کد خبر : 3765
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷

گلبن کازرونی

گلبن کازرونی

حاج محمدکاظم کازرونی ملقب به گلبن کازرونی (متولد کازرون) شاعر و عارف بنام ایرانی است. وی در سن چهارده سالگی به قصد تحصیل از کازرون عازم هندوستان و عراق و شام و حجاز شد و در هفتاد سالگی به کازرون بازگشت و به عبادت و ارشاد مردم پرداخت. آثار وی دوازده جلد کتاب تألیف کرد از جمله گلشن اسرار و یسرالناس (سیرالناس) و دیوان اشعار. درگذشت گلبن در حدود سال ۱۲۷۰

حاج محمدکاظم کازرونی ملقب به گلبن کازرونی (متولد کازرون) شاعر و عارف بنام ایرانی است. وی در سن چهارده سالگی به قصد تحصیل از کازرون عازم هندوستان و عراق و شام و حجاز شد و در هفتاد سالگی به کازرون بازگشت و به عبادت و ارشاد مردم پرداخت.

آثار

وی دوازده جلد کتاب تألیف کرد از جمله گلشن اسرار و یسرالناس (سیرالناس) و دیوان اشعار.

درگذشت

گلبن در حدود سال ۱۲۷۰ در کازرون درگذشت و در محلی به نام حاج کاظمی (در جوار آرامگاه ناصر دیوان کازرونی) به خاک سپرده شد. تنها تاریخ شوال سال ۱۲۳۹ در گلشن اسرار دیده می‌شوداما آخرین تاریخ موجود در دیوان وی مربوط به سال فوت علی‌قلی‌خان حاکم کازرون (۱۲۶۶ ق) است و ثابت می‌کند که وی در این سال در قید حیات بوده است. بنای آرامگاه گلبن در شمال حیاط وسیعی، در محله‌ای که به نام او به «حاج کاظمی» مشهور بوده، قرار داشته است. در دو طرف این آرامگاه دو اتاق کوچک ساخته بودند که در یکی از آن‌ها ناصردیوان که به وی ارادت فراوان داشت، مدفون بوده است. این آرامگاه را در سال‌های اخیر ویران کردند.

منابع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797