کد خبر : 5663
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹

همایش جایگاه امام رضا علیه اسلام در فرهنگ ملل

همایش جایگاه امام رضا علیه اسلام در فرهنگ ملل

به گزارش خبرگزاری حکمت به نقل از گروه خبری موسسه آموزش های کوتاه مدت- همایش جایگاه امام رضا (ع) در فرهنگ ملل با حضور محققان و اندیشمندانی از کشورهای مختلف در قم برگزار شد.این همایش صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام‌ و المسلمین احمدی میانجی مدیر موسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی راد رئیس

به گزارش خبرگزاری حکمت به نقل از گروه خبری موسسه آموزش های کوتاه مدت- همایش جایگاه امام رضا (ع) در فرهنگ ملل با حضور محققان و اندیشمندانی از کشورهای مختلف در قم برگزار شد.
این همایش صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام‌ و المسلمین احمدی میانجی مدیر موسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی راد رئیس دفتر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و محققان و اندیشمندانی از کشورهای مختلف دنیا در سالن امام خمینی (ره) موسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین احمدی میانجی ضمن خیر مقدم به مهمانان و تبریک میلاد باسعادت امام رضا (ع) و دهه کرامت اظهار داشت : همایش جایگاه امام رضا (ع) در فرهنگ ملل، نماد مقاومت کریمان در برابر مستکبرین است.
مدیر موسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی گفت: همایش جایگاه امام رضا (ع) در فرهنگ ملل نماد مقاومت کریمان در برابر مستکبرین است.
وی افزود: امروز مشکل بشریت حکومت پست‌فطرتان و نبود انسان‌های کریم در رأس حکومت‌های مختلف است.
مدیر موسسه آموزش های کوتاه مدت ادامه داد: دهه کرامت به نقش بانوان در گفتمان کرامت می‌پردازد و یادآور تمام خوبی‌ها است، درواقع دهه کرامت یادآور خواهری مهربان است که برای دیدار برادرش هجرت می‌کند و در این راه جان خود را از دست می‌دهد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدی میانجی افزود: کریم کسی است که قبل از هر چیزی می‌بخشد و کریم انسانی است که ابروی خودش را با بخشش مال حفظ می‌کند.
وی به بیان حدیثی از امام علی (ع) پرداخت و گفت: دنیا انسان را خوار و ذلیل می‌کند و کرامت بدون تقوا اثری ندارد که باید موردتوجه قرار بگیرد.
مدیر موسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی به اهمیت برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: این همایش نماد مقاومت کریمان در برابر مستکبرین است و این پیام را از قم به جهان مخابره می‌کند.


