کد خبر : 6609
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸

معرفی موسسه امام خمینی (ره)

معرفی موسسه امام خمینی (ره)

«این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»  مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) مؤسسه‏ آموزشی‏ و ‏پژوهشی امام خمینی(ره) تحت نظارت عالیه مقام معظم رهبری «دامت‌برکاته» اداره می‏‌شود و رئیس و مدیر آن از

«این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»

 مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

مؤسسه‏ آموزشی‏ و ‏پژوهشی امام خمینی(ره) تحت نظارت عالیه مقام معظم رهبری «دامت‌برکاته» اداره می‏‌شود و رئیس و مدیر آن از سوی رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» تعیین می‌شود. در حال حاضر، این مهم از سوی معظم‌له به فیلسوف و حکیم فرزانه حضرت استاد علامه محمدتقی مصباح یزدی«دامت‌برکاته»واگذار شده است. ایشان به‌عنوان یک فقیه، مفسر، فیلسوف، ژرف‌اندیش متفکر و آینده‌نگر و صاحب‌نظر در مسائل اساسی اسلامی، از دیرباز، مسائل و مشکلات حوزه‌های علمیه و نیازهای جامعه و نظام اسلامی را به ‌صورت عمیق شناخته و در راستای آن به ارائه طرح‌ها و برنامه‌های بدیع پرداخته‌اند که از آن جمله می توان به تأسیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و هدایت، مدیریت و توسعه کمی و کیفی آن اشاره کرد.

http://iki.ac.ir/

http://mesbahyazdi.ir/

معاونت آموزش

معاونت آموزش، متصدی  امور آموزشی مؤسسه  در سه مقطع کــارشــناسی (حضوری و نیمه حضوری)،کارشناسی ارشد و دکتری می‌باشد. هم‌چنین، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برای مراکز مختلف دیگر بر عهده این معاونت است.  این معاونت فعالیت‌های آموزشی خود را در چارچوب مصوبات شورای عالی حوزه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و با کسب مجوز و نظارت رسمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری انجام می‌دهد. این معاونت عهده‌دار برگزاری رشته‌های مختلف در ۱۷ گروه: اخلاق، ادیان، اقتصاد، تاریخ، تاریخ اندیشه معاصر، تفسیر و علوم قرآن، جامعه‌شناسی،  حقوق، روان‌شناسی، زبان، عرفان، علوم تربیتی، علوم سیاسی،  کلام، فلسفه، مدرسی معارف، مدیریت و در مقاطع کارشـنـاسـی، کارشنـاسـی ارشــد و دکتــری می‌باشد. هدف اصلی این معاونت، ایجاد فضا و امکانات لازم برای دانش‌پژوهان و تربیت محققین و نظریه‌پردازانی است که با تسلط بر مبانی اسلامی، بتوانند نظریه‌های مختلف در علوم انسانی را نقد و بررسی، و دیدگاه اسلام را در آن  زمینه تبیین نمایند و پاسخ‌گوی نیازهای اجتماعی، فکری و فرهنگی جامعه اسلامی باشند.

http://edu.iki.ac.ir/

 تلفن: ۳۲۱۱۳۳۰۶-۰۲۵

آمار دانش‌پژوهان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

 دورهمقطع کارشناسیکارشناسی ارشددکتری
دانشپژوهانجاریحضوری ۶۷۰۲۵۸۱۶۱
نیمه حضوری۵۰۳  
فارغالتحصیلانحضوری۲۵۱۱۱۱۴۶۲۳۱
نیمه حضوری۳۵۹  

آموزش‏‌های آزاد

مدیریت آموزش‌های آزاد با هدف آموزش مبانی اندیشه اسلامی، در معاونت آموزش مؤسسه امام خمینی(ره) تشکیل شده است و تاکنون با برگزاری بیش از ۲۰۰ دوره با حضور بیش از ۵۰۰ استاد برجسته، مبانی اندیشه اسلامی و مباحث معرفتی و بصیرتی را برای ۸۶۵۸۷ نفر از دانشجویان، بسیجیان و نهادهای مختلف برگزار نموده است. همچنین این مدیریت، در راستای جذب و تربیت استادِ مبانی اندیشه اسلامی، تاکنون چندین دوره تربیت مدرس برگزار کرده است.

