کد خبر : 6127
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶

آیت الله العظمی جوادی آملی: شعار رسمی محرم/ جریان کربلا برای همیشه درس و پیامی دارد!

آیت الله العظمی جوادی آملی: شعار رسمی محرم/ جریان کربلا برای همیشه درس و پیامی دارد!

به گزارش خبرگزاری حکمت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات درس اخلاق خود که به مناسبت ایام محرم ایراد فرمودند، بیان داشتند: «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اُجُورَکُمْ] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ [عَلَیهِ السَّلَامْ] وَ جَعَلَنَا وَ إِیاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ [عَلَیهِ الصَّلَاهُ وَ عَلَیهِ السَّلَامْ]».[۱] شعار رسمی

به گزارش خبرگزاری حکمت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات درس اخلاق خود که به مناسبت ایام محرم ایراد فرمودند، بیان داشتند:

«أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اُجُورَکُمْ] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ [عَلَیهِ السَّلَامْ] وَ جَعَلَنَا وَ إِیاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ [عَلَیهِ الصَّلَاهُ وَ عَلَیهِ السَّلَامْ]».[۱] شعار رسمی مُحرم، همین جمله ‌هایی است که شنیدیم؛ این شعار گذشته از اینکه ما را به یک عبادت دعوت می ‌کند، ما را به یک جهاد توان ‌فرسا هم هدایت می ‌کند. این دعا و شعار رسمی ما شیعه ‌هاست. این بخش دوم برای همیشه یک پیام زنده‌ای دارد و عاشورا را برای همیشه زنده نگه می‌ دارد. ما در این دعا از ذات اقدس الهی مسئلت می ‌کنیم، آن توفیق را به ما بدهد که ما خون ‌بهای «حُسَین بْنِ عَلِی» را بگیریم. این شعار تنها برای ثواب نیست، این درس شهادت است! این درس جهاد است! بنابراین جریان کربلا و شهادت سالار شهیدان برای همیشه درس و پیامی برای گفتن دارد, این مطلب اول.
 

ایشان اظهار داشتند:

مطب دوم آن است که «ریانِ بْنِ شَبِیب‏» که خدمت امام رضا (سلام الله علیه) مشرّف شد، به حضرت عرض کرد که چرا غمگین هستید؟ حضرت فرمود امروز اوّل مُحرّم است و گریه بر سالار شهیدان فضایل فراوانی دارد، آنگاه دستورهای متعدّدی امام رضا به «ریانِ بْنِ شَبِیب‏» داد. وجود مبارک امام (سلام الله علیه) فرمود اگر خواستی گریه کنی برای سالار شهیدان گریه کن که چند جمله است، بخش دیگر سفارش ‌های امام رضا (سلام الله علیه) این است که «یا بْنَ شَبِیب» هر وقت به یاد «حُسَین بْنِ عَلِی» و شهدای کربلا افتادی، به ذات مقدس «حُسَین بْنِ عَلِی» خطاب بکن و بگو: «فَقُلْ مَتَی مَا ذَکَرْتَهُ ﴿یا لَیتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً﴾[۲]»؛[۳] هر وقت به یاد کربلا و «حُسَین بْنِ عَلِی» افتادی این ﴿یا لَیتَنِی﴾ را بگو، این یعنی چه؟ ما که آن وقت کربلا نبودیم، ولی نه این پیام دارد! یعنی ای کاش من این فکر را می ‌داشتم و الآن هم این فکر را داشته باشم که در راه دین جهاد کنم و در راه دین شهید بشویم. این ﴿یا لَیتَنِی﴾ آرزوی شهادت است، آرزوی جهاد است و آرزوی مبارزه است، پس این پیام زنده است! این یک خیال و آرزوی باطل که نیست، این یک دستور است و دستور هم یک اثر عملی است. فرمود هر وقت به یاد کربلا و به یاد سیدالشهداء بودی بگو ﴿یا لَیتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً﴾. از آن طرف هم همین پیام هست، تنها به ما نگفتند که به شهدا سلام بکنیم و بگوییم ای کاش ما با شما بودیم و راه شما را می‌رفتیم؛ به آنها هم گفتند که بگویید ای کاش با ما بودید و می ‌فهمیدید که این‌جا چه خبر است![۴] شهید هم همین حرف را دارد.

[۱]. مصباح المتهجد، ج‏۲، ص۷۷۲.
[۲]. سوره نساء, آیه۷۳.
[۳]. الامالی (للصدوق), ص۱۳۰.
[۴]. سوره یس, آیات۲۶ و ۲۷.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797