کد خبر : 6866
تاریخ انتشار : شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲

نقطه شروع بحث تبیین جایگاه تحقیق در طلبگی مفهوم‌شناسی زندگی است

نقطه شروع بحث تبیین جایگاه تحقیق در طلبگی مفهوم‌شناسی زندگی است

به گزارش خبرگزاری کوثر از کرج، حجت الاسلام و المسلمین دکتر باقری استاد حوزه و دانشگاه در نشست بررسی جایگاه  پژوهش در حیات و زی طلبگی که به صورت برخط در سامانه سیما با حضور مسئولان، اساتید و مبلغان و دانش آموختگان و طلاب مدرسه علمیه بقیع گفت:عنوان نشست با مباحث متفاوتی مانند مباحث تربیت طلبه

به گزارش خبرگزاری کوثر از کرج، حجت الاسلام و المسلمین دکتر باقری استاد حوزه و دانشگاه در نشست بررسی جایگاه  پژوهش در حیات و زی طلبگی که به صورت برخط در سامانه سیما با حضور مسئولان، اساتید و مبلغان و دانش آموختگان و طلاب مدرسه علمیه بقیع گفت:عنوان نشست با مباحث متفاوتی مانند مباحث تربیت طلبه و تربیت پژوهشی و آموزشی طلبه، بحث اخلاق پژوهش و برنامه ریزی ما در حوزه پژوهش گره می خورد.

وی با اشاره به آیه و لا تقف ما لیس لک به علم از سوره مبارکه اسرا ادامه داد: اولین عنوان بحث گذار از جهل علمی و عملی است که قران کریم می فرماید: و لا تقف ما لیس لک به علم این با پژوهشگری میسر است و جز با پژوهیدن این گذار اتفاق نمی افتد و گذار از تاریکی و ظلمت و جهل در دو بخش عملی وعملی است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر باقری با اشاره به بخش پایانی آیه پیمان از انسان در سوره مبارکه احزاب اشاره نمود و افزود:در انتهای آیه می فرماید کان ظلوما جهولا که اشاره می کند به دو بخش جهل عملی و نظری و آن را برای انسان به عنوان یک خط مشی ترسیم می کند.

مدرس حوزه علمیه خواهران استان البرز گفت : باید از این دو جهل انسان خارج بشود تا مسئولیت پیمان و میثاق را که دارد بتواند خوب عمل کند و باز نماند، این جز با پژوهشگری و علم پیدا کردن و پرده برداشتن از جهل ها و روشنگری و رسیدن به نور میسر نیست.

وی ادامه داد: در یک کلمه اگر بگویم این است که دنباله روی از علم و دوری از جهل به عنوان اولین سرخط برای طلبه هست وهر جا این سرخط افت کند و انسان از مسیر دیگری برود در حقیقت مسیر طلبگی را به اشتباه رفته اولا انسان موجودی است که بالذات پژوهنده است چرا که قوای حسی ما با توجه به آیه ان السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولا قوای حسی ما یک جور ناگزیر است از دانستن یعنی جز دانستن چاره ای برای آن ها نیست.

وی افزود: پس انسان موجودی شاعر ، فهمنده و پژوهنده است. و در ذات خود این موضوع را دارد این قوای ما جویندگی از آن ها جوشش می کند و مانند آهن ربایی در بخش هایی مخلتف جستجو گرند و در همین بخش فصل ممیز دانا از نادان خودش را نشان می دهد ، کاشف و پژوهشگر خودش را نشان می دهد.حالا اگر کسی با این ذاتیات و ندای باطنی بخواهد مبارزه کند. یا پاسخ منفی بدهد در حقیقت مقابل ذاتیات خود مخالفت کرده.

وی ادامه داد: بعد از ذاتیات ما مسئله تحت تربیت قرار گرفتن هست اگر انسان این ذاتیات خود را پرورش بدهد این استعداد بالذات دوره طلایی خودش را خواهد دید و طلابی که این دوره طلایی را می بینند درحقیقت اولین قدم طبیعی خودشون را پاسخ مثبت داده و حرکت کردند و طلبه یعنی کوشش چند برابر، کوشش جمعی، که آثار خوبی به همراه دارد. این فصل ممیز طلبه است یعنی کوششی خستگی ناپذیر با سرخوشی و دلخوشی و امید به آینده وقتی با این پیام در طلبه روبرو می شویم که پر از معنی و پویایی است در اصل فصل ممیز یک طلبه آغاز می شود.

استاد حوزه و دانشگاه درباره بایستگی های پژوهشی بیان داشت: اولین بایستگی این است که پژوهش روح تشنه انسان را سیراب می کند نیازهای طلبه نیازهای همه ی انسانها است نیازهای کمال طلبانه است طلبه باید کار کند و تلاش کند تا بتواند به آن نیازها پاسخ در خور بدهد هر مقتضایی را به وجود بیاورد و هر مانعی را برطرف نماید

وی تصریح کرد: عنصر بعد بایستگی حقوقی است یعنی اگر کسی در سلک طلبه درآمد از لحاظ حقوقی و شرعی حقی بر او مسلم و مسجل می شود مثل پدر شدن و مادر شدن و ولی و سر پرست شدن، طلبه باید به تکلیف خود عمل کند و یک باید حقوقی در پی هر طلبه ای هست این باید حقوقی به طلبه یاد آوری می کند که باید کار خود را شایسته و خوب انجام دهی چرا که شرعا و عقلا و قانونا تو مسئول هستی و این مسئله متوجه همه دانشجویان در سراسر کشور اعم از حوزه و دانشگاه هست.

وی در پایان حاطر نشان کرد: سومین بایستگی ، بایستگی اخلاقی است و اخلاق در پژوهش آن را برای ما معنی می کند و مقدس ترین بایستگی است به این مفهوم که طلبه تو مدام باید انگیزه خود را چک کنی و نوک مداد انگیزه خود را مدام تیز کنی و حریص باشی دچار فطور و سستی نشوی در میان مشکلات هم اگر قرار گرفتی چنانچه سیره اندیشمندان نشان می دهد در دل مشکلات نیز مدام کار و تلاش می کردند ،حرکت می کردند و سعی می کردند به الگوها مراجعه کنند .و انگیزه برای خودشان فراهم کنند. چون با معبود خود قراردادی دارند در این مسیر. چهارمین بایستگی این است که باید در حوزه پژوهش روشمند بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797