کد خبر : 5894
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵

یحیی انصاری شیرازی

یحیی انصاری شیرازی

یحیی انصاری شیرازی (۱۳۰۶–۱۳۹۳ش) از مجتهدان شیعه و از اساتید منطق، فلسفه، عرفان و اخلاق در حوزه علمیه قم بود. شهرت او ناشی از سال‌های طولانی تدریس در حوزه علمیه و نیز ویژگی‌های اخلاقی و زندگی زاهدانه اوست. دروس فلسفی او در کتابی ۴ جلدی به نام دروس شرح منظومه و دروس اخلاقی او در


یحیی انصاری شیرازی (۱۳۰۶۱۳۹۳ش) از مجتهدان شیعه و از اساتید منطق، فلسفه، عرفان و اخلاق در حوزه علمیه قم بود. شهرت او ناشی از سال‌های طولانی تدریس در حوزه علمیه و نیز ویژگی‌های اخلاقی و زندگی زاهدانه اوست. دروس فلسفی او در کتابی ۴ جلدی به نام دروس شرح منظومه و دروس اخلاقی او در کتابی به نام حکمت ناب منتشر شده است.

وی در محضر اساتیدی چون آیت الله بروجردی، امام خمینی، علامه طباطبایی و آیت الله منتظری درس آموخت و شاگردان زیادی چون سید حسن خمینی، سید هاشم حسینی بوشهری و محمد سروش محلاتی در محضر او درس آموختند.

زیست نامه

در سال ۱۳۰۶ش در نودایجان داراب، از توابع شیراز به دنیا آمد.[۱] پدرش شیخ محمد فخر انصاری فرزند شیخ زکریا نصیر الاسلام انصاری از سران و مبارزان مشروطه بود. نسب خاندان او به جابر بن عبدالله انصاری می‌رسد.[۲] برخی به دلیل تسلط وی بر فلسفه از او به عنوان «شیخ اشراق قم» یاد می‌کردند.[۳]

تحصیلات

او تحصیلات ابتدایی و مراحل نخستین تحصیل علوم دینی را در زادگاه خود شروع کرد و در سال ۱۳۲۵ش به شیراز رفت.[۴] بعد از شش سال در سال ۱۳۳۱ش وارد حوزه علمیه قم شد و تا پایان عمر مشغول تحصیل و تدریس در حوزه بود.[۵] او جزء چند شاگرد خاصی بود که در درس خصوصی فلسفه علامه طباطبایی حاضر می‌شد.[۶] چندین بار نیز این درس در منزل مسکونی انصاری شیرازی برگزار شده بود.[نیازمند منبع]

شاگردان و آشنایانش او را با صفات پسندیده اخلاقی و زندگی زاهدانه توصیف کرده‌اند.[۷]

تصویر آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی در کنار آیت‌الله سید علی خامنه‌ای

فعالیت‌های سیاسی اجتماعی

انصاری شیرازی سابقه مبارزه با نظام سلطنتی پهلوی و بازداشت و زندانی شدن دارد.[۸] بنابر گزارش ساواک قم، وی در مرداد ۱۳۴۳ش در مسجد امام حسن عسکری(ع) به منبر رفته و بیاناتی اظهار داشته که به دنبال آن از مرکز ساواک به وی تذکر داده شده است.[۹] همچنین او سخنران سالگرد واقعه فیضیه بود.[۱۰] وی به مدت سه سال در کوهدشتِ لرستان و نائینِ اصفهان تبعید بود.[۱۱]

او یکی از دوازده نفری است که پس از درگذشت آیت الله بروجردی، مرجعیت امام خمینی را که مخالف نظام حکومتی وقت بود، حمایت و تبلیغ کردند.[۱۲]

درگذشت

یحیی انصاری شیرازی در ۱۴ دی ۱۳۹۳ش / ۱۲ ربیع‌الاول ۱۴۳۶ق بعد از یک دوره بیماری طولانی، بر اثر ایست قلبی در قم از دنیا رفت.[۱۳] پیکر او در دوشنبه ۱۵ دی از مسجد امام حسن عسکری(ع) به طرف حرم حضرت معصومه(س) تشییع و بعد از اقامه نماز میت توسط آیت الله مکارم شیرازی در حرم کنار مرقد علامه طباطبایی به خاک سپرده شد.[۱۴] آیت الله خامنه‌ای در پیامی رحلت یحیی انصاری شیرازی را تسلیت گفت و از او به عنوان عالم ربانی و حکیم و عارف الهی یاد کرد که عمر با برکتش را یکسره با پارسائی و پرهیزگاری در خدمت علم و ترویج معارف الهی سپری کرد.[۱۵]