مدیریت آموزش‌‏های آزاد تاکنون دوره‌‏های طرح ولایت دانشجویی، طرح ولایت دبیران، طرح ولایت ویژه نخبگان، طرح ولایت طلاب، طرح بصیرت، طرح طلیعه ولایت، طرح حکمت، طرح معرفت، طرح سلمان، طرح حجاب و عفاف، دوره‏‌های مستقل و … را در سطح کشور برگزار نموده است.

http://maab.iki.ac.ir/

۰۲۵-۳۲۱۱۳۶۲۰

معاونت پژوهش

پژوهش و تولید علم در حوزه علوم انسانی اسلامی و نقد عالمانه نظریه‌‏های سایر مکاتب در این حوزه، از رسالت‏‌های اصلی حوزه معاونت پژوهش است. تولید علم اسلامی در حوزه علوم اسلامی و دفاع مستدل از اندیشه‌‏های نوین اسلامی، تدوین آثار فاخر در عرصه‏‌های گوناگون دانش اسلامی و علوم انسانی، تدوین متون درسی برای بخش آموزش حضوری و سایر مراکز وابسته به مؤسسه و تبادل علمی با مراکز حوزوی و دانشگاهی در داخل و خارج کشور، از جمله برنامه‌‏های معاونت پژوهش در راستای تحقق چشم‏‌انداز ده ساله مؤسسه و نیل به اهداف پژوهشی آن می‏‌باشد.

معاونت پژوهش مؤسسه برای رسیدن به اهداف پژوهشی مندرج در سند چشم‌‏انداز مؤسسه، از همکاری اعضای هیئت علمی، محققان و همکاران علمی در قالب ۱۶ گروه علمی بهره می‏‌گیرد.

گروه‌‏های علمی عبارت‏‌اند از: ادیان، اقتصاد، تاریخ، تاریخ اندیشه معاصر، تفسیر، جامعه‏‌شناسی، حقوق، روان‌شناسی، زبان‏‌های خارجی، عرفان، علوم تربیتی، علوم سیاسی، تفسیر و علوم قرآن، فلسفه، کلام وفلسفه دین و مدیریت.

http://research.iki.ac.ir/

۰۲۵-۳۲۱۱۳۴۳۵

نشریات علمی معاونت پژوهش

عنوان نشریه  
دو فصل‏‌نامه « معرفت اقتصاد اسلامی»علمی – پژوهشی 
دو فصل‌‏نامه « تاریخ اسلام در آیینه پژوهشی»علمی – پژوهشی 
دو فصل‌‏نامه « قرآن شناخت»علمی – پژوهشی 
دو فصل‌‏نامه « معرفت سیاسی»علمی – پژوهشی 
دو فصل‏‌نامه « معرفت کلامی»علمی – پژوهشی 
فصل‏‌نامه « روان‌‏شناسی و دین»علمی – پژوهشی 
فصل‏‌نامه « معرفت ادیان»علمی – پژوهشی 
فصل‏‌نامه « معرفت فرهنگی اجتماعی»علمی – پژوهشی 
فصل‌‏نامه «معرفت فلسفی»علمی – پژوهشی 
دو فصل‏‌نامه «اسلام و پژوهش‌‏های تربیتی»علمی – پژوهشی 
دو فصل‏‌نامه « اسلام و پژوهش‏‌های مدیریتی»علمی – ترویجی 
دو فصل‌‏نامه « معرفت عقلی»علمی – ترویجی 
دو فصل‏‌نامه « معرفت اخلاقی»علمی – ترویجی 
ماهنامه «معرفت»علمی – ترویجی 
دو فصل‌‏نامه « عیار پژوهش در علوم انسانی»علمی – ترویجی 
دو فصل‏‌نامه « انوار معرفت»علمی – پژوهشی 
دو فصل‌‏نامه « معارف منطقی»علمی – پژوهشی 
دو فصل‏‌نامه « اندیشه‌‏های حقوق عمومی»علمی – ترویجی 
semiannua horizons of thoughtعلمی – تخصصی 

