کد خبر : 6368
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳

جاودانگی و تکامل جامعه نیازمند تولید کتاب‌های خوب است

جاودانگی و تکامل جامعه نیازمند تولید کتاب‌های خوب است

خانم ربابه کابوسی پژوهشگر و کتابدار موسسه آموزش عالی الزهراء(س) گرگان گفت: برای جاودانگی و تکامل جامعه نیازمند انتشار کتاب های خوب و نیز ترویج فرهنگ کتابخوانی هستیم. به گزارش خبرگزاری کوثر از گلستان، کتاب، بخشی از منظومه فرهنگ جامعه است و پیوندی ناگسستنی با سایر عناصر و ارکان فرهنگ دارد. به هر اندازه که

جاودانگی و تکامل جامعه نیازمند تولید کتاب‌های خوب است

خانم ربابه کابوسی پژوهشگر و کتابدار موسسه آموزش عالی الزهراء(س) گرگان گفت: برای جاودانگی و تکامل جامعه نیازمند انتشار کتاب های خوب و نیز ترویج فرهنگ کتابخوانی هستیم.

به گزارش خبرگزاری کوثر از گلستان، کتاب، بخشی از منظومه فرهنگ جامعه است و پیوندی ناگسستنی با سایر عناصر و ارکان فرهنگ دارد. به هر اندازه که آحاد جامعه به دانایی و آگاهی باور داشته باشند، به همان اندازه گرایش به مطالعه و کتابخوانی رشد و توسعه خواهد یافت.

به همین دلیل، کتابخانه‌ها نقطه شروع فعالیت های فرهنگی و ارتقای دانایی اکثر افراد جامعه است که توجه شایسته به آنها می تواند به سیاستگذاران و مجریان فرهنگی کشور کمک شایانی داشته باشد. در صورت کمک به کتابخانه‌ها برای تجهیز و ارائه خدمات مناسب به مراجعان، ارتقای جدی در سرانه مطالعه و مهم تر از آن آگاهی شهروندان و اجرای برنامه های فرهنگی متعالی به وقوع خواهد پیوست.

در همین راستا، در آستانه هفته کتاب و کتاب‌خوانی مجموعه فعالیت های مختلف رسانه ای و پژوهشی از سوی روابط عمومی و معاونت پژوهش این مدیریت به منظور فرهنگ سازی این امر مهم تدارک دیده شده است. از این رو، مصاحبه ای با خانم ربابه کابوسی پژوهشگر و کتابدار موسسه آموزش عالی الزهراء(س) گرگان صورت پذیرفته است که از منظر خوانندگان محترم می گذرد:

* تحصیل در مقطع درس خارج فقه حاصل سال‌ها تحصیل در حوزه است

ربابه کابوسی هستم که در سال ۱۳۷۲ توفیق طلبگی نصیبم شد. بعد از گذراندن سطح دو، در رشته فقه و اصول سطح سه را به اتمام رساندم و در حال حاضر در محضر آیت الله نورمفیدی درس خارج فقه را تلمذ می کنم.

علاوه بر کتابداری با بخش های آموزش، فرهنگی و پژوهش مدرسه نیز همکاری دارم؛ در قسمت پژوهش، تدریس تاریخ تحلیلی انقلاب و دروس مهارت های پژوهشی را به عهده داشته و در بخش فرهنگی، علاوه بر پاسخگویی به احکام، در دو بخش از فصلنامه فرهنگی نیز همکاری دارم و در بخش پژوهشی، در وبلاگ سطح دو و سه، تهیه بروشور تربیتی، کارگاه های پژوهشی و سایر فعالیت های پژوهشی همکاری می‌کنم و در مرکز پژوهشی نیز مدیر گروه فقه سطح سه هستم. 

* جاودانگی و تکامل جامعه نیازمند ترویج فرهنگ کتابخوانی است

در اهمیت کتابخوانی استناد می کنم به کلامی از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که می فرمایند: «در اهمیت عنصر کتاب برای تکامل جامعه انسانی، همین بس که تمامی ادیان آسمانی و رجال بزرگ تاریخ بشری، از طریق کتاب جاودانه مانده اند و روابط فرهنگی جامعه بشری نیز از پوشش کتاب و مبادلات فرهنگی تقویت شده است». بنابراین، برای جاودانگی و تکامل جامعه نیازمند انتشار کتاب های خوب و نیز ترویج فرهنگ کتابخوانی هستیم؛ از این رو، هر قدر اقشار مختلف جامعه به سمت مطالعه و کتاب بروند، جامعه به سمت تکامل و تعالی پیش می رود.