تدریس در حوزه علمیه

او کتاب‌های متعددی همچون شرح لمعه، رسائل، مکاسب، کشف المراد، شرح تجرید، شرح منظومه سبزواری، شرح اشارات، اسفار، شرح فصوص قیصری، تمهید القواعد، شرح منازل السائرین و مصباح الانس، را تدریس کرده است. او هم چنین به تدریس مجلداتی از بحار الانوار که در آن به بحث معاد پرداخته شده، اشتغال داشته است.[۱۶]

با تأکید و به سفارش حسن حسن‌زاده آملی درس‌های شرح منظومه وی از روی نوارهای درسی پیاده سازی و منتشر شده است. این مجموعه در چهار جلد و با عنوان دروس شرح منظومه حکیم ملا هادی سبزواری و توسط انتشارات بوستان کتاب منتشر شده است.[۱۷]

مجمع عالی حکمت اسلامی در ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ش از شخصیت علمی او تجلیل کرد.[۱۸]

اساتید

شاگردان

به دلیل سال‌های طولانی تدریس او در حوزه علمیه قم تعداد شاگردان او قابل شمارش نیست. برخی از معروف‌ترین شاگردان او عبارتند از:

تألیفات

آثار آیت الله انصاری عبارتند از:

  • اصطلاحات حکمت متعالیه (فارسی)
  • آهنگ آزادی از سرکوه داراب (این کتاب، فارسی و شامل قسمتی از فداکاری‌های جدّش زکریا نصیر الاسلام در راه مشروطه و شرح زندگانی جابر بن عبدالله انصاری است).
  • سروشی از عالم غیب (تفسیر سوره نبأ به زبان فارسی)
  • اشعار و قصائد و غزلیات
  • مجموعه درس‌های فلسفی او در کتابی به نام دروس شرح منظومه حکیم سبزواری در ۴ جلد منتشر شده است.
  • حکمت ناب، شامل چهل درس از درس های اخلاقی آیت الله انصاری شیرازی

نظر آیات عظام درباره آیت الله انصاری شیرازی

آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی با تجلیل از شخصیت آیت‌الله انصاری شیرازی گفت: ایشان عالمی بزرگوار، مردی فاضل و بسیار پاک و باتقوا بودند.

آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی نیز در نوشتاری که به مناسبت تجلیل از آیت‌الله انصاری شیرازی داشته آورده است: اکنون که به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از برجسته‌ترین شاگردان حضرت امام خمینی(قدس) و علامه طباطبایی (قدس) و جامع اوصاف یاده شده، جناب قدوه المتالهین آیت‌الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی(حفظه الله) پذیرای این اجلال و تکریم شده‌اند،‌ از معظم له سپاسگزاری و خواهان تداوم این صراط مستقیم تا ظهور حضرت ختمی امامت مهدی موجود موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستیم.

آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی نیز با تجلیل از شخصیت و سوابق انقلابی و علمی آیت‌الله انصاری شیرازی عنوان کرده بود: ایشان از علمای برجسته قم هستند و نقش ارزنده ای در نهضت امام و انقلاب اسلامی داشته‌اند. آیت‌الله انصاری شیرازی همواره از اسلام، انقلاب و ولایت فقیه دفاع کرده‌اند.

پاسخ استاد به شبهه برخی علما درباره انقلاب

آیت‌الله محمدعلی گرامی درباره آیت‌الله انصاری شیرازی گفت: عالمان ربانی واسطه بین خلق و خالق‌اند موجب استحکام اعتقاد مردم هستند و دیدار آنها انسان را به یاد خدا می‌اندازد؛ ایشان رضای حق را بر هر چیز مقدم می‌دارند و اولین خصوصیت علمای ربانی مقدم داشتن رضای خداست بر همه چیز.

