کد خبر : 6868
تاریخ انتشار : شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵

تربیت طلاب پژوهشگر از اصلی‌ترین اهداف حوزه علمیه خواهران است

تربیت طلاب پژوهشگر از اصلی‌ترین اهداف حوزه علمیه خواهران است

مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) مهرشهر کرج یکی از رسالت های مهم حوزه های علمیه خوهران را ایجاد علاقه و انگیزه برای بهبود بخشی به کیفیت فعالیت های پژوهشی در میان طلاب دانست.

به گزارش خبرگزاری کوثر از کرج، خانم نرجس انصاری در میزگرد مجازی با محوریت دلایل عدم گرایش طلاب به پژوهش و راهکارهای ایجاد انگیزه روحیه پژوهشگری اظهار داشت: یکی از دغدغه های حوزه های علمیه یافتن علل عدم گرایش طلاب به پژوهش و پژوهشگری و همچنین ایجاد بستر و انگیزه جهت گرایش طلاب برای اهتمام به این مهم می باشد.

 طلاب با اذعان به نبود فرصت کافی به دلبل تعدد موضوعات تحقیقی از سوی اساتید ، حجم زیاد واحد های آموزشی توامان با وظایف تبلیغی اجتماعی طلاب، نمره محوری دروس و امتیازات علمی، عدم حمایت مادی و معنوی از مقالات به جهت تالیف یا بارگزاری در سایت ها ، دلایل خود را بیان نمودند.در ادامه استاد مدعو به جمع بندی و ارائه نظر پرداخت.

در ادامه میزگرد مجازی آقای امیدوار گفت:  آسیب ها به دو دسته اصلی تقسیم می شود،  علل درونی و علل بیرونی. یکی از علل درونی  عدم گرایش طلاب به پژوهش اهل مطالعه نبودن طلبه است و از دیگر علل نداشتن روحیه پژوهشگری می باشد. علت سومی  که می توان برشمرد روحیه ایثارگری و پرسشگری و تفکر می باشد که متاسفانه در میان طلبه‌ها کم رنگ می باشد. از دیگر علل درونی پژوهش،  مشکلات مالی خانوادگی می باشد چرا که مقاله نویسی و پژوهشگری،  یک ذهن بسیار آرام  و بدون هیچ دغدغه ای می خواهد.همچنین داشتن هوش پژوهشگری که باعث می شود  بحث نوشتن و تحلیل به صورت مکتوب ارائه شود از دیگر عوامل شناخته شده می باشد.

وی افزود: متاسفانه اغلب اساتید خودشان با روحیه پژوهش محور بودن، مطالعه، تالیف و نگارش مقالات فاصله دارند و صرفا در بستر وظایف آموزشی و قوانین از طلاب درخواست پژوهش دارند.  .همچنین داشتن بودجه کافی در دست مدیر موجب تشویق طلاب به امر پژوهش خواهد شد و در این زمینه نباید فرقی بین اهل منابر و اهل پژوهش قائل شد.

وی خاطر نشان کرد: این نشست نقطه بسیار خوبی  جهت شروع آسیب شناسی در حوزه پژوهش می باشد. اما به هرحال اگر بخواهیم مقایسه ای داشته باشیم بین طلاب  خواهر و برادر، خواهیم دید که طلاب خواهر  به مراتب بسیار بالاتر از طلبه‌های  برادر به امر پژوهش اهتمام دارند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: موضوعی که حوزه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها   انتخاب کرده اند واقعا جای تشکر و تقدیر دارد.  تا کنون  نشستی درباره  آسیب‌شناسی پژوهش طلاب  نداشته ایم و اگر اکنون این اتفاق افتاده  نشان از دغدغه مدرسه نسبت به این مهم می باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797