* سال ۶۰ کتابخانه موسسه آموزش عالی الزهراء(س) گرگانراه‌اندازی شد

کتابخانه این مدرسه همزمان با تاسیس در سال ۱۳۶۰ آغاز به کار کرده است؛ از این رو، کتابخانه الزهراء(س) گرگان از قدیمی ترین کتابخانه­های مدارس علمیه خواهران استان گلستان است. بنده نیز از سال ۱۳۷۶ با کار در کتابخانه آشنا شده و از سال ۱۳۸۶ به عنوان کادر کتابخانه رسما به عنوان کتابدار معرفی شدم. 

* ۱۱۶/۱۷ نسخه کتاب حاصل چهل ساله فعالیت کتابخانه موسسه آموزش عالی الزهراء(س) گرگان

این مدرسه دارای سه کتابخانه سطح دو، سه و چهار و کتابخانه مرکز پژوهشی است که علاوه بر طلاب و اساتید، سایر پژوهشگران نیز می توانند از این منبع غنی استفاده کنند.

منابع مکتوب کتابخانه سطح دو بیش از۷۵۰۰ عنوان و ۸۵۰۰  نسخه کتاب و ۱۶۱ عدد تحقیق پایانی و۲۰ عنوان نشریه دارد؛ کتابخانه سطح سه و چهار بیش از ۴۰۰۰ عنوان و ۸۳۰۰  نسخه کتاب و ۷۵ نسخه پایان نامه حوزوی و دانشگاهی در موضوعات  فقه و اصول، تفسیر و علوم قرآن و…  و۲۷ عنوان نشریه مختلف گردآوری شده است. کتابخانه مرکز پژوهشی نیز مجهز به ۳۱۶ نسخه کتاب تخصصی است.

کتابخانه‌های مجازی در ایام کرونا بیشتر شناخته شد

 به علت حجم بالای دروس مجال مطالعه غیر درسی کمتر مشاهده می شود اما در زمینه تحقیقات کلاسی مراجعات خوبی داریم. البته با توجه به اینکه بستر فضای مجازی زمینه دسترسی به منابع الکترونیکی را افزایش داده است، برخی از طلاب مواد مطالعاتی و پژوهشی را از این طریق و کتابخانه های دیجیتال تهیه می کنند. به همین دلیل، در ایام کرونا ما هم بیشتر کتابخانه‌های مجازی را به طلاب معرفی کردیم.

* مطالعه طلاب منحصر در زمینه تحقیقات درسی است

در سال‌های اولیه که طلاب وقت بیشتری دارند و هنوز وارد فعالیت های اجتماعی نشده اند؛ باید مطالعات عمیقی در متون دینی انجام دهند تا از نظر علمی غنی شده و اندوخته ای را فراهم نمایند و بعد کارهای پژوهشی ارائه دهند در حالی که غالبا مطالعه طلاب منحصر در مطالعه در زمینه تحقیقات درسی است.

* طلاب بیشترین زمان مطالعه را به منظور شکوفایی استعدادهای خود صرف کنند

در صورتی که طلاب علاقمند به مطالعه نبوده و قصد ورود به عرصه کتابخوانی را دارند، می توانند از مطالعه کتاب‌های دیجیتالی بهره ببرند؛ اما لمس کردن برگه های کاغذ، خط کشیدن زیر نوشته ها، دیدن نشانه میانه کتاب که مشخص می‌کند بخشی از کتاب خوانده شده، باز شدن شیرازه کتاب و جدا شدن برگه های آن (ناشی از بارها مرور یک کتاب)، همه و همه می‌تواند احساس خوبی ایجاد کند، احساسی که ما را به خواندن کتاب‌های بیشتر ترغیب می‌کند.

همچنین طلاب با شناخت استعداد و توانمندی خود، بیشترین زمان مطالعه را برای شکوفایی استعداد خود صرف کنند.

در پایان، از مسئولین امر خواهشمندم در برنامه ریزی به گونه ای عمل شود که حجم زیاد درسی، طلاب را از مطالعه و پژوهش باز ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797