با حضور کارشناس محترم حجت الاسلام شهسواری
یکصد و سیزدهمین جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق
یکصد و سیزدهمین جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق با موضوع “زیربنای حسد و حسدورزی“ با ارائه “حجت الاسلام حسین شهسواری“ و با حضور اعضاء محترم گروه یکشنبه ۲۵ آذر ۹۷ساعت ۱۹ در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد. خلاصه مباحث مطرح شده بدین شرح می باشد: عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أُصُولُ الْکُفْرِ ثَلَاثَهٌ الْحِرْصُ وَ الِاسْتِکْبَارُ
یکصد و سیزدهمین جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق با موضوع “زیربنای حسد و حسدورزی“ با ارائه “حجت الاسلام حسین شهسواری“ و با حضور اعضاء محترم گروه یکشنبه ۲۵ آذر ۹۷ساعت ۱۹ در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.
خلاصه مباحث مطرح شده بدین شرح می باشد:
عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أُصُولُ الْکُفْرِ ثَلَاثَهٌ الْحِرْصُ وَ الِاسْتِکْبَارُ وَ الْحَسَدُ فَأَمَّا الْحِرْصُ فَإِنَّ آدَمَ علیه السلام حِینَ نُهِیَ عَنِ الشَّجَرَهِ حَمَلَهُ الْحِرْصُ عَلَى أَنْ أَکَلَ مِنْهَا وَ أَمَّا الِاسْتِکْبَارُ فَإِبْلِیسُ حَیْثُ أُمِرَ بِالسُّجُودِ لآِدَمَ فَأَبَى وَ أَمَّا الْحَسَدُ فَابْنَا آدَمَ حَیْثُ قَتَلَ أَحَدُهُمَا صَاحِبَهُ (الکافی (ط – الإسلامیه) ؛ ج۲ ؛ ص۲۸۹).
در علم اخلاق «حسد» و «حسدورزى» از جمله گناهان بزرگ و رذایل اخلاقى به شمار مى رود که در نفس و جان آدمى رسوخ کرده، بنیان معنوى و درون حقیقى انسان را به ویرانهاى تبدیل مىکند.
به بیان دیگر: حسد حالتى است نفسانى که صاحب آن، سلب و زوال کمال و نعمت حتى کمال و نعمت متوهّم را که در غیر است، آرزو مى کند.
حسد صاحبش را پیوسته در رنج و تعب و زحمت افکنده آزارش مى دهد، زیرا نعمتهاى الهى نامتناهى و غیر منقطع است و افاضهاش به بندگان نیز همیشگى مى باشد.
از آنجایى که منشأ و سرچشمهى همهى نعمتها و امتیازات و کمالها، خداوند تبارک وتعالى است، این خصلت، فرد حسود را به مقام عناد عظیم و ضدیت با آفریدگار و پروردگار عالم مىکشاند.
بر این اساس آیا زیربنا و مبدأ حسادت، و حسدورزی ناخوشنودى از قضاى الهى نیست؟
با کمى دقّت پی خواهیم برد فرد حسد پیشه با رفتار خود نقص خداوند سبحان را خواهان است و ذات بارى تعالى را نمىخواهد متّصف به اوصاف کمالیه بداند زیرا آنچنان که در کتب حکمى و عرفانى تبیین شده و پیش از آنها خداوند متعال در قرآن کریم فرمودهاند: افاضهى نعمتها در وقت و جاى مناسب از صفات کمالیهى حقّ است، نمىتوان خداوند عالم را که فیّاض على الاطلاق است تصور نمود ولى افاضهى نعمت را از او منقطع دانست لذا افاضه ننمودن فیض با شرایط استحقاق و مصلحت براى فیاض نقص خواهد بود. فرد حسود خود خواهان ثبوت این نقص بر دامان کبرایى ذات مستجمع جمیع کمالات،است.
نکته دیگرى که نباید از نظر دور داشت «شِرّیر» بودن فرد حسود است، به جهت که نعمتهاى الهى جملگى وجوداتند و آنچه شرّ است و از جملهى بدىها محسود مى شود به عدم و نیستى بر مى گردد.
این نکته از مطالب بلندى است که حکماى الهى بر آن تأکید و تصریح کرده و گفتهاند: هر کس به شرّ راضى شود، اگر چه براى دشمن خود باشد، موجود شِرّیر و پلید به شمار مى آید.
اسباب و نشأ حسد
۱٫عداوت و دشمنى: وقتى انسان را کسى مورد اذیت و آزار قرار دهد و با اغراض او مخالفت ورزد، کینه آن شخص در دل انسان مورد اذیت و ستم واقع شده، پدید مىآید.
