کد خبر : 2528
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶

جایگاه ام الایمه حضرت زهرا علیهاالسلام در بیان حضرت علامه حسن زاده

جایگاه ام الایمه حضرت زهرا علیهاالسلام در بیان حضرت علامه حسن زاده

کوثر خاص پیامبر علامه حسن زاده آملی:(( انا اعطیناک الکوثر )) فعل ماضى اعطینا دال بر تحقق وقوع کوثر است او کوثر بر وزن فوعل صیغه مبالغه است . و آن جویى است در بهشت که جمیع چشمه هاى بهشت از آن جارى مى گردد. انهار بهشت که در قرآن آمده است کوثر خاص رسول


کوثر خاص پیامبر

علامه حسن زاده آملی:(( انا اعطیناک الکوثر )) فعل ماضى اعطینا دال بر تحقق وقوع کوثر است او کوثر بر وزن فوعل صیغه مبالغه است . و آن جویى است در بهشت که جمیع چشمه هاى بهشت از آن جارى مى گردد. انهار بهشت که در قرآن آمده است کوثر خاص رسول الله صلى الله علیه و آله است . فاطمه معصومه (علیها السلام ) آن کوثرى است که همه انهار علوم و معارف از آن کوثر جارى است . از واقعه جانگداز کربلا فقط آدم اهل البیت حضرت امام زین العابدین (علیه السلام ) باقى مانده است ، و فرزنش امام محمد باقر العلوم (علیه السلام ) در واقعه کربلا حضور داشت و در آن وقت چهار سال از سن مبارکش گذشته بود و عالم را این شجره طیبه طوبى ولایت فرا گرفته است .

منبع:جلد سوم پندهای حکیمانه.عباس عزیزی


علامه کبیر حسن زاده آملی:

در علل الشرایع به اسنادش از عیسى بن زید بن على علیه السلام روایت کرده است که گفت : از ابو عبد الله امام صادق علیه السلام شنیدم که : فاطمه علیه السلام بدین علت محدثه نامیده شده است که ملائکه از آسمان فرود مى آمدند و او زا ندا مى کردند، چنانکه مریم فرزند عمران را ندا مى کردند، پس مى گفتند: اى فاطمه ! خداوند تو را برگزید و پاکت گردانید و تو را بر همه زنان عالمیان برترى داد. اى فاطمه ! پروردگارت را فرمان بردار باش ، و سجده کن و با رکوع کنندگان رکوع کن . ، و ملائکه را حدیث مى کرد و ملائکه او را حدیث مى کردند. با ملائکه سخن مى گفت و ملائکه با او سخن مى گفتند پس در شبى به ملائکه گفت : آیا مریم دختر عمران برتر از همه زنان عالمیان نیست ؟ 
ملائکه گفتند: همانا که مریم سیده زنان عالم خودش بوده است ، و خداوند عزوجل تو را سیده نساء عالم خودت و عالم مریم و سیده نساء اولین و آخرین گردانیده است

منبع:شرح فص حکمه ، ص ۳۶۸ و ۳۶۹

در کافى به اسنادش از امام ابى عبدالله صادق علیه السلام روایت کرده است که آن حضرت فرمود: جناب فاطمه علیها السلام بعد از رحلت رسول الله صلى الله علیه و آله هفتاد و پنج روز زیست کرده است ، و اندوه سخت از ارتحال پدر به او روى آورده بود، و جبرئیل بر او نازل مى شد و او را دلجویى و آرامش و تسلى مى داد و از مکانت و منزلت آن جناب به او اخبار مى فرمود، و از آنچه که بعد از او به ذریه او روى مى آورد خبر مى دادکه بعد از او در حق ذریه او چه ها مى کنند و على علیه السلام آنها را مى نوشت

منبع:شرح فص حکمه ، ص ۳۶۸

علامه حسن زاده آملی در رساله قدسیه نوریه و صحیفه مطهره و مکرمه موسوم به فصّ حکمهٍ عصمتیّهٍ فی کلمهٍ فاطمیّه، آفاق گسترده و نوینی از شاکله و شخصیت صدیقه طاهره علیهاالسلام گشوده ‏اند که مستند و مستفید از آیات قرآن و تفسیر انفسی و تأویل کتاب قویم الهی و احادیث و روایات صادر شده از زبان صدق حضرت معصوم(ع) است.

