کد خبر : 4827
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰:۳۰

گذشتن از آرم‏ ها و پرداختن به آرمان‏ ها نقشه راه رزمایش مواسات است

گذشتن از آرم‏ ها و پرداختن به آرمان‏ ها نقشه راه رزمایش مواسات است

امام جمعه تبریز: نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: گسترش و عُمق بخشی وجهه‏ مردمی کمک‏ ها، مساعدت ‏ها و فراهم سازی مشارکت بیشتر و فراگیرتر مردم با استفاده از ظرفیت معنوی ماه مبارک رمضان در رزمایش مواسات مورد تاکید است. به گزارش خبرگزاری حکمت, به نقل ازخبرگزاری «حوزه» از تبریز به نقل

امام جمعه تبریز:

امام جمعه تبریز

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: گسترش و عُمق بخشی وجهه‏ مردمی کمک‏ ها، مساعدت ‏ها و فراهم سازی مشارکت بیشتر و فراگیرتر مردم با استفاده از ظرفیت معنوی ماه مبارک رمضان در رزمایش مواسات مورد تاکید است.

به گزارش خبرگزاری حکمت, به نقل ازخبرگزاری «حوزه» از تبریز به نقل از روابط عمومی امام جمعه تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم با حضور در شبکه سهند با بیان اینکه تمرکز بر “معیشت نیازمندان” مرحله دوم مقابله با ویروس کرونا است، گفت: پس از حدود دو ماه از اعلام کرونا، ما به تدریج به سمت ترمیم و بهسازی در حرکتیم، اگر در مرحله اول عمده تمرکز بر “بهداشت و سلامت” بود اکنون باید علاوه بر تأمین وسائل بهداشتی به سمت تمرکز بر معیشت نیازمندان و فقرا حرکت کنیم. 

وی اضافه کرد: تعداد زیادی از اقشار مردم که تجربه فقر نداشتند، اکنون برای اولین بار با این تجربه تلخ مواجه می‏ شوند از این رو فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ضرورت ترمیم زندگی آسیب دیدگان از حادثه کرونا را صد چندان میکند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، رمضان را ماه انفاق، صدقه، رسیدگی به فقرا، اکرام ایتام و اطعام مستمندان توصیف کرد و گفت: گسترش و عُمق بخشی وجهه‏ مردمی کمک‏ها، مساعدت‏ ها و فراهم سازی مشارکت بیشتر و فراگیرتر مردم با استفاده از ظرفیت معنوی ماه مبارک رمضان در رزمایش مواسات مورد تاکید است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه “رزمایش” یک حرکت مقطعی در یک بازه زمانی موقت است، گفت: برای تداوم عملیات در طول سال و در موارد احتمالی بعدی این رزمایش از نیمه شعبان تا پایان ماه رمضان برگزار میشود.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تشریح بایدهای رزمایش مواسات، گفت: با تهیه نقشه عملیات توسط گروه‏ ها و نهادهای ذی‏ربط، باید کمک رسانی ها به کسانی که برای اولین با درد سنگین فقر مواجه میشوند توسعه و گسترش یابد.

امام جمعه تبریز با تاکید بر ضرورت شناسایی و اولویت بندی نیازمندانی که زیر نظر کمیته امداد و بهزیستی و نهادهایی از این قبیل نیستند، گفت: گروه ‏های جهادی، امدادی، هیأت حسینی، ائمه جماعات، انجمن‏های خیریه و مجموعه های مؤمن، انقلابی و مردمی در قرارگاه رزمایش گردهم بیایند و با تبادل تجربیات؛ آسیب‏ها، ضعف ‏ها و قوت‏ ها را شناسایی و در جهت رفع و تقویت آنها تلاش کنند.

