کد خبر : 2547
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۰

جواد آقا ملکی تبریزی

جواد آقا ملکی تبریزی

. آیت‌اللهمیرزا جواد ملکی تبریزی زادروز ۱۲۷۴ قمریتبریز درگذشت ۱۱ ذیحجه ۱۳۴۳ قمری دانش‌آموختهٔ نجف پیشه فقه، اصول، عرفان سال‌های فعالیت عالم و عارف معاصر شناخته‌شده برای عالم مسلمان، دین اسلام مذهب شیعه آثار اسرارالصلاه، المراقبات، استادها ملا حسینقلی همدانی میرزا جواد ملکی تبریزی در حال قنوت یا نیایش میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (۱۲۷۴ ه‍.ق تبریز–۱۳۴۳ ه‍.ق نجف)

.

آیت‌الله
میرزا جواد ملکی تبریزی
زادروز۱۲۷۴ قمری
تبریز
درگذشت۱۱ ذیحجه ۱۳۴۳ قمری
دانش‌آموختهٔنجف
پیشهفقه، اصول، عرفان
سال‌های فعالیتعالم و عارف معاصر
شناخته‌شده برایعالم مسلمان،
دیناسلام
مذهبشیعه
آثاراسرارالصلاه، المراقبات،
استادهاملا حسینقلی همدانی

میرزا جواد ملکی تبریزی در حال قنوت یا نیایش

میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (۱۲۷۴ ه‍.ق تبریز–۱۳۴۳ ه‍.ق نجف) از علمای معاصر فقه و اصول و اخلاق و حکمت و عرفان اسلامی بوده‌است.

محتویات

تولد

جواد ملکی تبریزی فرزند حاج میرزاشفیع بود، در تبریز متولد و به دلیل نسبتش با خانواده ملک التجار تبریزی به ملکی معروف شد. سال تولد وی ۱۲۷۴ قمری است.[۱]

تحصیلات

میرزا جواد ملکی تحصیلات خود را در نجف نزد علما و استادان بزرگ آن زمان فرا گرفت. او در زمینه اخلاق و عرفان از بهترین شاگردان مکتب آخوندملا حسینقلی همدانی بود.[۱] میرزا جواد ملکی تبریزی او در حدود سال ۱۳۲۱ هجری قمری به ایران آمده و در زادگاه و موطن اصلی اش تبریز به ترویج و علوم دینی پرداخت و در اوایل مشروطه به سال ۱۳۲۹ هجری قمری به خاطر نامساعد بودن اوضاع تبریز به قم رفت و در قم به تربیت روحانیان مشغول بود.[۲] در زمانی که آیت‌الله عبدالکریم حائری به قم آمد و حوزه علمیه قم را تأسیس کرد، میرزا جواد مکتب اخلاقی و تهذیب نفس را تشکیل داد که شاگردان زیادی زیر نظرش تربیت شدند. درس اخلاق او بر دو قسم بود: درسی که در منزل تشکیل می‌شد و برای تعدادی از شاگردان خاصش بود؛ و درسی که در مدرسه فیضیه قم برای عموم مردم می‌گفت.[۱]

استادان

شاگردان

بر خلاف اینکه مشهور است سید روح‌الله خمینی هم شاگرد ایشان بوده، او به جز دو جلسه از درس ملکی تبریزی استفاده نکرده‌است.[۳] سید روح‌الله خمینی به وی ارادت خاص داشته و علاقه‌مندان به تهذیب و وارستگی را به مطالعه کتابهای او راهنمایی می‌کرده‌است از جمله در کتاب «چهل حدیث» خود، مطالعه «رساله لقاءالله» ملکی تبریزی را توصیه می‌کند.

اقوام

  • ملک التجار تبریزی
  • علی اصغر ملکی تبریزی
  • حبیب‌الله ملکی تبریزی

تالیفات

درگذشت

میرزا جواد ملکی تبریزی روز یازدهم ذیحجه سال ۱۳۴۳ قمری (۱۱ تیر ۱۳۰۴ خورشیدی) درگذشت. آرامگاه ایشان در قبرستان شیخان شهر قم قرار دارد.

منابع

  1. ↑ پرش به بالا به:۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ سایت رشد
  2.  سایت حکایات صالحین
  3.  ایشان گفتند دو جلسه رفتم، اما نپسندیدم
  • کتاب گلشن ابرار جلد اول

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797