این مقامات عبارتند از:۱. انسان کامل، خلیفه الهی و حجت بالغه حق؛۲. مظهر نفس کل که دربردارنده ملک و ملکوت، غیب و شهادت و قوس نزول و صعود هستی است.۳. میوه درخت وجود است که غایت حرکت ایجادی و وجودی می‏باشد. پس او شجره طیبه‏ ای است در هر زمان و مکان، میوه‏ های شیرین و دل‏نشینی دارد و مایه برکت و خیر کثیر، بلکه «کوثر» است.۴. حقیقت ام الکتاب و مصداق «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَان»(الرحمن/ ۱۹) است.۵. مطلع انوار علوی، مشکات ولایت و وعاء معرفت است.۶. ام الائمه و ام ابیهاست.۷. صاحب عصمت کبراست؛ جوهر قدسی و صاحب قوت نوریه ملکوتی.۸. دارای همسری است معصوم، انسان کامل، صاحب مقام ولایت کلیه و امامت حقیقیه و حجت تام و کامل حق و نقش رسول خدا(ص) و اگر علی (ع) نبود کفوی برای فاطمه(س) نبود.۹. مصداق آیاتی همچون مباهله، تطهیر، مودت، هل اتی و مقربین است.۱۰. مقصود هستی و غایت آفرینش است که هستی و آفرینش به طفیل وجود او ظهور یافت.۱۱. «لیله القدر» و «یوم الله» و جامع جمیع حقایق وجودی و کمالی است.۱۲. قرآن ناطق، مفسر حقیقی قرآن و از مصادیق اتم و اجمل راسخان در علم و تأویل‏ شناسان است.۱۳. بنیه و سینه رسول خدا(ص) پیامبر اکرم(ص) است.۱۴. فاطمه(س) ذات و مقامات معرفتی ـ معنویتی دارد که غیر از انسان کامل کسی را یارای شناخت و ادراک حقایق نوری و قدسی وجود آن گوهر آفرینش و کوثر هستی نیست.۱۵. صاحب قیام ولایت الهیه و نبوت مقامیه و تعریفیه است.۱۶. کلمه تامه حق، وجه رب، صراط مستقیم الهی و حبل متین خدای سبحان است.۱۷. مظهر جامع اسماء حسنای حق و جامع اسماء جمال و جلال خدای سبحان است.۱۸. صاحب قلب و مقام «احسان» و شهود رب است.۱۹. جامع قرآن انزالی و تنزیلی است.۲۰. صاحب معرفت ناب، حکمت زلال و علوم لدنی و افاضی الهی است.۲۱. محدَّثه و محدِّثه است.۲۲. سیده نساء عالمین از اولین تا آخرین است.۲۳. صاحب وحی انبائی و سدیدی و مخاطب جبرئیل امین(ع) و صاحب صحیفه فاطمیه است که علم ما کان، ما یکون و هو کائن در آن درج شده و اینک در دست با کفایت بقیه‏الله الاعظم(عج) است.۲۴. مخاطب به خطاب «یا ایّتها النفسُ المطئنّه …» (فجر: ۳۰ـ۳۱) و دارای مقام جنت ذات و لقای رب و وصال محبوب است.۲۵. مظهر علم و عمل الهی و ایمان و عمل صالح و اسوه کمال وجودی در ساحت علمی و عینی است.۲۶. اساس دین، عماد یقین، کهف قرآن کریم و موضع سر الهی و دارنده خصایص حق ولایت است.۲۷. محور آل کسا و خامس آل عباست.۲۸. ودیعه رسول خدا(ص) و انسیه حوراست.۲۹. عالم به غیب سماوات و ارض و ملک و ملکوت است.۳۰. بدان دلیل «فاطمه» نامیده شد که خلق از ادراک و معرفت ذات و هویتش محرومند و فرمود: «اِنّما سُمّیت فاطمه لانَّ الخلقَ فُطِموا عَن معرفتِها.» پس: الفاطمهُ ما الفاطمهُ و ما ادریکَ ما الفاطمهُ؟!


برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797