وی، شرط اول این رزمایش را “حرکت خالصانه” عنوان کرد و ادامه داد: از کلمه مواسات و عمق معنایی آن آشکار است که مهم نیست نام چه کسی و چه نهادی مطرح باشد و ” گذشتن از آرم ‏ها و پرداختن به آرمان‏ ها” نقشه راه این رزمایش است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به نقش امامان جمعه در فرماندهی قرارگاه رزمایش کمک مومنانه، گفت: حضور ائمه جمعه فرماندهیِ هدایت گرانه است نه مداخله‏ گرانه و تمام افراد، نهادها و گروه‏ ها باید نقش امام جمعه را یک “نقش پدرانه” بدانند. وی پدر یک خانواده را غم‏خوار و دلسوز همه اعضای خانواده توصیف کرد و گفت: پدران در اختلافات، طرفِ اختلاف نمی‏ شوند، بلکه رافعِ اختلاف هستند و جنس فرماندهی امام جمعه از جنس قیادت و جلوداری است، طبیعی است او باید در میدان بیش از همه حضور داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه نقطه اصلی در این رزمایش “مسجد محوری” است، اظهار داشت: تمام تلاش‏های این حرکت مؤمنانه باید بر محور مساجد شکل بگیرد و حتی المقدور مساجد فعال که دارای ائمه جماعات تلاشگر و برنامه‏ ریز و پایگاه ‏های بسیج فعال هستند شناسایی و برای رزمایش بعدی از ظرفیت آنها بهتر از گذشته استفاده شود.

امام جمعه تبریز با اشاره مجدد به موضوع انفاق و احسان در ماه مبارک رمضان از مردم مومن و روزه دار خواست، اگر بنا دارید برای اطعام مومنان افطاری بدهید به دلیل شرایط خاص حاکم بر جامعه، هزینه آن افطاری را به تهیه و توزیع اقلام کمک معیشتی به آسیب دیدگان از کرونا اختصاص دهید.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه با پاسخ به این سوال که آیا انتخاب مصطفی کاظمی به عنوان نخست وزیر عراق، شکست مقاومت است یا خیر گفت: این تحلیل را نوعی قضاوت عجولانه و بدون نگاه عمیق و کلان به حوادث است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با ارائه تحلیلی عصبانیت آمریکا از ساختار قدرت در عراق به خاطر تصدی شیعیان را یاد آور شد و گفت: رژیم آمریکا برای برهم زدن این ساختار از هیچ اقدامی که برایش ممکن باشد دریغ نخواهد کرد.

امام جمعه تبریز با اشاره به ابهامات در سابقه و توانمندی اجرایی مصطفی الکاظمی اضافه کرد: اگرچه این فرد با شخصیت هایی چون؛ نوری مالکی یا عادل عبدالمهدی فاصله دارد، اما به جهت اجماع و وحدت در انتخاب وی بین شیعه و جریان کردی و اهل سنت و همچنین با توجه به موقت بودن و یکساله بودن عمر نخست وزیری تا انتخابات یکسال آینده، انتخابی بجا بود. وی خاطرنشان کرد: انتخاب مصطفی الکاظمی باعث اجماع حزبی و جریانی و استقبال ملی شد و زمینه را برای برون رفت از بحران پنج ماهه بی دولتی، فراهم کرد.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به استقبال ایران از این انتخاب، گفت: این اتفاق در واقع شکست یک برنامه و سناریوی از پیش تعیین شده آمریکا محسوب می شود.

امام جمعه تبریز ابراز امیدواری کرد: با عقلانیت و پختگی جریان های مختلف در عراق؛ این مسیر به درستی طی شود و عراق در سال ۲۰۲۰ خود را برای یک انتخابات سرنوشت ساز در بهار سال آینده آماده کند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم اظهار داشت: پیش بینی می شود مصطفی کاظمی بتواند زودتر از موعد مقرر یک ماهه کابینه خود را معرفی و آغاز به کار کند؛ اما از آنجا که عراق کشور اتفاقات دقیقه نودی است در صورت احتمال ناکامی وی در انتخاب اعضای دولت بازهم عادل عبدالمهدی سکان کشور را تا تعیین نخست وزیر جدید برعهده خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه برنامه پیام جمعه و در پاسخ به سوال سرانجام بی دولتی رژیم صهیونیستی گفت: شاید کمتر کسی از ما در دوسال گذشته به شرایط وخیم رژیم جعلی صهیونیستی فکر کرده است. جالب است که رسانه های غربی بی دولتی دو ماهه در لبنان و پنج ماهه در عراق را در بوق و کرنا می کنند، اما از شرایط دشوار صهیونیست ها چیزی نمی گویند.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: دعوای بین احزاب صهیونیستی بالا گرفته و هرکدام دیگری را به فسادمالی، اخلاقی و امنیتی، متهم می کنند و به جلب و محاکمه وعده می دهند. 

