کد خبر : 6718
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸

وجود نظام معرفتی در قرآن؛ بیانگر عدم وجود اختلاف در آن

وجود نظام معرفتی در قرآن؛ بیانگر عدم وجود اختلاف در آن

به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن، حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم در آیین رونمایی و تشریح منشور مرجعیت قرآن کریم که به صورت مجازی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: مسأله ای که باید در آن مسیر حرکت کنیم این است که باید به

به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن، حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم در آیین رونمایی و تشریح منشور مرجعیت قرآن کریم که به صورت مجازی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: مسأله ای که باید در آن مسیر حرکت کنیم این است که باید به طور دقیق نیازهای امروز جامعه را مورد توجه قرار دهیم و حرکت ما هم باید در همان مسیر باشد و فلسفه منشور مرجعیت علمی قرآن کریم هم تحقق این هدف متعالی است.

وی گفت: انتظار امروز از پژوهش های قرآنی با انتظارات گذشته متفاوت است؛ یکی از عللی که در حوزه علوم انسانی نتوانسته ایم به سامان برسیم و به اهداف خود که اسلامی سازی علوم است، دست یابیم و در حوزه نظام های معرفتی و اجرایی نتوانسته ایم آن چنان که باید و شاید اندیشه دینی را استخراج و به آن عمل کنیم، این است که قرآن هر چند که مورد استفاده قرار گرفته است اما محور اصلی قرار نداده ایم.

رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: باید نگاه خود را به قرآن عوض کنیم و این که در روایات آمده که تمسک به قرآن و سنت راهگشا و راه نجات امت است، یکی از ابعاد مهم تمسک، تمسک به سیستم و نظام معرفتی و علمی قرآن کریم است.

وی با بیان این که قرآن کتاب هدایت است، افزود: وقتی که ما سراغ نظام های معرفتی لیبرالیسم می رویم، می بینیم که این نظام ها و مادی گری به طور مطلق در حوزه ارزش های انسانی ورود پیدا کرده اند و به انسان ها جهت می دهند و در مسائل علمی و سیاسی هدایت می کنند؛ اگر شما هدایت قرآن را منوط و منحصر به حوزه مبدأ و معاد کنیم، با رسالت قرآن همسویی ندارد؛ اگر قرآن کتاب نور است، باید نورانیت قرآن در تمام عرصه ها وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم اظهار داشت: در قرآن کریم آیات فراوانی وجود دارد که انسان ها را دعوت می کند که با قرآن تعاملی داشته باشد که در زندگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی آنها اثرگذار باشد؛ نگاه قرآن به عالم افلاک و نظام طبیعی، نگاه خاصی است.

وی با اشاره به آیه ۸۲ سوره نسا گفت: قرآن در آیات فراوانی این نگاه سیستمی و معرفتی نظام مند از خود به ما نشان می دهد؛ اگر قرآن از سوی غیر خدا بود، در آن اختلاف فراوانی پیدا می شد و عدم وجود اختلاف در قرآن بیانگر آن است که قرآن از یک نظام معرفتی برخوردار است و مدعی هستیم که در قرآن اختلافی وجود ندارد.

رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: اقامه دین در قرآن کریم از نگاه قرآن وقتی امکان پذیر است که ما نگاهی سیستمی و نظام مند به قرآن کریم داشته باشیم و در این صورت بحث اقامه دین تحقق پیدا می کند.

وی افزود: منشور مرجعیت علمی قرآن کریم نگاه به مطالعه تجزیه ای و موضوعی به قرآن کریم نیست، بلکه نگاه سیستمی به معارف قرآن است؛ هر آیه ای باید در تمام موضوعات و مطالب و آیات مربوط به آن با نگاه تفسیر تربیتی استخراج و استجماع شود و از جمع آنها نگاه مهندسی داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم اظهار داشت: باید قرآن را مورد مطالعه قرار دهیم و سیستم معرفتی قرآن را از متن آن استخراج کرد و بر این اساس، به تحلیل وقایع، سیستم ها و موضوعات خارجی بپردازیم.

وی گفت: آنچه که امروز به آن نیاز داریم، نگاه سیستمی و معرفت نظام مند به قرآن است و این راه تأثیرگذاری قرآن بر علوم می باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797