تبیین شاخصه های وجودی و عظمت مقام حضرت معصومه(س)
پایگاه اطلاع رسانی اسراء-سرویس دین و اندیشه: از وجود مبارک امام رضا(سلام الله علیه) روایتی به ما رسیده است که فرمود: اگر کسی خواهرم کریمه اهلبیت فاطمهٴ معصومه را «عارفاً بحقّها» زیارت کند بهشت برای او ثابت است؛ معلوم میشود کریمهٴ اهلبیت فاطمهٴ معصومه(س) حقّی دارد که بعضی از زائران به حقّش عارف هستند و
پایگاه اطلاع رسانی اسراء-سرویس دین و اندیشه: از وجود مبارک امام رضا(سلام الله علیه) روایتی به ما رسیده است که فرمود: اگر کسی خواهرم کریمه اهلبیت فاطمهٴ معصومه را «عارفاً بحقّها» زیارت کند بهشت برای او ثابت است؛ معلوم میشود کریمهٴ اهلبیت فاطمهٴ معصومه(س) حقّی دارد که بعضی از زائران به حقّش عارف هستند و برخی عارف نیستند
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اول ذی القعده، سالروز ولادت شخصیتی از دودمان ولایت و امامت را جشن میگیریم که به نصّ روایات اهل بیت(ع) دارای مقام شفاعت در روز قیامت و وعده تضمین بهشت بر زائر بامعرفت حرمش داده شده است. همان بانویی که قلبهای آکنده از مهر و عشق به خاندان رسالت او را دختر، خواهر و عمه امام خطاب کرده و میعاد حضور در حرمش را لحظهشماری میکنند. سؤالی که در این بین ذهن را به خود مشغول میسازد چگونگی دستیابی به این مقامات عالیه برای بانویی است که طبق فرمایش حضرت علامه جوادی آملی با اینکه هم خانم است و هم امام یا پیغمبر نیست لیکن به مقام عظیمی رسیده است که ما از خداوند متعال شفاعتش را درباره خود مسئلت میکنیم. بنابراین رأی و نظر تبیین چگونگی رسیدن به چنین مقامات عالیهای آنهم برای یک بانو ضرورت می یابد.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در فرمایشات خود بدین بحث اشاره عالمانهای داشته و وجود روح ملکوتی برای انسان با منزلت را مطرح و خاطرنشان کردند:
منزلت برای انسان از آن جهت که یک روح ملکوتی دارد و آن روح ملکوتی، نه زن است نه مرد قابل تحصیل است؛ چون بدن انسان یا به صورت زن یا به صورت مرد ساخته شده است؛ وگرنه جان و روح انسان که امر ملکوتی است مثل فرشتهها، نه مردند و نه زن. روح نه مذکر است نه مؤنّث؛ چون بدن نیست، جسم نیست، ماده نیست؛ لذا کمالها و معارف را هم زنها میتوانند فراهم بکنند هم مردها.
معظم له در معرفی عظمت مقام بانوی کرامت حضرت معصومه(س) نیز بیان داشتند:
از آنجا که حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)که از دودمان نبوت و ولایت است به جایی میرسد که امام هشتم و امام نهم(سلام الله علیهما) دربارهٴ زیارت او توصیه و سفارش و دستور و برنامه دارند.
وجود مبارک امام هشتم علیبنموسیالرضا (سلام الله علیهما) رسیده است که، خواهر ما فاطمهٴ معصومه در قم مدفون است [و] هر کس این بانو را زیارت کند بهشت برای او است، و از وجود مبارک امام نهم امام محمد تقی(سلام الله علیه) روایت شده است که عمّهٴ من فاطمهٴ معصومه(س) در قم مدفون است و هر کس آن حضرت را زیارت کند بهشت برای او است.
