حکایت ایمان آوردن پادشاه مغول سلطان خدابنده توسط مرحوم علامه
مرحوم محمّد تقى، مجلسى اوّل در کتاب «روضه المتّقین» در جلد نهم از طبع بنیاد فرهنگ اسلامى کوشانپور در کتاب طلاق در ضمن ادلّه بطلان سه طلاق در مجلس واحد از ص ۳۰ تا ص ۳۳، داستان بحث علّامه حلّى با علماى مذاهب اربعه تسنّن و شیعه شدن سلطان محمّد خدابنده را چنین نقل مىکند:
مرحوم محمّد تقى، مجلسى اوّل در کتاب «روضه المتّقین» در جلد نهم از طبع بنیاد فرهنگ اسلامى کوشانپور در کتاب طلاق در ضمن ادلّه بطلان سه طلاق در مجلس واحد از ص ۳۰ تا ص ۳۳، داستان بحث علّامه حلّى با علماى مذاهب اربعه تسنّن و شیعه شدن سلطان محمّد خدابنده را چنین نقل مىکند:
مسئله بطلان سه طلاق در مجلس واحد سبب ایمان سلطان محمّد خدابنده (الجایتو) شد، و داستان اینکه: او بر زنش غضب کرد و به او گفت: أنت طالق ثلاثا «تو سه بار رها هستى». و سپس از این عمل خود پشیمان شد و علما را گرد آورده و فرا خواند، همه علماء گفتند: هیچ چارهاى براى بازگشت تو به این زن نیست مگر آنکه محلّل بگیرى!.
سلطان به آنها گفت: در مسائل فقهیّه در هر موضوعى و حکمى در نزد شما اقوال و آراء مختلفى هست! آیا شما با یکدیگر در این مسئله اختلاف ندارید؟ گفتند: نه. یکى از وزراى سلطان گفت: عالمى در شهر حلّه هست که قائل به بطلان این گونه طلاق است.
سلطان نامهاى براى آن عالم نوشت و او را احضار کرد. و در این حال که به سوى آن عالم رفته بودند، علماء عامّه به سلطان گفتند: این مرد مذهبش باطل است چون رافضى است، و رافضیان عقل ندارند، و سزاوار نیست که پادشاه در طلب شخص خفیف العقل بفرستد. پادشاه گفت: چارهاى نیست از آنکه حضور پیدا کند.
چون علّامه حلّى از حلّه بیامد، پادشاه تمام علماء مذاهب اربعه را فرا خواند و در مجلسى گرد آورد. علّامه چون مىخواست وارد مجلس گردد، نعلین خود را به دست گرفته و داخل مجلس شد، و گفت: السّلام علیکم، و در پهلوى سلطان نشست.
علماء تسنّن گفتند: اى پادشاه! آیا ما به تو نگفتیم که اینها ضعیف العقل هستند؟ سلطان گفت: از علّت تمام این کارهائى که نموده است از او سئوال کنید! علماء گفتند: چرا به سلطان سجده نکردى؟! و آداب ملاقات سلطان را ترک نمودى!؟ علّامه گفت: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم سلطان بود و مردم فقط به او سلام مىکردند، و خدا مىفرماید: «فَإِذا دَخَلْتُمْ بُیُوتاً فَسَلِّمُوا عَلى أَنْفُسِکُمْ تَحِیَّهً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَکَهً » (سوره نور، آیه ۶۱). «پس در زمانى که در خانهها وارد مىشوید بر خودتان سلام کنید که این سلام تحیّت مبارکى از جانب خداوند است». و خلافى بین ما و شما نیست در اینکه سجده براى غیر از خدا جایز نیست!
علماء عامّه گفتند: چرا در نزد سلطان نشستى؟ علّامه گفت: جائى غیر از آنجا خالى و فارغ نبود. و کلمات علّامه را مترجم تماما براى سلطان ترجمه مىنمود.
علماء گفتند: به چه علّت نعلین خود را در دست گرفتى، و با خود در مجلس آوردى، و این عملى است که از هیچ عاقل، بلکه از هیچ انسانى سر نمىزند؟ علّامه گفت: ترسیدم که حنفىها آنرا بدزدند، همچنانکه ابو حنیفه نعل رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله را دزدید. حنفىها گفتند و فریاد برآوردند که: حاشا و کلّا ابدا چنین نیست، ابو حنیفه کى در زمان رسول خدا بود؟ تولّد ابو حنیفه بعد از صد سال از زمان وفات رسول خدا، واقع شد.
علّامه گفت: فراموش کردم، شاید آن کسى که نعل رسول خدا را دزدیده باشد شافعى بوده است. شافعىها صیحه زدند و گفتند که: تولّد شافعى در روز وفات ابو حنیفه بوده است، و شافعى چهار سال در شکم مادرش ماند و به جهت مراعات ادب و احترام ابو حنیفه خارج نمىشد، و چون ابو حنیفه وفات یافت، شافعى از مادر متولّد شد، و نشو و نماى شافعى در دویست سال بعد از وفات رسول اللّه بوده است.
علّامه گفت: شاید آن دزد مالک بوده است! مالکىها گفتند همان مطالبى را که حنفىها گفته بودند. علّامه گفت: شاید آن دزد أحمد بن حنبل بوده است! حنبلىها نیز همان گفتار شافعى را گفتند.
علّامه در این وقت متوجّه به سلطان شد و گفت: اى پادشاه، دانستى که هیچ یک از رؤساء مذاهب اربعه در زمان رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله نبودهاند، و در زمان اصحاب رسول خدا نیز نبودهاند، و این مطلب یکى از بدعتهاى آنان است که از میان مجتهدین خود فقط این چهار نفر را انتخاب نمودهاند، و اگر احیانا در میان آنان فردى باشد که به مراتب از آن چهار نفر افضل باشد باز جایز نمىدانند که بر خلاف رأى یکى از این چهار نفر فتوا دهد.
سلطان محمّد گفت: هیچ یک از این چهار تن در زمان رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله نبودهاند، و در زمان صحابه نیز نبودهاند؟ همگى متّفقا گفتند: نه.
علّامه گفت: امّا ما شیعیان همگى از امیر المؤمنین علیه السّلام که نفس رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و برادر و پسر عمو و وصىّ آن حضرت است پیروى مىکنیم. و بر هر تقدیر طلاقى را که سلطان واقع ساختهاند باطل است، چون شروط آن تحقّق نپذیرفته است، و از جمله شروط دو شاهد عادل است، آیا پادشاه زن خود را در حضور دو شاهد عادل طلاق دادهاند؟ سلطان گفت: نه، و علّامه درباره این مسئله مشغول بحث شد با علماى عامّه و به طورى بحث کرد که همگى را ملزم و مجاب نمود.
سلطان، تشیّع را اختیار کرد و جماعتى را به سوى اقلیمها و شهرها گسیل داشت، تا آنکه بنام ائمّه اثنا عشر خطبه بخوانند، و نام آنها را در مساجد و معابد بنویسند. [۱]
[۱] امام شناسی، آیت الله تهرانی، ج۳، ص۱۳۵-۱۳۷، ط: علامه طباطبایی ؛ الفین، ترجمه وجدانی، ص۲۳، ط: هجرت
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 4 انتشار یافته : ۰