وی ادامه داد: در رأس انسان‌های کریم، رهبر انقلاب اسلامی قرار دارد که انسان‌های را به کرامت دعوت می‌کند و درواقع امروز مقابله بین دو فرهنگ است.
مدیر موسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی تصریح کرد: امروز جبهه مقاومت در برابر مستکبران قرارگرفته و از حق مظلومان در کشورهای مختلف دفاع می‌کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی راد رئیس دفتر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز در این همایش اظهار داشت: هدف همایش جایگاه امام رضا (ع) در فرهنگ ملل همگرایی و هم‌افزایی در ایجاد جبهه فرهنگی واحد است.
وی افزود: انسان‌ها از هر ملیتی ذاتاً شایسته کرامت است و درواقع کرامت هدیه‌ای خداوندی است.
وی ابعاد کرامت را موردتوجه قرارداد و افزود: یک بُعد کرامت، جهاد است و درواقع کرامت بدون جهاد دست‌یافتنی نیست و انسان‌هایی که امروز کرامت خودشان را ازدست‌داده‌اند به‌این‌علت است که از جهاد غفلت کرده‌اند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین راد افزود: اگر می‌خواهیم کرامت اهدایی خداوند محفوظ بماند، باید بر روی عنصر جهاد در همه ابعاد آن بپردازیم.
وی ادامه داد: اقدامات موسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی در جهان بی‌نظیر است، موسسه‌ای که نمایندگان از کشورهای مختلف در آن حضور پیداکرده‌اند.
رئیس دفتر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان داشت: پژوهش‌های دینی امروزه در دنیا لازم و ضروری است و ما در این همایش به دنبال این هستیم که آیین‌های مسلمانان در سراسر جهان در خصوص امام رضا (ع) را شناسایی کنیم.
وی ادامه داد: هدف این همایش همگرایی و هم‌افزایی در ایجاد جبهه فرهنگی واحد در برابر جبهه فرهنگی غربی بوده و گامی در جهت تقریب فرهنگ ملل است.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین راد تصریح کرد: علاوه بر این همایش حرکت به‌سوی اجماع فرهنگی شیعیان با محوریت دهه کرامت است و ما نیازمند اجماع فرهنگی هستیم.
وی ادامه داد: درزمینهٔ عاشورا متأسفانه خرافه‌هایی در آن رخنه کرد و نباید اجازه دهیم این خرافه‌ها در خصوص دهه کرامت نیز اتفاق بیفتد.
در ادامه این همایش محققان و اندیشمندانی از کشورهای الجزایر، آرژانتین، پاکستان و نیجریه به بیان دیدگاه‌های خود درزمینهٔ امام رضا (ع) پرداخته و گزارشی از میزان ارادت و علاقه‌ای مردم کشورهای خودشان به امام هشتم شیعیان دادند.
شیخ فضیل ریال از اساتید و اندیشمندان کشور الجزایر اظهار داشت: الجزایر قبل از انقلاب اسلامی و امام خمینی، فرهنگ ولایی، عرفانی و مقاومت داشت، اما به تدریج با نفوذ وهابیت عربستان، به سمت فرهنگ تکفیر و وهابی پیش رفته است.
وی افزود: ایدئولوژی صوفیه هم در اینجا رشد کرد اما ، لیبی، الجزایر، مغرب و مصرنمونه ای از جهان اسلام است که فرهنگ عرفانی و شیعی توسط امام خمینی بر پایه فرهنگ اصیل اهل بیت در میان شیعیان ایشان شکل گرفت.
امام خمینی قوای نظامی، فرهنگی، سیاسی و … را در جهان اسلام احیا نمود همان طور که موجب بیداری در یمن، سوریه، بحرین، لیبی و دیگر کشورهای اسلامی شد و دو شاخصه مهم علم و مقاومت را در بین شیعیان بلکه مسلمین منطقه رواج داد.
فضیل ریال بیان کرد: من براساس تجربه ای که در تبلیغ در کشورهای اسلامی داشته ام معتقدم تا ذهنیت تغییر نکند تحولی هم ایجاد نمی شود، ذهنیت سنی و وهابی غیرقابل تغییر است و به مجرد اینکه در مورد اهل بیت صحبت می شود موضع می گیرند و وقتی در مورد شیعه سخن گفته شود برآشفته می شوند و عناد می ورزند.
این فعال دینی و فرهنگی تصریح کرد: حتی دانشگاه های مسیحی و یهودی هم نسبت یه اعتقادات شیعه موضع می گیرند و تحت تاثیر تبلیغ آنان هستند.
عصر ما عصر تعاملات فرهنگی است، تعامل فرهنگی در شبکه ها و فضای مجازی به زبان های مختلف فعالیت دارند و تشکیل پایگاه های مجازی برای نشر اندیشه امام و تشیع ضروری است.