نشریات عمومی

۱. خانه خوبان

۲. نشریه پویا

۳.  دو ماهنامه « پویشی در علوم انسانی»

۴.  دیدار آشنا

۵. پرتو سخن

معاونت فناوری اطلاعات

معاونت فناوری اطلاعات از سال ۱۳۹۰ تأسیس شد. این معاونت پیشتر با نام معاونت اطلاع‌رسانی شناخته می شد.

نظارت بر پایگاه‌ها و شبکه رایانه‌ای مؤسسه، نظارت بر امور و عملیات سخت افزاری و نرم افزاری مؤسسه در زمینه‌های برنامه ریزی و اجرایی فناوری اطلاعات، مطالعه، ارزیابی و پشتیبانی وسائل،  لوازم و ابزار سخت افزاری در جهت بالابردن سطح کارایی بخش‌های مختلف مؤسسه، پشتیبانی و اجرای کلیه امور سمعی و بصری برنامه‌های مؤسسه همچون: همایش‌ها، نشست‌ها و برنامه‌های تالار، از وظایف و فعالیت‎های این معاونت است.

معاونت فناوری اطلاعات از اداره کل پایگاه‌ها، اداره کل رایانه، اداره کل رسانه، دفتر مطالعات و تحقیقات فناوری اطلاعات، و مدیریت گسترش خدمات فناوری، تشکیل شده است.

تلفن: ۳۲۱۱۳۴۱۱-۰۲۵

نشانیپایگاه
mesbahyazdi.irmesbahyazdi.netmesbahyazdi.orgپایگاه اطلا‏ع ‏‌رسانیآثار آیت ‏الله مصباح یزدی«دامت‌برکاته»
iki.ac.irپورتال جامع اطلاع‎‏ رسانی امام خمینی(ره)
farhangi.iki.ac.irmftm.irfarhangisite.irپایگاه اطلاع‎‏ رسانی معاونت تربیتی فرهنگی
it.iki.ac.irپایگاه اطلاع ‎‏رسانی معاونت فناوری اطلاعات
research.iki.ac.irپایگاه اطلاع ‎‏رسانی معاونت پژوهش
edu.iki.ac.irپایگاه اطلاع ‎‏رسانی معاونت آموزش
qabas.iki.irپایگاه اطلاع ‎‏رسانی روابط عمومی
anjomedu.irtabyin.comtabyin.ir پایگاه اطلاع‌ ‏رسانی انجمن فارغ‌‏التحصیلان
hatif.irپایگاه اطلاع ‏‎رسانی انتشارات
moshavere.orgپایگاه اطلاع‌ ‏رسانی مرکز مشاوره
dmaaref.iki.ac.irmaarefaqli.irپایگاه اطلاع‌‏ رسانی دائره‏المعارف علوم عقلی
library.iki.ac.irپایگاه اطلاع ‎‏رسانی مدیریت کتابخانه
nashriyat.irپایگاه اطلاع ‎‏رسانی نشریات مؤسسه

معاونت تربیتی فرهنگی

به منظور تقویت و بهبود امور تربیتی و فرهنگی دانش‌‏پژوهان، کارمندان و خانواده‌‏های آنان، معاونت تربیتی فرهنگی با تشکیل‏ مدیریت‏‌های: فرهنگی، مشاوره، امور دانش‏‌پژوهشی، تربیت مربی اخلاق، سنجش و ارزیابی و تشکیل کمیته طرح وبرنامه، رسالت خود را انجام می‌‏دهد.

هدف اصلی مدیریت فرهنگی، تعالی بخشیدن به سطح آگاهی‏‌های دینی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و زمینه‌‏سازی برای رشد استعداد‌های هنری و پرورش مهارت‏‌های زندگی و ایجاد نشاط روانی و معنوی در دانش‌پژوهان، کارمندان و خانواده‌های محترمشان است.

