کد خبر : 2385
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷

مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و انجمن حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌کنند:

موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌کنند:

موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران  برگزار می‌کنند:

مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نظر دارد  با همکاری انجمن حکمت و فلسفه ایران به مناسبت چهل و پنجمین سال فعالیت مؤسسه، سلسله نشست های یادبود استادان تأثیرگذار در اعتلای علمی- پژوهشی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران را برگزار نماید. نخستین نشست از این سلسله نشست‌ها به تجلیل از مقام علمی و

مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نظر دارد  با همکاری انجمن حکمت و فلسفه ایران به مناسبت چهل و پنجمین سال فعالیت مؤسسه، سلسله نشست های یادبود استادان تأثیرگذار در اعتلای علمی- پژوهشی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران را برگزار نماید. نخستین نشست از این سلسله نشست‌ها به تجلیل از مقام علمی و فرهنگی حکیم متأله و فیلسوف عالی‌مقام، استاد «مهدی حائری یزدی»، اختصاص یافته است.
آیت‌الله دکتر «مهدی حائری یزدی»، فرزند مؤسس‌ نامدار حوزه‌‌ علمیه‌ قم،‌ آیت‌الله‌ شیخ‌ عبدالکریم‌ حائری ‌یزدی‌ بود. وی عرفان‌ و علوم‌ نقلی‌ و عقلی‌ را در محضر استادان‌ بزرگ‌ حوزه‌های‌ تشیع‌، آیات‌ عظام‌: امام خمینی(ره)‌، آیت‌الله‌ سیداحمد خوانساری‌، میرزا مهدی‌ آشتیانی‌، آیت‌الله‌ بروجردی‌ و آیت‌الله‌ کوه‌‌کمره‌ای فراگرفت‌. وی‌ پس‌ از دریافت‌ درجه‌‌ اجتهاد به ‌‌عنوان‌ نماینده‌‌ آیت‌الله بروجردی‌ به‌ آمریکا هجرت‌ و مدارج‌ تحصیل‌ در فلسفه‌ غرب‌ را تا سطوح‌ بسیار عالی‌ طی‌ کرد.
دکتر حائری‌ یزدی‌ دوره‌‌ لیسانس‌ را در دانشگاه‌ جورج‌ تاون‌، فوق‌ لیسانس‌ را در هاروارد و دکتری‌ را در دانشگاه‌ میشیگان‌ و تورنتو با درجه‌ ممتاز به‌ اتمام‌ رساند. رساله دکترای وی «علم‌ حضوری‌؛ اصول‌ معرفت‌شناسی‌ در فلسفه‌‌ اسلامی»‌ است که در سال‌ ۱۹۷۸ با نظارت‌ چند نفر‌ از استادان‌ برجسته‌ فلسفه‌ در دانشگاه‌ تورنتو کانادا به زبان انگلیسی نوشته‌ شده‌ است‌. وی با نگاشتن این‌ رساله‌ به‌ اخذ درجه‌ دکترا در رشته‌‌ «فلسفه‌ تحلیلی‌» نایل‌ شد.
دکتر حائری‌ یزدی‌ در طول‌ عمر پربرکت‌ خود در دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های‌ علمی‌ مختلف‌ به‌ تدریس‌ پرداخت و دارای تألیفات و آثار متعددی است که از جمله می‌توان از کتابهای  هرم‌ هستی، آگاهی‌ و کاوش‌های‌ عقل‌ نظری و کاوش‌های عقل عملی نام برد و هم‌چنین کتاب‌های جستارهای فلسفی، فلسفه تحلیلی، سفر نفس و نظریه شناخت در فلسفه اسلامی – که تقریرات دروس ایشان است ـ نیز از دیگر آثار مرحوم دکتر مهدی حائری است.
مرحوم دکتر حائری یزدی را می‌توان نخستین کسی در نظر آورد که هم با تعلیمات کلاسیک اسلامی، اعم از معقول و منقول پرورش یافتند و با تفکر بزرگانی نظیر بوعلی و فارابی و سهروردی و ملاصدرا و ابن‌عربی و خواجه‌نصیر و دیگران آشنایی و معرفت عمیق حاصل کردند و هم علاوه بر آن، خود را در دریای گسترده اندیشه‌های فلسفی فیلسوفانی نظیر کانت و هگل و دکارت و راسل غوطه‌ور ساختند و برای نخستین‌بار در مقام استادی مجتهد در فلسفه اسلامی، آثاری را تألیف کردند که از آثار کلاسیک فلسفه تطبیقی در ایران معاصر به شمار می‌آید و او را به حق می‌توان نماینده شاخص و معتبر سنت تفکر فلسفی اسلام به حساب آورد که با تخصص و مهارت کافی در فلسفه غرب به گفت‌وگوی دو جانبه با آن فلسفه مبادرت ورزیده است.
از این رو، به خصوص تألیفات و آثار متعدد مرحوم حائری یزدی در حوزه مباحث فلسفه تطبیقی، حول محور موضوعات و مسائل فلسفه غرب و اسلامی، اهمیت و برجستگی ویژه و قابل اعتنا دارد.
وی با پرسش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند که بر زمینه چالش‌های عقلی و فکری مغرب‌زمین پدید آمده‌اند و از همین روست که آثار وی هم برای پژوهندگان و دانشجویان فلسفه اسلامی و هم برای طلاب و دانش آموختگان مکاتب و مدارس فلسفی غرب قابل فهم و مفید تواند بود.
در این همایش استادان: عبدالحسین خسروپناه، سیدمصطفی محقق داماد،‌ غلامحسین ابراهیمی دینانی، غلامرضا اعوانی، سیدمحمود یوسف‌ثانی، سیدحسین موسویان، غلامحسین عمادزاده، شهین اعوانی، علی افضلی درباره ابعاد مختلف  فکری و  فلسفی،  ویژگی‌های تحقیق، تتبع و نگارش آثار فلسفی این متفکر بزرگ به لحاظ مبادی و مبانی فکری،  فلسفی، منطقی،  اخلاقی،  مابعدالطبیعی و …سخنرانی خواهند کرد. فهرست عناوین سخنرانی‌ها به شرح زیر است:

حجه‌الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه:  خیرمقدم، درباره موضوع همایش
دکتر سیدمصطفی محقق داماد: شخصیت اخلاقی حائری
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی: شخصیت فلسفی حائری
دکتر غلامرضا اعوانی: حائری: جامع الحکمتین
سیدمحمود یوسف‌ثانی: حائری و مابعدالطبیعه
دکتر غلامحسین عمادزاده: نقش مرحوم حائری در تثبیت و شرح مبانی و مبادی منطقی حکمت متعالیه
دکتر سیدحسین موسویان: نقد دیدگاه استاد حائری درباره عوارض ذاتی
دکتر شهین اعوانی: نقد استاد حائری بر کانت
دکتر علی افضلی: نقش استاد در ترویج فلسفه تطبیقی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797