آن جلب می نماییم:

آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام خود بیان داشتند: مهم‌ترین بحثی که درباره امامزادگان مطرح است این است که این‌ها به عترت طاهرین (علیهم السلام و الصلاه)مرتبط هستند و عترت عدل قرآن کریم است و قرآن کریم مبین، مفسر و شارح می‌خواهد که همان عترت‌اند.

ایشان ادامه دادند: آن علوم اساسی که به وسیله ذات اقدس الله و خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام و الصلاه) رسید به این امامزادگان هم منتقل شد. این‌ها ممکن است از علم‌الدراسه خیلی استفاده نکرده باشند ولی مهم‌ترین علم، علم‌الوراثه است که امامزادگان سهم وافری بردند. علم‌الدراسه بدون علم‌الوراثه تعیین‌کننده نیست. این امامزاده‌ها از علم‌الوراثه طرفی بستند و با همان علم‌الوراثه از حجاز به ایران آمدند و اسلام را به عنوان قرآن و عترت به ایران آوردند هرجا این امامزاده‌ها نزول اجلال کردند آن‌جا مرام اهل‌بیت(ع)، مکتب اهل‌بیت(ع)، علوی بودن، فاطمی بودن، حسنی و حسینی (علیهم السلام و الصلاه) بودن، رواج پیدا کرده است.

معظم له تاکید داشتند: این امامزاده‌ها نسبت به ما حق حیات دارند یعنی ما تشیع مان را، ولایت‌مداری‌مان را، پیروی اهل‌بیت(ع) را از این امامزاده‌ها داریم. آن روز که اسلام به ایران آمده است اسلام تنها با قرآن نیامده و وسیله عترت هم آمده و این عترت آمیخته با قرآن و قرآن هماهنگ با عترت به وسیله این امامزاده‌ها منتشر شده، این‌که می‌بینید بزرگان وقتی وارد حرم امامزادگان شدند نهایت خضوع را دارند برای این است که این‌ها حق حیات نسبت به ما دارند. درست است بزرگانی نظیر شیخ طوسی، شیخ مفید، شیخ صدوق، این‌ها معلم ما بودند و آثار علمی فراوانی به یادگار گذاشتند اما این‌ها معلمند و آن‌ها (امامزادگان) نسبت به ما حق حیات دارند؛ بین حق حیات و حق تعلیم خیلی فرق هست.

آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: این امامزادگان آمدند گفتند؛ اسلام تنها قرآن نیست قرآن با عترت همراه است ، الان ما به برکت تلاش و کوشش امام راحل و خون‌های پاک شهدا (رضوان الله تعالی علیهم) در خدمت قرآنیم.

ایشان با اشاره به حدیث نبوی ادامه دادند: اگر کسی به این حدیث نورانی دل بست که پیغمبر (ص) فرمودند: «انا وعلی ابوا هذه الامه». و اوفرزند معنوی این خاندان شد می‌تواند از علم‌الوراثه سهمی ببرد.غرض آن است که اسلام با قرآن و عترت شروع شد، با قرآن و عترت دوام پیدا می‌کند و با قرآن و عترت در زمان ظهور حضرت ولی‌عصر (ارواحنا فداه) هماهنگ می‌شود تا در حوض کوثر این دو بهم برسند. امامزادگان وارثان این علمند، حافظان این اصلند و وارثان این نسلند که به ما منتقل کردند.

معظم له به سخنی از مرحوم صاحب جواهر اشاره کردند و بیان داشتند: مرحوم صاحب جواهر یک حرف عمیق فقهی دارد که می‌فرماید آنجا که یک امامزاده دفن شده قبرستان است، نماز در قبرستان مکروه است ولی نماز در کنار قبر امامزاده به منزله نماز در مسجد است. این از کجاست؟ دلیل این حرف چیست؟ جز آن است که عترت هماهنگ با قرآن است؟ از یک طرف فقه فتوا می‌دهد که در کنار قبر نماز خواندن مکروه است از طرفی هم همین فقه فتوا می‌دهد نماز خواندن در حرم ائمه (علیه‌السلام) همانند نماز در مسجد است. به دلیل هماهنگی قرآن و عترت این فیض پیش آمده است.

آیت الله العظمی جوادی آملی به تبیین وظیفه همگان در برابر امامزادگان پرداختند و اظهار داشتند: وظیفه ما در برابر امامزادگان همان وظیفه‌ای است که نسبت به عترت طاهرین (علیه‌السلام) داریم. اجلال این‌ها، تکریم این‌ها، تبجیل و تعظیم این‌ها جزو شعائر اسلامی است و همانند قرآن این‌ها برای ما محترمند و قداست دارند. اگر قرآن اساس دین ماست خاندان عصمت و طهارت هم اساس دین ماه هستند. اگر کسی بخواهد دین داشته باشد، اساسش ولایت است، اگر کسی بخواهد یقین پیدا کند ستون یقین سخنان نورانی اهل‌بیت(ع) است، دودمان طه و یاسین اساس دین و همتای قرآن کریم هستند. به فرموده امام علی (ع) خاندان نبوت اساس یقین و عماد دین هستند.اگرگفته شد مزار امامزادگان و بقعه آن‌ها باید قطب فرهنگی بشود برای آن است که وجود مبارک پیامبر (ص) فرمود: «انی تارک فیکم الثقلین.» که امیدواریم نظام اسلامی ما توفیق آنرا داشته باشد از بقاع متبرکه بهره فرهنگی و دینی ببرد به طوری که اساس دین و عماد یقین از این بقعه‌ها نصیب اسلام شود.

منبع: پیام حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی به کنگره بین المللی امامزادگان در اصفهان، سال ۱۳۹۲ .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797