گزیدهای از گفت و شنود به مناسبت میلاد حضرت فاطمهی زهرا(س) 77/7/18
قرآن از قله عالم معرفت وجود است؛ باید انسان تامل کند
اشکال عمده در کار قرآنخوانیهای بیتأمل، این است که اصلاً روی جملات درنگ نمیکنند. خوب؛ شما وقتی سخن حکیمی، یا سخن حکمتآمیزی را میشنوید، باید به آن دل بدهید؛ بدون دل دادن که اصلاً انسان مراد را نمیفهمد. هر کتاب عادی- بهخصوص اگر کتاب پرمغزی باشد، بهخصوص اگر حکیم فرزانهی بزرگی آن را نوشته باشد- همین حالت را دارد. اگر سرسری بخوانید و رد شوید، از آن چیزی نمیفهمید. قرآن میگوید: «مرا سرسری نخوانید» قرآن از عالیترین مقام است؛ از قلهی معرفت عالم وجود است. این است که انسان باید تأمل کند و چون عمق این آیات و این مفاهیم، خیلی زیاد است، هرکسی تأمل کند، از آن استفاده خواهد کرد- حتی خود پیغمبر- خود پیغمبر هم اگر تأمل کنند- که البته پیامبر و ائمه (علیهمالسلام) همیشه قرآن را با تأمل و تدبیر میخواندند- از قرآن استفاده میکنند.
اصلاً تدبر برای تفسیر کردن نیست؛ فهمیدن مراد است. انسان هر سخن حکیمانهای را دو گونه میتواند تلقی کند: یکی سرسری و با سهلانگاری؛ یکی با دقت و کنجکاوانه. این اصلاً به مرحلهی تفسیر کردن و تعبیر کردن نمیرسد. تدبری که در قرآن لازم است، پرهیز کردن از سرسری نگریستن در قرآن است؛ یعنی شما هر آیهی قرآنی را که میخوانید، با تأمل و ژرفنگری باشد و دنبال فهمیدن باشید. این همان تدبر است و بدون اینکه نیازی به این باشد که انسان، سلایق خودش را به قرآن تحمیل کند- که همان تفسیر به رأی است- خواهید دید که بابهایی را از معرفت، به حسب محتوای آیه- هرچه که محتوای آیه است- باز میکند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