وی ادامه داد: آیت‌الله انصاری شیرازی از شاگردان خصوصی درس و بحث های علامه طباطبایی بودند و علاقه فراوانی به مرحوم امام داشتند و در مسیر انقلاب بودند. اوائل انقلاب بعضی علما اعتراض می‌کردند که جواب این خون‌ها را چه کسی می‌دهد؟ ایشان فرمودند: این خون‌ها را حورالعین می‌دهند.

آیت‌الله گرامی اضافه کرد: من به ایشان علاقه‌مند بوده و ارادت دارم و ابراز ارادت می‌کنم. انصاری شیرازی اهل مقاومت بودند و از مجاهدین هستند. خدا ایشان را شفای عاجل بدهد و ما دعاگویشان هستیم. ایشان از ذخیره‌های بزرگ حوزه هستند و بودند و امیدوارم بزرگداشت آیت الله انصاری شیرازی و امثال این شخصیت‌ها موجب حرکت استکمالی طلاب گردد. در یک کلمه ایشان فردی روشن و خدمتگزار و علاقه او به امام بی‌غل و غش و شفاف بوده و ما همواره به ایشان علاقه مند بوده‌ایم.

عنایت ویژه حضرت امام به آیت‌الله انصاری شیرازی

آیت‌الله تحریری نیز می‌گوید: امام خمینی (ره) یک عنایت ویژه‌ای نسبت به ایشان داشته‌اند. حدود سال ۵۵ بود که می‌خواستم شرح منظومه را بخوانم و بارها از آیت الله انصاری شیرازی این مسئله را تقاضا ‌کردم تا اینکه شنیدیم سید احمد آقا فرزند امام به سفارش امام به خدمت ایشان آمده بودند تا منظومه بخوانند و من هم به طفیلی سید احمد آقا در درس‌های ایشان شرکت می کردم و ایشان تدریس می کردند تا اینکه قضیه انفجار سینمای قم رخ داد و شایع شد سید احمد آقا و اطرافیان امام در این انفجار دخالت داشته‌اند و سید احمد آقا به نجف متواری شدند و تعدادی از اطرافیان امام را گرفتند من جمله آیت الله انصاری شیرازی و آن درس هم تعطیل شد و ۱۰ الی ۱۵ روز بیشتر ادامه نداشت.

وی ادامه داد: امام یک عنایت ویژه‌ای نسبت به ایشان داشتند و زمانی که بعد از تبعید به قم تشریف فرما شدند به دیدن آقای انصاری شیرازی آمدند با اینکه ایشان شاگرد امام بودند و در بعضی قضایا شنیدم که پیروزی انقلاب یا جنگ کارهایی کرده بودند و امام فرموده بود مگر آیت الله بهجت و آیت الله انصاری نیستند که این‌ها دعا بکنند تا این قضیه حل شود لذا شاهد عنایت ویژه امام به ایشان بودیم.

آیت‌الله تحریری تاکید کرد: ایشان از کسانی بود که بسیار ملازم نماز آیت الله بهجت بود و یکی از کسانی که آیت الله انصاری به او عشق می‌ورزید و عنایت خاصی داشتند آیت الله بهجت بود و متقابلاً آیت الله بهجت هم به ایشان عنایت خاصی داشتند.

آیت‌الله انصاری از ویژگی‌های خاصی برخوردارند و درس اخلاق ایشان درس اخلاق منحصر به فردی بود. جلسات به گونه‌ای بود که در درس‌های اخلاقی شان خود منقلب می‌شدند و اشکشان جاری بود. حتی در یک مجلسی از ایشان خواسته بودند که بحث‌های اخلاقی داشته باشند اولی که شروع کردند حدود یک ربع، بیست دقیقه گریه کردند و موفق به صحبت کردن نشدند.

حکیم غیرتمند

آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین نیز درباه آیت الله انصار شیرازی اظهار کرد: تقوا و زهد آیت‌الله انصاری شیرازی قابل توجه است و ایشان از علما عاملین اسلام هستند؛ استاد لطافت روحی زیادی دارند و به حق از حکیمان الهی و بکائین روزگار است عطوفت و مهربانی فراوان نسبت به بندگان خدا و مقابله با منکرات با تمام وجود از دیگر خصوصیات ایشان است.

