کد خبر : 6527
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۵۲

دستیابی به تکامل و رشد روحی و نفس انسان، نیازمند ریاضت است

دستیابی به تکامل و رشد روحی و نفس انسان، نیازمند ریاضت است

به گزارش خبرگزاری کوثر از گلستان، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در پنجمین جلسه اخلاق هفتگی که از سوی مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان دربستر پلتفرم بومی اسکای روم برگزار شد، در مقدمه سخنان خود “ریاضت، تحمیل نکردن، آرام حرکت کردن، استمرار، تقوا و خلوص” را از لوازم سیر إلی الله دانست. وی، “جسم و روح انسان

به گزارش خبرگزاری کوثر از گلستان، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در پنجمین جلسه اخلاق هفتگی که از سوی مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان دربستر پلتفرم بومی اسکای روم برگزار شد، در مقدمه سخنان خود “ریاضت، تحمیل نکردن، آرام حرکت کردن، استمرار، تقوا و خلوص” را از لوازم سیر إلی الله دانست.

وی، “جسم و روح انسان را به هم پیوسته و متأثر از هم” دانست و بیان کرد: انسان برای تکامل و رشد روح و نفس، نیازمند ریاضت است و باید اَعمال خود را به تدریج، پیوسته و مستمر انجام داده و بر آن مداومت داشته باشد تا به نتایج مطلوب دست یابد.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان ادامه داد: همانگونه که انسان برای تقویت جسم، نیازمند ترک و انجام یک سری فعالیت ها است، برای تقویت روح نیز اگر بخواهد به مراتب عالیه نائل شود، باید دستورات شرع اسلام را انجام داده و آنچه را که خداوند متعال نهی کرده، ترک کند که از آن تعبیر به تقوا شده است که از لوازم سیر و سلوک بشمار می رود.

آیت الله نورمفیدی، با تاکید بر اخلاص در امور افزود: در تعابیر اسلامی بر اخلاص تاکید بسیار شده، بدین معنا که انسان تمام حواس خود را معطوف و متوجه خداوند متعال کند، یعنی اراده انسان فقط یک جهت داشته باشد و آن “رضای خدا” است.

وی، با استناد به آیات متعدد و با اشاره به مراتب اخلاص و فرق بین اخلاص و قصد قربت، وجود اخلاص را در عبادات لازم دانست و ابراز کرد: هیچ چیز برای انسان باقی نخواهد ماند، مگر تلاشی که در دنیا انجام داده است (چه تلاش خوب و چه تلاش بد)، تمام کارهای انسان در آینده دیده می شود، بطوری که عمل از دایره وجود خارج نمی شود.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری، بر اساس آیه ۶ سوره مبارکه انشقاق، بر تفکر پیرامون رابطه ربوبیت و عبودیت و اصلاح این رابطه تاکید کرد.

آیت الله نورمفیدی، با استناد به آیات پایانی سوره مبارکه آل عمران، به بیان مراحل مرابطه پرداخت و گفت: مرابطه بدین معنا است که انسان یک چیز را به یک جا محکم ببندد، یعنی چسبیدن به یک جا و در صورتی که انسان باید یک چیز را مراقبت کرده و بر آن پیوستگی داشته باشد، به او مرزداران مرابطین گویند.

وی در پایان تصریح کرد: چنانچه از آیات فوق استفاده می شود؛ هر انسان ولو مرزدارِ مرز کشور هم نباشد، اما درعین حال باید مُرابط باشد یعنی مرزدار وجود خود باشد و برای حفظ این مرز از ابزار صبر کمک گیرد.

امام جمعه شهرستان گرگان، مراد از صبر را در آیه “یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا …” صبر شخصی دانست، چنانچه وقتی انسان  هدفی دارد و یک راهی را درپیش گرفته، باید از صبر استمداد بگیرد، زیرا بنده خدا بودن نیازمند صبر است، به طور کلی؛ هیچ انسان هدفداری تا صبر نداشته باشد، نمی تواند به هدف خود برسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797