۲٫احساس برترى و عزّت: به این معنا که چون براى حسود سخت و دشوار است که ببیند یکى از همگنان او از نعمتى یا موقعیتى برخوردار است
۳٫کبر و خود بزرگ بینى: این سبب بدینگونه است که شخص حسود خود را برتر از دیگران مىداند به همین لحاظ توقع دارد همه باید
۴٫تعجّب: شخص حسود از اینکه فردى از اطرافیان او داراى امتیازاتى شده است، متعجّب مىشود و آن نعمت یا مزیّت را که قطعا فرد مورد نظر وى در پرتو تلاش و کوشش خود و یا با رعایت تقوا و بکار بستن ملکات نفسانى و کسب صلاحیّتهاى لازم، بدست آورده است، خلاف سنّت الهى و قانون عادى و طبیعى مىپندارد
۵٫ترس از دست رفتن منابع و مقاصد: این مورد در جایى صورت مىپذیرد که دو فرد خواستار یک چیز باشند، در این حال با یکدیگر احساس مزاحمت مىکنند در نتیجه نسبت به هم حسد مىورزند
۶٫حب ریاست و مال و جاه (حب نفس):
۷٫خبث باطن و بدخواهى براى دیگران: گاهى اوقات انسان مىشنود کسى امتیاز و نعمت و موقعیّتى را به دست آورده اندوهگین و افسرده مىشود،
مراتب حسد
انسان در مواجه با نعمتى خدادادى که دیگران از آن برخوردار هستند چند حالت پیدا مىکند:
- گاهى نابودى نعمت را خواستار مىشود، اگر چه آن نعمت را براى خود نخواهد.
- بعضى اوقات خواستار زوال نعمت از دیگرى و انتقال آن به خود مىباشد یعنى چون مىخواهد از آن نعمت برخوردار شود از این رو تمناى زوال آن را از دیگرى مىکند.
- گاهى آرزو مىکند که از آن نعمت برخوردار شود ولى چون از بدست آوردن آن ناتوان است خواهان برطرف شدن آن نعمت از غیر خود که داراى آن است، مىباشد تا این که تفاوتى بین او و کسى که از نعمت برخوردار است (محسود) وجود نداشته باشد.
- زمانى آرزوى برخوردارى از آن نعمت را دارد بدون اینکه زوال آن را از فرد صاحب نعمت، بخواهد.
عوارض و پیامدهای حسد
حسد در تمام شئون و اطوار زندگى انسان تأثیر گذار است و پیامدهاى ناگوارى را به دنبال مىآورد.
۱٫فرد حسود همیشه در عذاب و رنج مىباشد. عن النبی صلی الله علیه و آله:«أقلّ الناس لذه الحسود»، عن علی علیه السلام: «لا راحه لحسود» و «الحسود مغموم» و «الحسد حبس الرّوح»
- حسد موجب بیمارى روحى و جسمى مىشود. عن علی علیه السلام:« صحّهالجسد من قلّه الحسد» و «العجب لغفله الحساد عن سلامه الأجساد» و «و الحسود أبدا علیل» و «الحسود دائم السقم و إن کان صحیح الجسم»
- حسد موجب کوتاهى عمر مىشود. «الحسد یفنى الجسد»
- حسود دائما تنها مىباشد
«الحسود لا خلّه له»
- حسود هرگز به جایگاه برتر و مورد نظر خود نمىرسد
«الحسود لایسود»
- حسد، ایمان و حسنات ظاهرى و باطنى را از بین مىبرد
«ثلاث لا ینجو منهنّ أحد الظنّ و الحسد و الطیره» ،«…فإنّ الحاسد ساخط لنعمى صادّ لقسمى الذى قسمت بین عبادى و من یک کذلک فلست منه و لیس منّى»، « إن ّ الحسد یأکل الحسنات»، «الحاسد مغتاظ على من لا ذنب له»
تاثیر حسد در جنبه های مختلف زندگی انسان
۱٫تأثیر حسد در امور اعتقادى و دینى و مذهبى
«أم یحسدون الناس على ما اتاهم اللّه من فضله فقد اتینا ال ابراهیم الکتاب و الحکمه و اتینا هم ملکا عظیما».
عن أبى عبداللّهعلیهالسلام قال: یقول ابلیس لجنوده: القوا بینهم الحسد و البغى فإنّها یعدلان عنداللّه الشرک.
- تأثیر حسد در امور فرهنگى و علمى
در مسائل و حوادث پس از رحلت پیامبر اکرم علیهالسلام که یکى از لحظات و نقاط تاریک به شمار مىرود، گفتند:«نبوّت و امامت در یک خاندان جمع نمىشود»
۳ تأثیر حسد در امور اقتصادى و مادى
- تأثیر حسد در فعالیتهاى سیاسى و حکومتى و ادارى
- تأثیر حسد در روابط خانوادگى
راه علاج
با توجه به خواستگاه اصلى حسد که ۱٫ خودخواهى و ۲٫ هواى نفس است، مىتوان دریافت که لازم است با مراجعه به: الف) توصیههاى دینى و اخلاقى و تدبیتى حضرت رسول اکرم صلىاللهعلیهوآله و ب) سخنان گهربار ائمهى معصوم علیهمالسلام و ج) پرهیز و خویشتندارى در برابر لذتهاى زود گذر دنیایى و د) کنترل حس افزون طلبى و هـ) سرکوب نمودن خواهشهاى نفس و) و بسنده کردن به مقدار لازم و رزق مقدّر و مشروع و ز) مهار نفس مفسده جو و ح) پرورش اوصاف و خصایص برجستهى انسانى در وجود خود، زمینه و بستر بروز و رشد و توسعهى رذایل اخلاقى خصوصا رذیله ى فساد برانگیز حسادت را درنفس خود را از بین ببریم تا از پیامدها وعوارض شوم و خطر ساز و خانمان بر انداز آن هم خویشتن در امان باشیم.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