وی گفت: علامه بسیار ایشان را دوست داشتند و ایشان در محضر علامه بسیار با ادب بودند و مودبانه سخن می‌گفتند وروش تدریس ایشان انسان را تربیت می‌کرد. آیت‌الله انصاری حکیم غیرتمندی است که در تبری و تولی بسیار ممتازند.

یک عمر تلاش در راه حکمت و عرفان

آیت‌الله حسن رمضانی از استادان حکمت و عرفان حوزه علمیه قم درباره شخصیت علمی و معنوی آیت‌الله انصاری شیرازی گفت: شخصیت‌‌هایی مانند آیت‌الله انصاری شیرازی، صاحبان قله‌‌های علم و معرفت هستند. در بُعد علوم عرفانی و فلسفی، ایشان آن قدر عظیم است که شخصیتی مثل شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی از علم و معرفت ایشان بهره‌‌‌ها گرفت.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آیت‌الله انصاری شیرازی یک شخصیت کهن و ریشه‌دار در حوزه علمیه است، افزود: تفاوت است بین ایشان با کسی که یک دوره شرح منظومه یا دیگر کتاب‌های حکمی را خوانده و می‌خواهد آن را تدریس کند. آیت‌الله انصاری شیرازی شخصیتی است که یک عمر در راه حکمت و عرفان تلاش کرده و در علوم و معارف استخوان خرد کرده است.

گریه‌های عارفانه استاد

حجت‌الاسلام افخمی مدرس سطح عالی حوزه و از شاگردان آیت‌الله انصاری شیرازی می‌گوید: حضرت استاد تاج البکائین بودند و گریه های عارفانه ایشان زبانزد خاص و عام است. گاهی ایشان را به کهک می‌بردم و در محلی بین راه اطراق می‌کردیم و در بین راه گله گوسفندی می‌دیدم و توقف می‌کردم و گفتم ببینید چگونه این بره‌ها از مادرانشان شیر می‌خورند و ایشان گریه می‌کردند و می‌گفتند ببینید چه مهری بین این فرزند و مادر برقرار است و به باطن عالم منصرف می‌شدند. ایشان عرفان خود را مخفی می‌کردند و می‌گفتند ای کاش ما هم مادری داشتیم و مسئله را این گونه می‌پیچاندند.

وی می افزاید: ایشان احساس عمیقی داشت و همه امور را توحیدی می‌دیدند و در مشهدالرضا می‌فرمودند من طواف کوی یار می‌کنم و از چشمان ایشان اشک ترشح نمی‌کرد بلکه اشک می‌فشاند و سر مطلب نگاهی توحیدی ایشان به عالم بود و همه چیز را در حلقه توحید می‌دید و خود به خود نازکی دل پیدا می‌شد.

اشعار مثنوی و گریه‌ها استاد

حجت الاسلام افخمی گفت: در جلسات خصوصی اشعار مثنوی را با صدای خوش برای ایشان می خواندم و ایشان در حین خواندن من گریه می‌کردند. زمانی ایشان قسمتی از کتاب را مشخص کرده بودند و گفتند اینجا را قسمت را بخوان ماجرا روباه و شیر و گرگ بود مولوی می خواهد بگوید بنده نباید خود را ببیند و شیر را محضر جبروت خدا دانسته است و گرگ را نفس اماره انسان خوانده است. زمانی که این اشعار را برای ایشان می خواندم به صورت زدند و گفتند گرگ پیر منم و گریه می‌کردند تا حدی که نگران شدم.

ایشان بسیار با مثنوی مانوس بودند. ایشان مخصوصا دو بیتی ها بابا طاهر را خیلی دوست داشتند و گاهی که به سبک دشتی برای ایشان می‌خواندم گریه‌های عجیبی می‌کردند و حتی این اواخر که نمی‌توانستند حرف بزنند باز هم می‌خواندم و ایشان گریه می‌کردند و ایشان یک عارف محض بودند.

