کد خبر : 6784
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴

جمله «ما رایت الا جمیلا» نشانگر بعد عرفانی شخصیت حضرت زینب(س) است

جمله «ما رایت الا جمیلا» نشانگر بعد عرفانی شخصیت حضرت زینب(س) است

به گزارش خبرگزاری کوثر از گلستان، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ در جمع بانوان مدیریت حوزه علمیه خواهران این استان که به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد، بیان کرد:یکی از مهم ترین وظایف انسان مؤمن، پاسداری از حقیقت و دعوت همگان به سوی خدا است و این مأموریت،

به گزارش خبرگزاری کوثر از گلستان، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ در جمع بانوان مدیریت حوزه علمیه خواهران این استان که به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد، بیان کرد:یکی از مهم ترین وظایف انسان مؤمن، پاسداری از حقیقت و دعوت همگان به سوی خدا است و این مأموریت، به صرف داشتن نیت پاک و الهی تحقق نمی یابد.

وی با بیان اینکه باید در مورد مسائل جامعه اسلامی، دانش، بینش و دقت لازم را به دست آورد، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به علم و آگاهی و بصیرت، باید تحقیق و پژوهش انجام داد؛ پژوهشی که بر پایه تفکر و تعقل، نیت پاک و بصیرت استوار باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در اسلام، وظیفه تحقیق و پژوهش در جامعه اسلامی را بر عهده همگان دانست و اضافه کرد: دانش پژوهی، علاوه بر همگانی بودن، وظیفه ای همیشگی است و در هیچ زمانی از عهده انسان خارج نمی شود.

حسینی واعظ در بخش دیگر سخنان خود، در آستانه ولادت حضرت زینب کبری(س) به بررسی ابعاد علمی و عرفانی حضرت پرداخت و گفت: علم به همراه عمل به انسان نورانیت می‌بخشد، زیرا علم، نوری الهی و چراغی ربانی است که اسباب افاضه را به مکاشفه یا تعلیم و آموزش برای انسان هموار می‌سازد.

وی اضافه کرد: همان‌گونه که علم موجبات عمل را در آدمی فراهم می‌سازد، عمل نیز اسباب بقای علم را موجب می‌شود؛ بر این اساس، عالمی که به تناسب علمش، اهل عمل گردد، همیشه عالمی ماندگار است.

استاد حوزه با بیان اینکه رابطه دو طرفه علم و عمل در حد اعلا در زندگی حضرت زینب(‌س) قابل ‌اثبات است، خاطرنشان کرد: کلام ارزشمند امام سجاد(‌ع) که حضرت زینب(س) را عالمه‌ای غیرمعلمه معرفی می کند، به همان علم نابی اشاره دارد که اولیای خدا به آن مجهز بوده‌اند.

حسینی واعظ پیرامون مقام عرفانی حضرت زینب(س) با استناد به فرمایشاتی از آیت الله جوادی آملی در تبیین جملۀ معروف «ما رایت الا جمیلا» گفت: یکی از مهمترین ابعاد و شاخصه‌های عرفانی شخصیت حضرت زینب(س) در این جمله نمایان است که بر اساس توحید افعالی است زیرا آن حضرت در برابر جسارت‌های ابن زیاد نفرمود، صبر می‌کنم، یا اینکه بفرماید «رأیت جمیلا»، بلکه حضرت پاسخش را منحصر نمود و فرمود؛ «ما رأیت» یعنی ما جز خوبی چیز دیگری ندیدیم.

وی ادامه داد: زینب کبری(س) کسی است که طبق بیان امام سجاد(ع) به مقام شامخ ولایت راه یافته است، زیرا کسی که بدون تعلیم عالم شود، خداوند معلم بلا واسطه او هست که امام سجاد به حضرت زینب کبری(علیهما السلام) فرمودند: «أنتِ بِحَمدِ الله عالِمَهٌ غَیرُ معلَّمَهٍ فَهِمَهٌ غَیرُ مُفهَّمَهٍ».

استاد حوزه خاطرنشان کرد: کاری که حضرت زینب با آن شرایط سخت و سهمگین جهان اسلام به انجام رساند، کاری شگرف و حیرت آور بود و از عهده کسی جز عقیله بنی هاشم با آن مقامات معنوی و علمی بر نمی‌آمد.

حسینی واعظ گفت: دشمنان گمان می‌کردند که با کشتن حسین‌بن‌علی (ع) وحی و امامت و نبوت را به دست فراموشی بسپارند اما حضرت زینب(س) می‌فرمایند: به خدا نمی‌توانید نام حسین را خاموش کنید، چرا که این نام فراموش شدنی نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797