شیخ عبدالله دقاق مدیر حوزه علمیه بحرینی‌ها در قم طی سخنانی در این مراسم به اهمیت جبهه مقاومت و نقش آن در مقابله با جبهه کفر اشاره کرد.
وی با اشاره به روایت «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،»[قال الرّاوی:] فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا»، گفت: بحرین از کشورهایی است که از ابتدای اسلام با این دین، پیامبر و ائمه آشنا شد و در همان آغاز اسلام را بدون کراهت پذیرفت.
پیامبر به تمیمی، حاکم بحرین نامه نوشت که سه کلمه بیشتر نبود«اسلم اسلم والسلام» و تمیمی هم پاسخ داد که قد اسلم اهل البحرین جمیعا؛ یعنی همه اهل بحرین ایمان آوردند و بعد از مدینه دومین نماز جمعه در بحرین برپا شد.
بحرین دو معنا دارد؛ معنای خاص مملکت بحرین کنونی به عنوان یک جزیره است ولی بحرین در معنای اعم شامل قطیف و احصاء و بصره، قطر و … به همراه سواحل آنها بوده است؛ و بحرین به این دلیل بحرین نامیده شده که دو دریای آب شور و شیرین را با هم مخلوط کرده است.
دقاق بیان کرد: مردم بحرین ولایت بنی امیه را نپذیرفتند، و پیرو زیدبن سوهان والی امام علی در بحرین بودند و تا امروز مردم بحرین موالی اهل بیت و این کشور، دار ایمان است و ولایت آنان نسبت به امام رضا مشهود و معروف است و در آن تردیدی نیست.
دقاق با بیان اینکه اسلام حقیقی، شیعه است، اظهار کرد: چند سال قبل بعد از زیارت امام رضا(ع) مهمان رهبر انقلاب بودیم، بعد از نماز به دیدار ایشان رفتیم و ایشان فرمودند که این دیدار به یادماندنی است و به ما توصیه کردند که شما در تبلیغ خودتان، عقاید اسلامی ونه صرفا عقاید شیعه را مطرح کنید.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد رضوی، از فعالان فرهنگی و دینی شبه قاره هند،با تبریک دهه کرامت، گفت: امام رضا(ع) فرمودند که امامت، زمام دین و نظام مسلمین است و ما امروز در تداوم امامت، زیر سایه رهبر و ولی امر مسلمین، امام خامنه‌ای هستیم.
وی افزود: جایگاه امام رضا(ع) در شبه قاره هند روشن است و همه ائمه و پیامبر، در این شبه قاره با احترام زیادی مواجه هستند. مردم در شبه قاره آنقدر ولایی هستند که ممکن است حج نروند ولی زیارت امام رضا(ع) را بر خود واحب می‌دانند.
سیداحمد رضوی تصریح کرد: به لحاظ معرفتی، یادکردن از امام رضا(ع) حتی در بین هندوها و اهل سنت جایگاه مهمی دارد و ارادتی که به این امام نشان می‌دهند موجب حیرت مؤمنین و شیعیان است.
رضوی با اشاره به حدیث «رحم الله من احیا امرنا…» اضافه کرد: امام رضا(ع) به مبلغان ابلاغ فرموده‌اند که مبلغین نباید حرف خود را بگویند بلکه بابد محاسن کلام ائمه را که نور است به مردم بفهمانند.
وی افزود: از جمله آثاری که فرهنگ رضوی در شبه قاره داشته است، این بوده که بعد از پیروزی انقلاب، اولین کشوری که انقلاب اسلامی را به رسمیت شناخت، پاکستان است و این کار به برکت امام رضا(ع) رخ داد، چون مردم این کشور به واسطه بارگاه امام از قبل با ایران و مردم آن آشنا بودند.
رضوی بیان کرد: گاهی اوقات تندروی‌هایی در شبه قاره وجود دارد ولی شاید در بین ائمه، امام رضا(ع)، تنها امامی است که مذاهب مختلف در اعتقاد به ایشان متفق القول هستند.
وی اضافه کرد: ممکن است در مورد امامی، شبهه و سؤالی داشته باشند ولی امام رضا را اعلم الناس و افقه الناس و بارگاه ایشان را دارالشفای امراض روحی و جسمی می‌دانند.
رضوی تصریح کرد: امام رضا و بارگاهش فقط برای ایران و شیعیان نیست و برای همه ارادتمندان است؛ لذا اپر با پای پیاده به قم و مشهد می‌روند نباید این دید را نسبت به زائران داشته باشیم که بی‌فرهنگ هستند، اینها ارادت دارند تا جایی که نخست وزیر پاکستان از فرودگاه پابرهنه شد و به حرم امام رضا(ع) رفت.
وی افزود: زائران شبه قاره حتی در اقصی نقاط ایران به زیارت امامزادگان منتسب به امام رضا(ع) می‌روند، مثلا در نیشابور علاوه بر قدمگاه به زیارت بانو شطیطه می‌روند چون امام در تشیع جنازه وی حاضر بوده است.