وی ادامه داد: در این میان بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس دو طرف این دعوای انتخاباتی اند و لیبرمن هم این وسط میان این دو در رفت و آمد است و اکنون هم پیمان بنی گانتس است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه نتیجه هرچه باشد، چه تشکیل دولت و چه شکست دولت و برگزاری انتخابات گفت: تا همین جا هم آبرویی برای این حکومت نیم بند و اجباری و زوری نمانده است و صدای خردشدن استخوان های صهیونیسم به گوش می رسد موضوعی چند سال قبل رهبر معظم انقلاب وقوع آن را پیش بینی کرده اند.

موضوع چین هراسی آمریکا سوال سیاسی دیگری بود که نماینده ولی فقیه در پاسخ به آن گفت: با نگاه به آینده می توان به خوبی دریافت که در آینده نزدیک، چین، قدرت بلامنازع دنیا خواهد شد و نبض اقتصادی جهان در شرق خواهد تپید،  بخصوص این که اتحادیه اروپا حال و روز خوبی ندارد و پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا زمزمه های جدایی ایتالیا هم شنیده می شود.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه به همین جهت راهبرد “چین هراسی” در دستور کار آمریکا قرارگرفته است، اضافه کرد: چه کرونا را مصداق جنگ بیولوژیک بدانیم یا نه؛ اکنون برای آمریکا فرصتی برای تشدید فضای چین هراسی به وجود آمده است، به همین جهت ترامپ اصرار دارد به جای کرونا ویروس، تعبیر”ووهان ویروس” یا ویروس چینی را به کار ببرد. وی با اشاره به گسیل کمک های کشور چین به مردم ایران در این شرایط دشوار گفت: از زمان شروع ویروس کرونا دولت چین در کنار مردم ایران بوده این در حالی است که اروپا و آمریکا، کوچکترین اقدامی برای انجام تعهدات خود در رفع تحریم دارویی در این شرایط سخت نکرده اند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به روز ۲۹ فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی، این نیرو را کلمه طیبه برخاسته از ایمان و عمل صالح عنوان کرد و گفت: از همان اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی بود که زمزمه انحلال ارتش به گوش رسید، زمزمه ای که بیشتر از لانه های منافقین و کمونیست ها بر می‏ خاست و برخی از فرزندان انقلاب را نیز تحت تاثیر قرار می داد.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: در این شرایط، امام خمینی(ره) مانند همیشه با بصیرت الهی خود این توطئه را در اولین روزهای شکل گیری خود ناکام گذاشت و در پیامی، ارتش را «ارتش اسلامی» و ارتشیان را فرزندان انقلاب و مردم خواندند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم خاطرنشان کرد: آنچه که پیر اندیشه و سیاست در خشت خام تدبیر الهی اش می دید دیگران در آئینه شفاف حوادث نمی دیدند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به نقش والای رهبر معظم انقلاب در آن زمان گفت: اندیشه های بزرگ امام راحل، روز ۲۹ فروردین ۵۸ را رقم زد و در تاریخ بنام ارتشیان قهرمان و دلاور به ثبت رسید.

امام جمعه تبریز با اشاره به نگاه امام خمینی به فرزندان ارتشی خود گفت: نگاه امام خمینی به فرزندانی بود که بدنه ارتش را تشکیل می دادند و به افسران و کادر میانی این نیرو که از میان مردم و از خانواده های اصیل برخاسته بودند. 