گمشده‌ای که یافتم

آیت‌الله علم الهدی از شاگردان آیت‌الله انصاری شیرازی گفت: آیت‌الله انصاری شیرازی کیسه‌ای برای انقلاب ندوخته بودند و تنها برای رضای خدا مبارزه می‌کردند. ایشان سرآمد انقلابیون بودند. نام شریف ایشان را در سال ۵۳ به بعد در لیست اساتید تبعید شده از قم به دلیل امضای مرجعیت حضرت امام شنیده بودم و بعد از دوران تبعید ایشان به قم برگشتند و اول درسی که شروع کردند منظومه سبزواردی بود و تا پایان منظومه خدمت ایشان بودم و بعد به دلیل گرایشاتی که به عرفان نظری داشتم دنبال فردی بودم که چند بعدی باشد هم ابعاد فلسفی و هم عرفانی در ایشان نمودار باشد و در نهایت گمشده خویش در وجود آیت‌الله انصاری حکیم یافتیم.

آخوند تمام عیار

استاد میرزا احمد اسدی از شاگردان نزدیک آیت‌الله انصاری شیرازی و مدرس عالی عرفان و فلسفه گفت: ایشان یک آخوند معتقد تمام عیار به تمام اصول و فروع اسلام می‌دانم. آیت‌الله انصاری شیرازی می‌فرمودند زمانی که همسر علامه طباطبایی رحلت کرد، علامه مقداری پول به ایشان دادند که برود حرم این پول را بدهد به شخصی که روضه بخواند. این مطلب بزرگ است که حکیمی با آن عظمت اینقدر به این اعتقادات پایبند باشد و به واو واو این کتاب‌ها معتقد بودند. آیت‌الله انصاری با عشق به تمام فروع و اصول اسلام نگاه می‌کرد. اگر کسی با آیت‌الله انصاری شیرازی محشور می‌شد معتقد بار می‌آمد، بنابراین ایشان یک آخوند ملای معتقد و معتقد پرورند.

دیدار استاد انسان را به یاد خدا می‌اندازد

حجت‌الاسلام خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران که از شاگردان آیت‌الله انصاری شیرازی بوده پس از عیادت این استاد برجسته عرفان و فلسفه گفت: ایشان با تربیت شاگردان و محققان فلسفه اسلامی نقش حائز اهمیتی در تقویت تدریس و پژوهش فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم داشته‌اند.

وی گفت: معظم له علاوه بر تبحر در فلسفه اسلامی، شخصیتی وارسته، اخلاقی و بسیار متواضع بوده و دیدارش انسان را به یاد خدای متعال می‌اندازد.

خالی از هوی و هوس

سید علی طباطبایی یکی دیگر از شاگردان آیت‌الله انصاری شیرازی در وصف استاد می‌گوید: عده‌ای قبل از ارائه مطلب علمی می‌خواهند خود را ارائه دهند و آیت‌الله انصاری شیرازی این گونه نبودند. جلسات ایشان برای ما درس اخلاق بود؛ ما به سفارش آیت‌الله جوادی آملی و اصرار ایشان به درس‌های آیت‌الله انصاری مشرف شدیم، صرف حشر و نشر با ایشان درس اخلاق بود.

وی ادامه داد: در مشهد خدمت ایشان رسیدم و گفتم التماس دعا! ایشان چنان گریه کرد که من پشیمان شدم فرمودند: من که هستم که به من می گوئید التماس دعا. این یعنی خالی از هوی و هوس بودن، حتی راه رفتن ایشان برای انسان درس اخلاق است. نتیجه درس و بحث ایشان این است که انسان نباید برای خود حساب و کتابی جدا باز کند. دیدیم افرادی که کمی اصطلاحات آموختند و تفرعن وجودشان را گرفت و از خود بتی ساختند و شئوناتی برای خود قائل شدند اما آیت‌الله انصاری شیرازی این گونه نبودند.

ایشان طائفه و  سلسله‌ای بودند که به قول مولوی:
رگ رگست این آب شیرین و آب شور
در خلایق می‌رود تا نفخ صور

آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی شامگاه شنبه به دلیل یک دوره طولانی بیماری دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع پیکر آن عالم ربانی روز دوشنبه ۱۵ دی ماه از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم کریمه اهل بیت برگزار می‌شود و آیت‌الله مکارم شیرازی در حرم کریمه اهل بیت(ع) بر پیکر آیت‌الله انصاری شیرازی نماز اقامه می‌کند. مراسم بزرگداشت آن عالم ربانی نیز فردا شب در مسجد اعظم قم برگزار می شود.