صاحب تفسیر تسنیم سرّپاداش بهشت برای زائر کریمۀ اهل بیت(س)را ولایت مداری این بانو برشمرده و فرمودند:
اعمالی که باعث ورود در بهشت است یکسان نیست؛ بعضی از عملهای خیر باعث میشود انسان به بهشت راه پیدا کند و بعضی از اعمال خیر سبب میشود که بهشت در اختیار اوقرار بگیرد، نه او در اختیار بهشت، لذا سرّ اینکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم(سلام الله علیهما(فرمودند، هر کس کریمهٴ اهلبیت فاطمهٴ معصومه (سلام الله علیها) را زیارت کند بهشت برای او است، بدین خاطر است که او اهل ولایت است، اگر کسی پیوند ولایی با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، میکوشد که رایحهٴ ولایت و طعم ولایت در هستی او پدید آید و خود جزء اولیای الهی بشود، اگر کسی جزء اولیای خدا و «ولیّالله» شد، در آن صورت بهشت مشتاق او است.
این حکیم متأله با استناد به روایات معصومین(ع)، شرط ورود به بهشت برای زائر آن حضرت را معرفت به حق ایشان دانسته و اظهار داشتند:
از وجود مبارک امام رضا(سلام الله علیه) روایتی به ما رسیده است که فرمود: اگر کسی خواهرم کریمه اهلبیت فاطمهٴ معصومه را «عارفاً بحقّها» زیارت کند بهشت برای او ثابت است، معلوم میشود کریمهٴ اهلبیت فاطمهٴ معصومه(س) حقّی دارد که بعضی از زائران به حقّش عارف هستند و برخی عارف نیستند و آن حضرت را تنها به عنوان خواهر امام و دختر امام و عمه امام میشناسند و زیارت میکنند که اینها بخشی از فضیلت و ثواب را دریافت می دارند، اما به ثواب کامل راه نمی یابند. لیکن برخی دیگر از زائرین آن حضرت حقّ این کریمه را میشناسند که امام هشتم فرمود هر کس خواهرم را «عارفاً بحقّها» زیارت کند بهشت برای او است.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در تبیین بخشی از زیارتنامۀ حضرت فاطمۀ معصومه(س)که می خوانیم؛«یا فاطمه إشفَعی لیّ فی الجنه فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، مقام شفاعت کریمۀ اهل بیت را این گونه بیان فرمودند:
کسی حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهی از مظاهر اسمای حسنای خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسیاری از انسان ها آسیب خواهند دید، ولی اگر رحمت او ضمیمهٴ عدل او گردد در این صورت به این کار «شفاعت» می گویند.
لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (س)به این مقام رسیده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتی او عرض میکنند: «یا فاطمه إشفَعی لیّ فی الجنه..» معلوم میشود که حقّ شفاعت دارد، شما میبینید همهٴ مراجع بزرگ در کنار قبر کریمۀ اهل بیت(س)میگویند از ما شفاعت نما، زیرا در قیامت همگان به شفاعت خاندان پیغمبر(علیهم الصلاه و علیهم السلام) نیازمندند.
آنها که اهل بهشتاند به برکت شفاعت درجاتشان رفیع میشود، همه شیعیان و کسانی که دینشان مورد رضایت خداوند است نیازمند به شفاعتاند، یا در نجات از جهنّم یا در تخفیف از عذاب و ورود به بهشت یا ترفیع درجات بهشت، به هر تقدیر در همهٴ این مراحل و درجات به شفاعت نیازمندند. اینکه همه بزرگان در پیشگاه این کریمه عرض میکنند «..إشفَعی لیّ فی الجنه فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، معلوم میشود که وجود مبارک این کریمه از ولایت الهی برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نمیشود، چنین مقامی را اگر کسی بشناسد و آن حضرت را با این معرفت زیارت کند استحقاق بهشت را خواهد داشت.
همۀ این امور نشان میدهد که حضرت فاطمه معصومه(س) به چه جایگاهی رسیده است که امام هشتم و امام نهم(سلام الله علیهما) هم ترغیب کردهاند که آن حضرت را زیارت کنید به نحوی که وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) زیارتنامه خاصی مقرر کرده است، و هم در این زیارتنامه جملاتی را بیان فرمودند که نشانهٴ مقام و منزلت والای حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) می باشد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