کد خبر : 3682
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴

سیدرکن الدین یزدی

سیدرکن الدین یزدی

سید رکن‌الدین محمد قاضی حسینی یزدی (درگذشته ۷۳۲ مهشیدی/۷۱۱ خورشیدی) دانشمند دینی، عارف[۱]، قاضی و نیکوکار ایرانی بود. زندگی پدرش سید قوام‌الدین یزدی ریاضی‌دانان یزدی و خانواده آن‌ها از سادات عریضی بودند. سید رکن‌الدین در درگیری‌های فرقه‌ای یزد شرکت داشت، به همین جهت اتابک یوسف شاه او را پس از شکنجه و آزار در بازار شهر گردانید و در چاه قلعه خورمیز به بند کشید. در پی این

سید رکن‌الدین محمد قاضی حسینی یزدی (درگذشته ۷۳۲ مهشیدی/۷۱۱ خورشیدی) دانشمند دینی، عارف[۱]، قاضی و نیکوکار ایرانی بود.

زندگی

پدرش سید قوام‌الدین یزدی ریاضی‌دانان یزدی و خانواده آن‌ها از سادات عریضی بودند. سید رکن‌الدین در درگیری‌های فرقه‌ای یزد شرکت داشت، به همین جهت اتابک یوسف شاه او را پس از شکنجه و آزار در بازار شهر گردانید و در چاه قلعه خورمیز به بند کشید. در پی این اتفاق، سید شمس‌الدین فرزند سید رکن‌الدین شبانه برای دادخواهی پدرش به تبریز رفت و چون با رشیدالدین فضل‌الله همدانی وزیر سلطان ابوسعید بهادرخان آشنایی داشت توانست حکم آزادی پدرش را بگیرد. سید رکن‌الدین پس از آزادی به حج رفت و به همراه پسرش به فعالیت‌های نیکوکارانه پرداخت. مدرسه رکنیه را تأسیس کرد و تا پایان عمر به قضاوت و رسیدگی به امور مدرسه پرداخت و پس از درگذشت در این محل به خاک سپرده شد. امروزه بخشی از مدرسه رکنیه باقی مانده که به آرامگاه سید رکن‌الدین مشهور است و رسم است. مردم یزد هر چهارشنبه به زیارت آن می‌روند.

موقوفات

وقف‌نامه تمامی موقوفات سید رکن‌الدین و پسرش سید شمس‌الدین در کتابی به نام جامع‌الخیرات نگاشته شده.

جستارهای وابسته

منابع

  1.  «سال دوم علوم انسانی تاریخ ایران و جهان ص ۱۷۳» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۷ سپتامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۹ سپتامبر ۲۰۱۲.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797