پانویس

«مروری بر زندگی و فعالیتهای آیت الله انصاری شیرازی»«مروری بر زندگی و فعالیتهای آیت الله انصاری شیرازی»«مروری بر زندگی و فعالیتهای آیت الله انصاری شیرازی»؛«راز اشک‌های عارفانه آیت الله انصاری شیرازی»«مروری بر زندگی و فعالیتهای آیت الله انصاری شیرازی»«مروری بر زندگی و فعالیتهای آیت الله انصاری شیرازی»«مروری بر زندگی و فعالیتهای آیت الله انصاری شیرازی»«راز اشک‌های عارفانه آیت الله انصاری شیرازی»توصیف آیت‌الله انصاری شیرازی به قلم آیت‌الله جوادی آملی»؛ «مروری بر زندگی و فعالیتهای آیت الله انصاری شیرازی»«مروری بر زندگی و فعالیتهای آیت الله انصاری شیرازی»«مروری بر زندگی و فعالیتهای آیت الله انصاری شیرازی»توصیف آیت‌الله انصاری شیرازی به قلم آیت‌الله جوادی آملی»«آخرین وضعیت جسمانی شیخ‌الاشراق قم/ انتقاد از مطالب نادرست سایت‌ها»«آیت الله انصاری شیرازی از اساتید برجسته اخلاق حوزه قم درگذشت» «گزارش تصویری مراسم تشییع و تدفین پیکر آیت الله انصاری شیرازی»پیام تسلیت در پی درگذشت آیت‌الله انصاری شیرازی ۱۵ دی ۱۳۹۳«آیت الله انصاری شیرازی درگذشت»«آخرین وضعیت جسمانی شیخ‌الاشراق قم/ انتقاد از مطالب نادرست سایت‌ها»«اشک‌های شیخ اشراق»

  1. «شب‌زنده‌دار کیست؟»، خبرگزاری فارس.

منابع

  • «اشک‌های شیخ اشراق»، خبرگزاری فارس، تارخ درج مطلب: ۱۹ دی ۱۳۹۱ش، تاریخ بازدید: ۱۱ دی ۱۳۹۷ش.
  • «آخرین وضعیت جسمانی شیخ‌الاشراق قم/ انتقاد از مطالب نادرست سایت‌ها»، خبرگزاری فارس، تاریخ درج مطلب: ۱۶ دی ۱۳۹۱ش، تاریخ بازدید: ۱۱ دی ۱۳۹۷ش.
  • «آیت الله انصاری شیرازی درگذشت»، سایت خبری فردا، ۱۴ دی ۱۳۹۳ش، تاریخ بازدید: ۱۱ دی ۱۳۹۷ش.
  • «آیت الله انصاری شیرازی از اساتید برجسته اخلاق حوزه قم درگذشت»، خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ درج مطلب: ۱۴ دی ۱۳۹۳ش، تاریخ بازدید: ۱۱ دی ۱۳۹۷ش.
  • «توصیف آیت‌الله انصاری شیرازی به قلم آیت‌الله جوادی آملی»، خبرگزاری فارس، تاریخ درج مطلب: ۴ بهمن ۱۳۹۱ش، تاریخ بازدید: ۱۱ دی ۱۳۹۷ش.
  • «راز اشک‌های عارفانه آیت الله انصاری شیرازی»، خبرگزاری مشرق، تاریخ درج مطلب: ۱۴ دی ۱۳۹۳ش، تاریخ بازدید: ۱۱ دی ۱۳۹۷ش.
  • «گزارش تصویری مراسم تشییع و تدفین پیکر آیت الله انصاری شیرازی»، تاریخ درج مطلب: ۱۵ دی ۱۳۹۳ش، تاریخ بازدید: ۱۱ دی ۱۳۹۷ش.
  • «مروری بر زندگی و فعالیتهای آیت الله انصاری شیرازی»، پایگاه اطلاع رسانی حوزه، تاریخ درج مطلب: ۱۷ دی ۱۳۹۳ش، تاریخ بازدید: ۱۱ دی ۱۳۹۷ش.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 4 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797