سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
رهبر معظم انقلاب: منظومهی معرفتی اسلام
بعثت و وحی الهی، حقایقی را برای مردم روشن کرد؛ برای بشریّت حقایقی را
روشن کرد. این حقایق به نحوی است که اگر آحاد بشر و جوامع گوناگون بشری به
این حقایق ایمان بیاورند و عملاً ملتزم بشوند، حیات طیّبه به اینها خواهد
رسید. حیات طیّبه یعنی چه؟ یعنی زندگی شیرین و پُرفایده و مطلوب، حیات
پاکیزه؛ پاکیزه بودنش به این است که مطلوب باشد، شیرین باشد، انسان را در
صراط کمال کمک کند به حرکت و برخوردار از همهی زیباییها و نیکوییها
باشد، هم در دنیا و هم در آخرت. این حیات طیّبه است. اگر دلها به این
معارف، به این حقایق آشنا بشوند، به آن بگروند و بر لوازم آن پایبند باشند،
حیات طیّبه قطعاً در انتظار آنها است.
خب یک بخش این حقایق عبارتند از منظومهی معرفتیِ اسلام، که منظومهی معرفتی
اسلام یعنی نظر اسلام درباره هستی، دربارهی انسان، دربارهی نقش انسان در
عالَم، دربارهی ذات اقدس پروردگار، دربارهی صفات و اسمای الهی که در
دعای کمیل میخوانیم: مَلَأَت اَرکانَ کُلِّ شَیء، یا در دعای ماه رجب
میخوانیم: بِهِم مَلَأتَ سَمائَکَ وَ اَرضَک، که دربارهی مسیر انسان در
دنیا و پس از مرگ و امثال اینها حقایق بسیار مهمّی هست و اینها سلسلهی معرفتی اسلام، منظومهی معرفتی اسلام هستند؛ اینها را به بشریّت تعلیم میدهد و انسانها را هشیار میکند و بیدار میکند.
یک بخش دیگر از این حقایق، منظومهی ارزشیِ اسلام است، ارزشهایی که اسلام
آنها را تثبیت کرده است، یعنی به عنوان ارزش آنها را شناخته است؛ که آحاد
مردم و جوامع مردمی موظّفند خودشان را به این ارزشها نزدیک کنند [و به سمت
آنها] پیش ببرند؛ سعادتشان در این است. از مثل خلقیّات فردی که انسان دارای
صبر باشد، دارای حلم باشد، دارای گذشت باشد و امثال اینها که صفات فردی
انسانها است، تا مفاهیم عمومی و زندگیساز مثل آزادی، مثل عدالت اجتماعی،
مثل کرامت انسانی، مثل سبک زندگی؛ اینها جزو آن سلسلهی ارزشهای اسلامی است
که در اسلام بیان شده و تفهیم شده به ما. یک عدّهای بخطا تصوّر میکنند که
این مفاهیم رایج مثل عدالت اجتماعی و آزادی و مانند اینها از غرب به عالَم
اسلام آمده است، یا متفکّرین اسلامی اینها را از غربیها یاد گرفتهاند؛
این کاملاً اشتباه است. غرب سه چهار قرن بیشتر نیست که با این مفاهیم آشنا
شده؛ از بعد از رنسانس با این مفاهیم آشنا شده است؛ در حالی که اسلام ۱۴۰۰
سال قبل از این، این مفاهیم را به طور روشن در قرآن بیان کرده است؛ با این
تفاوت که غربیها که اینها را مطرح کردهاند، هیچ وقت صادقانه به آن عمل
نکردهاند -نه به آزادی عمل کردند، نه به عدالت اجتماعی عمل کردند- [آنها]
گفتند و عمل نکردند؛ [این مفاهیم] در اسلام بود و در زمان پیغمبر عمل شد.
این عبارت «اُمِرتُ لِاَعدِلَ بَینَکُم»،(۷) مال قرآن است دیگر؛ دستور
پیغمبر این است که اجرای عدالت بکند؛ این همان عدالت اجتماعی و عدالت
همهجانبه است؛ یا [میفرماید]: اِنّا اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّنٰتِ وَ
اَنزَلنا مَعَهُمُ الکـِتٰبَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط؛(۸)
یعنی اصل بعثت همهی انبیا و ارسال رسل و کتب برای این بوده است که قسط
-یعنی همین عدل اجتماعی، عدل اقتصادی- در بین مردم برقرار باشد؛ بنابراین
اینها مفاهیم قدیمیِ اسلامی است.
یا در مورد آزادی؛ این بیان امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در نهجالبلاغه،
هزار سال قبل از طرح مسئلهی آزادی در کشورهای غربی مثل فرانسه یا جاهای
دیگر است که میفرماید: لا تَکُن عَبدَ غَیرِکَ وَ قَد جَعَلَکَ اللهُ
حُرّا؛(۹) از این روشنتر دیگر چه میشود؟ یعنی انسانها حُرّند، آزادند؛
آزادی شامل همهی انواع آزادی میشود. یا آن جملهی دیگری که معروف است:
استعبدتم النّاس و قد خلقهم الله احرارا؛ این خطاب به بعضی از فرمانداران
آن دوره است که «استعبدتم النّاس»؛ شماها میخواهید با مردم مثل برده رفتار
بکنید در حالی که خداوند متعال آنها را آزاد آفریده؟ اینها معارف اسلامی
است. از این قبیل، در معارف اسلامی زیاد است؛ در نهجالبلاغه کلمات متعدّدی
در این زمینه وجود دارد و در بقیّهی [منابع اسلامی]. بنابراین این
سلسلهی ارزشها و سلسلهی معارف و منظومهی معرفتی
و منظومهی ارزشی به این صورت است. پشت سر اینها احکام است؛ یعنی «باید» و
«نباید»ها، «بکن» و «نکن»ها؛ این احکام اسلامی -چه فردی و چه اجتماعی-
همه برخاستهی از آن معارف است و منطبق بر آن ارزشها است؛ یعنی همهی این
تکالیفی که خدای متعال برای فرد مسلِم قرار داده است، نشئتگرفتهی از همان
مفاهیم اصلی و معرفتی
است و منطبق با مفاهیم ارزشی است و کمککنندهی به صعود در این راه است.
خب، این مجموعهای است که در بعثت در واقع به مردم هدیه شد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