“الگوی کارآمدی مدنی متعالی“ در شصت و هشتمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی+خلاصه بحث
۲۰۱۸-۰۲-۰۱ شصت و هشتمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی با موضوع “الگوی کارآمدی مدنی متعالی“ با ارائه “آقای دکتر علیرضا صدرا“ و با حضور اعضاء محترم گروه چهارشنبه ۱۱ بهمن ۹۶ ساعت ۱۹:۳۰ در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد. خلاصه مباحث مطرح شده بدین شرح می باشد: مقدمه: اسفار چهارگانه بویژه سفرچهارم، مبداء و معاد، شواهد ربوبیه و مناهج سلوکیه، مظاهر الهیه، …
۲۰۱۸-۰۲-۰۱
شصت و هشتمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی با موضوع “الگوی کارآمدی مدنی متعالی“ با ارائه “آقای دکتر علیرضا صدرا“ و با حضور اعضاء محترم گروه چهارشنبه ۱۱ بهمن ۹۶ ساعت ۱۹:۳۰ در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.
خلاصه مباحث مطرح شده بدین شرح می باشد:
مقدمه: اسفار چهارگانه بویژه سفرچهارم، مبداء و معاد، شواهد ربوبیه و مناهج سلوکیه، مظاهر الهیه، … گفتمان های مکمل الگوی کارامدی و شکوفایی(پیشرفت)مدنی؛ اجتماعی و سیاسی میباشند. فرضیه: کارایی و کارامد؛ بهره ور و اثربخشی نیروها و نهادهای کار مدنی، آغاز و محوریت عزیمت آن است. توضیح فرضیه: سیر و کارامدی که از فطرت خدایی و خداجوی انسانی آغاز شده و سرچشمه گرفته تا مرز کمال مدنی فراز می رود. مراد شکوفایی و شکوه رسا و سازوار ذاتی و درونزادی مدنی است. برامدآن تحقق کرامت و تحصیل سعادت؛ آسایش بدنی و آرامش میباشد. منظور (تعیش)بهزیستن مدنی متعالی یا فاضلی(فرای معیشت؛ زیست مدنی) می باشد. روش: تحلیل متن و محتوایی مبداء و معاد(و حسب مورد شواهد ربوبیه). بویژه فن دوم.کیفیت تربیت متعالی، مقاله چهارم.نبوات دینی مدنی، فصول۱۲-۶.
پیش درآمد
اول.کارایی؛ بهره وری و اثربخشی نیروهای کار
الف.انسان مدنی کارآمد-کارآمدی انسان مدنی:
اول.مشارکت مدنی: تمدن(سازی)، دوم.تعاون مدنی و سوم.اجتماع مدنی(گذاری-پذیری)
«أن الإنسان مدنی بالطبع لا ینتظم(باب افتعال یعنی مشارکت و صیغه مضارع یعنی استمرار) حیاته إلا بتمدن و اجتماع و تعاون، لأن نوعه لم ینحصر فی شخص، و لا یمکن وجوده بالانفراد»(المبداء و المعاد؛ ص۴۸۹)؛ «انسان مدنی الطبع است، یعنی (ضرورت زندگی مدنی و سببش این بوده که)حیاتش منتظم نمی گردد مگر به؛ اول.تمدن(توسعه همه جانبه) و دوم.تعاون(تقسیم کار و تبادل مدنی) و سوم.اجتماع(همزیستی مدنی). زیرا نوعش منحصر در فرد نیست و وجودش به انفراد ممکن نیست»(مبداء و معاد؛ ص۳۵۹).
ب.راهنمایی و رهبری راهبردی کارآمد دینی مدنی
فصل هشتم.شاخصه ها(صفات)سیاستگذاری راهبردی کارامد-کارامدی سیاستگذاری(مبداء و معاد: صص۴-۵۶۳)
فصل نهم.شاخصه ها(صفات)سیاستمداری راهبردی کارامد-کارامدی سیاستمداری(مبداء و معاد: صص۶-۵۶۵)
دوم.کارآمدی؛
بهره وری و اثربخشی نهادین نهادها بویژه فرانهاد راهبردی و فرابردی دولت و نظام مدنی؛ اجتماعی و سیاسی
الف.۱.ظهور دین خدا، ۲.آموزش طریق حق، ۳.هدایت صراط مستقیم(سیاست راهبردی متعادل و متعالی)
«وجود پیغمبر ضرور است، و بیان آنکه واجب است اعتقاد به او و به اینکه خدا او را فرستاده است تا اینکه؛ ۱.دین خدا را ظاهر گرداند و ۲.طریق حق را به مردم بیاموزد و ۳.به صراط مستقیم هدایت نماید»(همان؛ ص۵۵۷).
ب.۱.همگرایی مدنی، ۲.تشکل مدنی، ۳.قرارداد مدنی
«پس؛ ۱.اعداد متفرقه و ۲.احزاب مختلفه و ۳.انعقاد بلاد در تعیشش ضرور است»(همان).