وی اضافه کرد: ایشان با نگاه به گذشته سربازانی را می دید که به فرمان وی پادگان ها را خالی کردند و در میدان ها به روی مردم آتش نگشودند، ایشان فردی را می دید که شجاعانه به روی فرمانده حکومت نظامی در جهرم آتش گشود و همافران نیروی هوایی را که روز نوزدهم بهمن به مدرسه علوی آمدند و زودتر از موعد اضمحلال رژیم پهلوی را ندا دادند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، نگاه امام به آینده ارتش را متذکر شد و گفت: امام خمینی با افسرانی آشنا شده بود که اگرچه در ارتش طاغوت رشد کرده بودند، اما تربیت محکم خانوادگی و ارتباطشان با مسجد و روحانیت و دین، از آنها « معماران ارتش نوین اسلامی» ساخته بود.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: کسانی مانند صیاد شیرازی که شهید چمران اقتدا به او را افتخار می دانست، سربازانی چون شیرودی که امام خامنه ای عزیز در سال ۵۹ او را بسان مالک اشتر خواندند و افسران جزیی که بعدها افسران ارشد ارتش جمهوری اسلامی شدند. امام با این نگاه از مردم خواست در روز ۲۹ بهمن ۵۸ به استقبال ارتش اسلامی بیایند و مردم هم آمدند و این شعار از همان روز ترجیع بند این پیوند الهی بین ارتش با ملت شد؛ ارتش فدای ملت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه ارتش، فدایی ملت شد و اعتماد الهی امام جواب داد، گفت: ارتش بسیار خوب پاسخ اعتماد امام و استقبال ملت را داد، بدین جهت اولین شهیدان ملت در روزهای اول پیروزی انقلاب، ارتشی مبارز و آزاده؛ سپهبد قرنی شد که ایستادگی او در جلوی توطئه های ضد انقلاب تجزیه طلب و معاند در کردستان، داغ بزرگی بر دل آنها گذاشت.

وی با اشاره به خاطره ای از سپهبد قرنی هم گفت: بعد از اصابت گلوله به جسم پاک این شهید بزرگوار؛ و زمانی که روح از بدنش جدا نشده بود بیان میکند که بالاخره آمریکا کار خودش را کرد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم خاطر نشان کرد: از آن پس در کردستان، ترکمن صحرا، خوزستان و آذربایجان غربی، هر جا تحرکی از سوی ضدانقلاب بود، این ارتش بود که همراه مردم و نیروهای مردمی، می ایستاد و از تمامیت ارضی وطن و کیان انقلاب اسلامی دفاع می کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه دفاع مقدس، صعود کلمه طیبه ارتش اسلامی بود، اظهار داشت: کلمه طیبه ارتش بر بستر اندیشه و منویات نایب امام زمان بالا رفت و با عمل صالح جهاد و شهادت تعالی یافت.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه ماه ها قبل از ۳۱شهریور ۵۹ پاسگاه های مرزی ارتش بود که جلوی تحرکات ارتش بعث را گرفت، ادامه داد: از ۳۱ شهریور ۵۹ تا ۲۷ تیر ۶۸  در هشت سال دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی مانند سد مستحکمی جلوی دشمن ایستاد و ۴۸۰۰۰ شهید سرافراز را تقدیم نظام اسلامی و وطن کرد. 

وی ادامه داد: ۲۱۲ هزار پایور دلاور ارتش با متوسط ۶۰ ماه حضور در جبهه و ۸۵ هزار منقضی خدمت به شکل داوطلبانه و دو میلیون و ششصد و چهل هزار سرباز با متوسط ۲۱ ماه حضور در دفاع مقدس مشارکت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با یادآوری صحنه های بی ‏بدیلی از ایثار و فداکاری همه نیروهای ارتش در جنگ ۸ ساله گفت: از حماسه کمان ۹۹ توسط ۱۴۰فروند جنگنده نیروی هوایی، که نیروی هوایی بعثی ها را منهدم ساخت تا حدیث بی مانند افسران و سربازان سلحشور نیروی هوایی در ناوچه پیکان که نیروی دریایی دشمن را به نقطه پایان رساند و آبراهه خلیج همیشه فارس را برای دشمن ناامن کرد و شهیدان سرافرازی چون سرلشکر محمد ابراهیم همتی را تقدیم کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حماسه آفرینی های نیروی زمینی را هم یادآور شد و گفت: آخرین پیام قبل از ارتحال حضرت امام راحل خطاب به نیروهای ارتش قهرمان در ۲۹فروردین سال ۵۸ است. نیروی زمینی پر افتخار ارتش که هوانیروزش از روز اول با شهیدانی چون شیرودی و کشوری بالاترین رکورد جهانی پرواز بالگرد را ثبت کرد تا حماسه بزرگ هوانیروز و نیروی زمینی به فرماندهی صیاد دلها که منافقین را در عملیات مرصاد به خاک سیاه نشانید.

