اتّحاد عقل و عاقل و معقول
عقل، عاقل و معقول با هم متحدند
عقل، عاقل و معقول با هم متحدند، به چه معنا است؟ این مطالب باید خوب تبیین شود؛ چرا که تا انسان مطلبی را خوب تصوّر نکند نمیتواند تصدیق کند. لذا شخصیتی مثل جناب بوعلی در «إشارات»، اتّحاد عقل، عاقل و معقول را انکار میکند و دلیلش این است که با پذیرفتن این حرف، اگر من یک الاغ را تعقّل کردم آن وقت باید خودم بشوم الاغ یا میگوید اگر گاو را در خارج دیدم و تعقّل کردم، آیا گاو میشوم؟بنابراین علّت این انکار این است که درست تصور نشده است. البته در بعضی از آثارش این مطلب را تصدیق میکند که حضرت علامه حسنزاده (حفظه الله تعالی) تعبیر میکند به اینکه بعداً مُستبصِر و آگاه شده که حقیقت این مسئله چیست.
برچسب ها :اتحاد ، حسن زاده املی ، حکمت ، عاقل ، عرفا ، عرفان ، عرفان اسلامی ، عقل ، عقل و عاقل و معقول ، علامه حسن زاده ، علامه طباطبائی ، فلسفه ، فلسفه اسلامی ، معقول ، موسسه آوای توحید
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