آشنایی و ترغیب دانش‌‏پژوهان به برنامه‌‏ها و فعالیت‌‏های فرهنگی، ایجاد روحیه‏‌ای با نشاط و شاداب در بین ‏دانش‏‌پژوهان و ارتقای سطح بینش‌‏های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و …  دانش‏‌پژوهان و خانواده‌‏های محترم آنان از مهمترین فعالیت‌‏های مدیریت امور دانش‌‏پژوهی است.

مدیریت مشاوره با الهام گرفتن از آموزه‌‏های دینی و با به‏‌کارگیری شیوه‌‏های نوین علمی، درصدد حل مشکلات رفتاری، روانی و تمهید مهارت‏‌های لازم برای داشتن یک زندگی آرام، سالم و روبه‌رشد در ابعاد مختلف مادی و معنوی برای همه دانش‌‏پژوهان، کارمندان و خانواده‏‌های آنان است.

http://farhangi.iki.ac.ir/

۰۲۵-۳۲۱۱۳۱۱۹-۲۰

انتشارات

انتشارات مؤسسه هم اکنون یکی از چند ناشر بزرگ ایران به شمار می‌‏رود که تاکنون بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب را چاپ و منتشر کرده است و تاکنون هشتاد و سه رتبه کسب نموده که  ده بار به عنوان ناشر نمونه انتخاب شده است.  همچنین این انتشارات مرکز پخش بیش از ۷ هزار عنوان کتاب در زمینه علوم اسلامی انسانی نیز می‌باشد و در بیشتر مراکز استان‌های مهم، دارای نمایندگی است.

تلفن: ۳۷۸۳۲۱۹۳ – ۳۷۷۴۲۳۲۶-۰۲۵

www.hatif.ir

مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی

یکی از پروژه‌های بلندمدت پژوهشی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پروژه تدوین فرهنگ‌نامه‌ها و دائره المعارف علوم عقلی اسلامی است. بدین منظور مرکزی مستقل با نام « مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی» از سال ۱۳۸۰ شمسی به دستور ریاست محترم موسسه حضرت علامه آیت‌الله مصباح یزدی«دامت‌برکاته»به طور رسمی تاسیس گردید تا متکفل اجرای این پروژه تحقیقاتی گردد.

این مرکز در فعالیت‌های خود سه هدف ذیل را در پیش گرفت:

  1. هدف اولیه و کوتاه مدت: انجام تحقیقات مقدماتی و بنیادین در هر یک از علوم عقلی اسلامی
  2. هدف میان مدت: تهیه فرهنگ‌نامه های علوم عقلی
  3.  هدف اصلی و بلند مدت: تهیه دائره المعارف جامع علوم عقلی اسلامی

۰۲۵-۳۲۱۳۷۲۲۲

http://dmaaref.iki.ac.ir/

مرکز آموزش مجازی مؤسسه امام خمینی(ره)

مرکز آموزش مجازی مؤسسه امام خمینی(ره)، وابسته به مؤسسه امام خمینی«ره»، در سال ۱۳۸۵ با حضور ریاست محترم مؤسسه حضرت آیت ‏‎الله مصباح یزدی«دامت‌برکاته»افتتاح شد.

این مرکز در دو حوزه آموزش‏‌های مجازی و نیمه‏ حضوری، برای عموم علاقه‏‌مندان معارف اسلامی، به ارائه خدمات آموزشی می‌پردازد و اهداف آن عبارتند از:

•   ترویج جهانی معارف ناب اسلامی؛

 • پاسخ‏گویی به شبهاتی در خصوص معارف اسلامی شیعی

•   طراحی شیوه‌‏های نوین در آموزش از راه دور

•   تلاش در بکارگیری آخرین فناوری‌‏های روز دنیا در تولید محتوای مکتوب

 • رشد کمی و کیفی آگاهی مسلمانان جهان از معرفت دین

 • همکاری با مراکز دینی جهت ترویج آموزه‌‏های اسلامی

و …

http://ikvu.ir/

۰۲۵-۳۲۰لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/4980

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797