امام جمعه تبریز ادامه داد: حضور نیروی هوایی و هوانیروز ارتش در همه عملیات ها مایه قوت قلب و دلگرمی رزمندگان ارتشی و بسیجی و سپاهی بود که حماسه های آنان در والفجر ۸ و کربلای ۵ از ذهن رزمندگان بسیجی نخواهد رفت.

وی در ادامه با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی اسوه های اسطوره ای بسیاری دارد، گفت: یکی از ابعاد مظلومیت های ارتش جمهوری اسلامی، مظلومیت شهدای شاخص ارتش است. ما چقدر سرلشکر ایرج رستمی یار همراه شهید چمران را می شناسیم؟! شهیدی که چمران برایش نوشت: “هر وقت به تو فکر می کنم از شدت شوق قلبم می لرزد و اشک به چشمانم حلقه می زند.” 

وی ادامه داد: کدام یک از ما می دانیم که شهید یوسف کلاهدوز از بنیانگذاران سپاه و جانشین سپاه پاسداران یک افسر مومن ارتشی بوده است؟

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: کمتر کسی است که بداند، سیدالاسراء دفاع مقدس سرلشکر شهید حسین لشکری است که در ۲۷ شهریور ۵۹ (۵ روز قبل از آغاز جنگ) به اسارت درآمد و در ۱۸ فروردین ۷۷ (هشت سال پس از آزادی اسرا) با ۱۸سال اسارت که ۱۵سال آن در زندان انفرادی بود.

امام جمعه تبریز گفت: لشکری روزی که به اسارت رفت دخترش چهارماهه بود و هنگامی که با جانبازی ۷۰ درصد به بالا برگشت دختر او سال اول دانشگاه بود. او آیت صبر و مقاومت بود و بدین جهت از سوی رهبر انقلاب اسلامی “سیدالاسرا” نام گرفت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی متذکر شد: کمتر کسی است بداند که سرلشکر موسی نامجو، آن افسر مومن و انقلابی از دانشگاه افسری ارتش (امام علی علیه السلام) فیضیه ارتش ساخت و ارتش را تبدیل به بوستان معطر نیروهای انقلابی ساخت.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: نام بزرگان شهیدی چون سرلشکر فلاحی، جواد فکوری، منصور ستاری، مصطفی اردستانی، علیرضا یاسینی، عباس بابایی، حسن اقارب پرست، محمدنوژه، حسن منفردنیاکی، آبشناسان، و سیدالشهدای ارتش؛ علی صیاد شیرازی مانند صدها افسر گمنام دیگر بر تارک این نیروی الهی میدرخشد.

امام جمعه تبریز در ادامه با اشاره به دوم اردیبهشت، سالروز صدور فرمان امام خمینی برای تاسیس بزرگترین نیروی حافظ انقلاب اسلامی گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول چهل سال گذشته مهمترین و بیشترین نقش ها را در حراست از انقلاب اسلامی ایفا کرده است و بسان شجره طیبه ای در جای جای ایران اسلامی و منطقه سایه افکنده است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه بنیانگذار انقلاب، بنیانگذار سپاه بود، گفت: سوم اسفند ماه ۱۳۵۸یعنی یکسال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایده تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح شد، گروهی شهید بهشتی را ایده پرداز اولیه تأسیس این نهاد انقلابی می دانند، اما رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای عزیز، دقیق ترین خبر و تحلیل را مطرح کرده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در این باره گفت: معظم له فرمودند “بنده آینده سپاه را یک آینده بسیار مبارکی می‏ بینم. این سازمان متولد شده با انقلاب که از برکات شخص امام است. اگر امام این مسئله را دنبال نمی‏ کردند، سپاه شاید به وجود نمی‏ آمد و یا به این گسترش و صحه قدرت نمی ‏رسید. سپاه از برکات شخص امام است و وضعیت بسیج، این سازمانی که جزء برکات سپاه و برکات انقلاب و برکات شخص امام بزرگوار است.” بر همین اساس بود که امام راحل، فرمان تأسیس سپاه را در دوم اردیبهشت سال ۵۸ صادر فرمودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797