درآمد
یکی.مراتب سه گانه کارآمدی:
الف.کارآمدی زیرساختی
کارآمدی نظام ارزشی، بینش و منشی درونی:
کارآمدی راهبرد زیرساختی
یکی.۱.قانون مدنی(قانونمندی؛ قانونداری-قانونمداری)دینی/شریعت، ۲.عدالت مدنی، ۳.نظام مدنی(نظام مندی)
«در معاملات و مناکحات و جنایات به ۱.قانونی محتاج می باشند و که عامه خلق به آن رجوع نمایند. و بر طبق آن قانون به ۲.عدل حکم نمایند. و الا( در غیر این سبب) جمع فاسد و ۳.نظام مختل می گردد. زیرا هر احدی مجبول است به جلب آنچه رغبت و احتیاج به آن دارد. و بر کسی که در آن چیز مزاحم او گردد غضب می کند. و آن قانون شرع است»(همان).
دیگری.۱.سیاست گذاری مدنی، ۲.سنتگذاری-مداری، ۳.عبادتگذاری مدنی۴.زیارتگذاری مدنی۵.عبادتگذاری اجتماعی مدنی
۱.« معین(ترسیم) کند از برای مردم منهجی(سیاستی) را که به سلوک آن منهج معیشت ایشان در دنیا منتظم گردد، و ۲.سنت قرار دهد از برای ایشان طریق را که وصول به جوار خدا به واسطه آن حاصل شود و بیاد آورد ایشان را امور آخرت و رحیل به سوی پروردگار خود، و انذار کند ایشان را به روزی که «ینادون من مکان قریب» (۴۱/فصلت؛ ۴۴) و «تنشق الارض عنهم سراعا» (مریم/۱۹؛ ۹۰) و هدایت کند ایشان را به طریق مستقیم»(همان). ۳.«عبادات را برای مردم قرار دهد و عبادات یا وجودی است و نفعش به همان عبادت کنندگان اختصاص دارد، مانند اذکار و صلوات که ایشان را حرکت می دهد به سوی خدا یا نفعش به دیگران نیز سرایت می کند، مانند قربانی ها و زکوات و صدقات و یا عدمی است و نفعش مخصوص به همان ها است، مانند صوم یا تعدی به دیگران نیز می کند، مانند کف اذیّت از افراد نوع و جنس و صمت»(همان؛ ص۵۵۸). ۴.«سنت قرار دهد از برای ایشان سفرهایی را که حرکت کنند در آن سفرها از خانه های خود برای(و سبب غایی) طلب رضای پروردگار خود و متذکر شوند روزی را، که از قبور به سوی پروردگار می جهند، پس زیارت کنند هیاکل (نمادها) و معبد الهیه (نمودها) و مساکن انبیاء(مکان های مقدس) و امثال آن ها را، یعنی مانند قرار دادن حج و زیارت مساکن انبیاء و امثال آنها»(مبداء و معاد؛ ص۵۵۸). ۵.«برای ایشان قرار دهد عباداتی که(به سبب آنها)مجتمع گردند بر آنها، مانند جمعه و جماعات، تا آنکه («فیکسبون-مع المثوبه-الایتلاف و المصادفات و التودد»؛ ص۸۱۷) کسب کنند، علاوه بر مثوبات، الف.ایتلاف(همگرایی و هماهنگی مدنی) و ب.مصادفات(همکاری مدنی) و ج.تودّد(دوستی مدنی: غیرخواهی و خیر خواهی مدنی؛ همبستگی و پیوستگی مدنی) را. و باید که عبادات مقررّه بر سبیل تکرار باشد از برای محکم نمودن، و الا فراموش می کنند و مهمل می گذارند»(مبداء و معاد؛ ص۵۵۸).
سوم.ساماندهی ساختار سلسله مراتبی مدنی
«چنانکه برای همه خلیفه هست که واسطه است میان ایشان و حق تعالی، باید که برای هر اجتماع جزئی والیان (ولات) و حکامی باشند از جانب آن خلیفه، و ایشان پیشوایان (امامان) و علماء اند»(همان، ص۵۵۹).
ب.کارآمدی ساختاری
کارآمدی کنشی:
کارآمدی حقوقی و قانونی(مقننه)-کارامدی سازمانی و اداری(مدیریت اجرایی کشور و نظام)
خط مشی سیاسی(سیاست کاربردی)-مدیریت اجرایسازی و جاریسازی
فصل هفتم.«سیاسات و ریاسات مدنی»(همان، صص۲-۵۶۰):
ج.کارآمدی راهبردی
کارآمدی روش بیرونی: چشم انداز و سیاست ها):
کارآمدی راهبرد ساختاری
فصل دهم.«اسرار شریعت و حکمت تکالیف»(همان؛ ص۵۵۷).
دیگری.کارآمدی کلان بخشی، زیربخشی، میان بخشی و فرابخشی:
کارآمدی بخش های سه گانه مدنی: کارامدی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی؛
الف.کارآمدی توسعه اقتصادی و تأمین آسایش بدنی، توأمان با
ب.کارآمدی تعادل سیاسی و تحقق اقتدار ملی، در جهت
(ß)ج.کارآمدی تعالی فرهنگی؛ معنوی و(ç) اخلاقی و تضمین آرامش مدنی.
منافع اعمال دینی مدنی؛ اجتماعی و سیاسی متعالی
فصل یازدهم.«تفصیل منافع اعمال مقربه به حق تعالی»(همان؛ صص۵-۵۷۰).
برآمد
(رسایی و سازواری ذاتی-درونزادی)کارامدی: بهره وری و اثربخشی
فصل دوازدهم.«مقصود شرایع: عمارت منازل طریق الی الله و کیفیت زاد و استعداد به اخذ سلاح برای دفع قطاع طریق»(همان، ص۸-۵۵۶):
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