کد خبر : 6259
تاریخ انتشار : شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۳

نشست علمی” نقش علوم عقلی در تمدن نوین اسلامی” برگزار می شود

نشست علمی” نقش علوم عقلی در تمدن نوین اسلامی” برگزار می شود

نشست علمی با عنوان“نقش علوم عقلی در تمدن نوین اسلامی“ پنج شنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ از ساعت ۱۰  الی ۱۲ به صورت مجازی و حضوری در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی واقع در خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، کوچه ۲ برگزار می شود. در این نشست علمی کارشناسان محترم آقایان: حجج اسلام والمسلمین دکتر محسن الویری و دکتر حبیب الله

نشست علمی با عنواننقش علوم عقلی در تمدن نوین اسلامی پنج شنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ از ساعت ۱۰  الی ۱۲ به صورت مجازی و حضوری در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی واقع در خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، کوچه ۲ برگزار می شود. در این نشست علمی کارشناسان محترم آقایان: حجج اسلام والمسلمین دکتر محسن الویری و دکتر حبیب الله بابایی در رابطه با نقش علوم عقلی و جایگاه آن در تمدن سازی نوین اسلامی به بحث بررسی خواهند پرداخت.

دبیر علمی نشست نقش علوم عقلی در تمدن نوین اسلامی را جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی بر عهده خواهند داشت.

اهم محورهایی که کارشناسان به آن می پردازند به قرار زیر است:

  • تبیین هستی‌شناختی تمدن
  • تبیین چگونگی تعامل بین مؤلفه‌های تشکیل دهنده یک تمدن، مانند تعامل انسان و طبیعت
  • بازخوانی میراث عقلی ما از متون دینی گرفته تا آرای صاحب‌نظران به منظور شناخت و کاربست ظرفیتهای آن برای چالشهای نو شونده.
  • آیا توسعه در علوم عقلی موجود می‌تواند یک نقش تمدنی برای آنها ایجاد کند؟ و یا این که از اساس باید علوم عقلی موجود بر پایه یک موضوع جدید بازسازی شوند؟ و یا یک یا چند علم عقلی جدید باید به تدریج زاده شود؟
  • قلمرو پرستیژ تمدنی (ابعاد ایمانی و الهیاتی) از مسیر علوم عقلی توسعه می‌یابد (مفهوم تحدی عقلانی از مسیر ظرفیتهای علوم عقلی)
  • بخش معتنابهی از مسئله‌های بنیادین تمدن ناظر به علوم عقلی است (ذکر ۹ مسئله به عنوان نمونه)در این بین چهار مسئله اهمیت تمدنی دارد که باید در علوم عقلی اسلام به آنها پرداخته شود: الف: انسان تمدنی (انسان در مقیاس امت)، ب) عقل عملی و عقل تمدنی، ج) طبقه‌بندی علوم و مسئله تمدن، د) تنوع و تمدن و ضرورت تحلیل عقلی از مهم‌ترین مسئله تمدنی معاصر.
  • و … .

شرکت در این نشست برای عموم برادران و خواهران آزاد می باشد.

علاقه مندان می توانند این نشست را به صورت زنده از سایت مجمع عالی حکمت اسلامی و اینستگرام مجمع عالی حکمت اسلامی مشاهده نمایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797