رکسانا الیزابت، فعال دینی و فرهنگی آرژانتین و آمریکای لاتین، گفت: آرژانتین که در جنوب آمریکای لاتین قرار دارد، مردم مهاجر زیادی از اروپا و آسیا دارد و مسلمین هم عمدتا از سوریه و لبنان در آنجا هستند و بنده هم اصالتا لبنانی هستم.
وی افزود: فرهنگ آرژانتین گرچه سکولار است ولی عمده مردم دارای فرهنگ مسیحی هستند؛ مسلمین هم در این کشور در اقلیت قرار دارند، قبل از انقلاب اسلامی ایران، بسیاری از مسلمین هیچ خبر و اطلاعی در مورد ائمه و معارف آنان نداشتند و تنها شاید ۵ تن را به عنوان خانواده پیامبر می‌شناختند و نه امام.
الیزابت تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی، کار مهم و اساسی تبلیغ شیعه و اهل بیت(ع) شروع شد، قبل از انقلاب فکر کسانی که مسلمان می‌شدند، تقریبا وهابی بود و حتی اهل بیت را انکار می‌کردند ولی بعد از انقلاب بسیاری با شیعه آشنا شده‌اند.
وی افزود: مسلمین عمدتا ابتدا به اهل سنت می‌پیوندند ولی بعد از مدتی به خاطر غنای عقلانی و معرفتی شیعه به شیعه رو می‌آورند و وقتی کسی امام علی(ع) را شناخت امام رضا و سایر ائمه را هم خواهد شناخت.
این فعال دینی و فرهنگی آمریکای لاتین با بیان اینکه شناخت تازه‌شیعیان عمدتا با شناخت امام رضا(ع) از کرامات ایشان آغاز می‌شود،اظهار کرد: در آرژانتین به علت کارهای تبلیغی، حتی غیر مسلمین هم به امام رضا(ع) محبت و ارادت دارند؛ پیرو کدا نماینده واتیکان، کتابی در زمیه صوفیه نوشته و از تاثیر امام رضا(ع) در ایمان مسلمین به خصوص اهل سنت تعحب کرده است.
الیزابت با اشاره به تلاش صهیونیست‌ها برای بدنام کردن شیعه در آرژانتین و تخریب رابطه ایران با این کشور، تصریح کرد: لابی صهیونیست از حضور یکی از راهبان مسیحی آرژانتین در ایران به شدت گلایه و سنگ‌اندازی کرد و همواره تلاش می کنند تا رابطه میان ایران و آرژانتین را تخریب کنند.
وی با بیان اینکه این لابی تلاش می‌کند که بگوید ایران تروریست است و امام رضا را هم در نظر غیرمسلمین و حتی مسلمین تخریب کنند، افزود: متاسفانه برای تقریب با اهل سنت فعالیت زیادی در این کشور وجود ندارد البته افرادی از اهل سنت مصر به اینجا می‌آیند ولی آنها هم تفکرات وهابی و سلفی دارند که در تضاد با تفکرات شیعه است.

همچنین آسیه آدم از فعالان دینی و فرهنگی نیجریه، گفت: نیجریه میان آفریقا پرجمعیت‌ترین کشور است و تا قبل از انقلاب فقط مذهب سنی وجود داشت و شیعه به هیچ وجه وجود نداشت ولی بین همان سنی‌ها، عالمان آنان با ائمه آشنا بودند گرچه نمی‌گذاشتند پیروانشان با امام رضا و آموزه‌های ایشان آشنا شوند.
وی اضافه کرد: بعد از انقلاب به تدریج شیعه در این کشور رشد پیدا کرد و امروز افراد زیادی برای تحصیل و تحقیق و زیارت و … به ایران می‌آیند. امروز تعداد قابل توجهی از مردم با شیعه آشنا شده‌اند؛ برای امام رضا جشن می‌گیرند و حسینیه و مسجد و …به نام امام تاسیس می‌کنند.
آدم با بیان اینکه پرچم حرم امام رضا چندین بار به رهبر شیعیان نیجریه اهدا شده حتی الان که ایشان در زندان هستند، اظهار کرد: در ایام دهه کرامت و میلاد با سعادت امام رضا(ع)، مسابقاتی میان مداحان برگزار و زیارت کربلا به عنوان جایزه اهدا می‌شود تا امام را بیشتر به مردم بشناسانند.
وی با بیان اینکه رسم این بوده که مردم نیجریه هر وقت به کربلا می‌روند به ایران آمده و به زیارت امام رضا بروند، تصریح کرد: در میان مسیحیان هم یکی از کشیش‌های بزرگ آنان شیعه را دوست دارند و دو سال پیش هم به زیارت امام رضا مشرف شده بود.
آدم تصریح کرد: شیخ زکزاکی از ابتدا بدون اینکه خود را شیعه معرفی کند با رفتار و اخلاق خود مردم را جذب کرد و بعد از اینکه تعداد زیادی از افراد جذب معارف مطرح شده از سوی ایشان شدند گفتند که اینها اعتقاد شیعه است.
وی افزود: رهبر شیعیان نیجریه با علمای اهل سنت جلسات مختلف برگزار کرد و رویکرد تقریبی زیادی داشت و همین سبب شده تا صوفیان زیادی از اهل سنت به صورت مخفیانه به زیارت امام می‌آیند.
آسیه آدم تاکید کرد: رهبر ما نه فقط به سنی‌ها بلکه با غیرمسلمین و مسیحیان هم اگر نیازی به کمک داشتند کمک می‌دهند و همین سبب جلب دیگران به زکزاکی و تقریب ادیان و مذاهب شده و سبب شده تا مسیحیان خیلی ما را دوست داشته باشند و به زیارت امام رضا بیایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797