کد خبر : 6188
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: یکی از عمده ترین امتیاز مکتب تشیع بر دیگر مکاتب بشری، وجود سالار شهیدان حسین بن علی است/ آن حضرت، مرز بین حق و باطل را در نهایت شفافیت آشکار کرد

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: یکی از عمده ترین امتیاز مکتب تشیع بر دیگر مکاتب بشری، وجود سالار شهیدان حسین بن علی است/ آن حضرت، مرز بین حق و باطل را در نهایت شفافیت آشکار کرد

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در سخنرانی خود با موضوع «اندیشه و انگیزه در نهضت سالار شهیدان » که در دهه اول محرم الحرام ۱۴۴۲ هـ در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی در شهرستان آمل برگزار می شد، بیان داشتند: یکی از عمده ترین جهاتی که مکتب تشیع را سرآمد ساخته و این مکتب

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در سخنرانی خود با موضوع «اندیشه و انگیزه در نهضت سالار شهیدان » که در دهه اول محرم الحرام ۱۴۴۲ هـ در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی در شهرستان آمل برگزار می شد، بیان داشتند: یکی از عمده ترین جهاتی که مکتب تشیع را سرآمد ساخته و این مکتب را نسبت به مکاتب دیگر بشری و غیر بشری و الهی اینگونه به آراستگی و زیبایی در آورده است، وجود مبارک حضرت سالار شهیدان حسین‌ بن ‌علی(سلام الله علیه) است که اندیشه ایی فوق‌ العاده، سراسر آگاهی، شناخت، معرفت دارند؛ چه کسی همانند حسین ‌بن ‌علی(سلام الله علیه) بین حق و باطل را امتیاز بخشید؟! بین ظلم و عدل را جدا کرد؟ بین جریان تباهی و گناه و فساد را از جریان حق و عدل و داد امتیاز بخشید و هم اندیشه را به نهایت رساند و شفاف کرد؟! انصافاً آن هنر سالار شهیدان این بود که مرز بین حق و باطل عدل و داد و ظلم را، زشت و زیبا را به نهایت زیبایی و شفافیت روشن و آشکار کرد.

ایشان بیان داشتند:

 همانطوری که برای انسان دو بال اندیشه و انگیزه از ناحیه پروردگار عالَم قرار داده شده است که با یک بال میاندیشد فکر میکند تفکر و تعقّل دارد حقایق را میشناسد خوب و بد را امتیاز میدهد زشت و زیبا را از هم جدا میکند و با بال دیگر قدرت عمل و کار برای او فراهم است که به سمت خوبیها حرکت میکند به سمت زیباییها و جمال و کمال روی میآورد و ارادت میورزد و میل پیدا میکند و باور در او ایجاد میشود، جامعه هم از این دو عقل برخوردار است. جامعهای به کمال و سعادت میرسد که از این دو توان و دو نیرویی که خدای عالم در وجود او قرار داده است به درستی بهره ببرد.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه بشر نمی تواند آن منفعتی که به سعادت ابدی انسان بیانجامد و یا مضراتی که باعث شقاوت انسان می شود، را بفهمد، بیان داشتند:

اینکه خدای عالم در قرآن میفرماید بشر را ما به دانش و علم مزیّن کردیم، زینت دادیم، او را با هنر علم و اخلاق به جایگاه شایسته انسانی او رساندیم، او را به کرامت رساندیم: ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الأکْرَمُ ٭ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ٭ عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ﴾. شما حساب بفرمایید در عصر جاهلی، آن زمان و روزگاری که حاکمیت با شمشیر بود با تیغ بُرّا و اهلاک حرث و نسل بود: ﴿قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی﴾ هر کسی که قدرت بیشتری داشت مُکنت بیشتری داشت ثروت بیشتری داشت فرزندان و طایفه قویتری داشت حتی به تکاثر در قبور میپرداختند: ﴿أَلْهاکُمُ التَّکاثُرُ ٭ حَتَّی زُرْتُمُ الْمَقابِر﴾، آن فرهنگ، آن تمدّن، آن توحّش به امری تبدیل شد که فرمود: ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الأکْرَمُ ٭ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ٭ عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ﴾.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه آنچه برای یک جامعه زیبنده، آراسته و شایسته است این است که در این دو بُعد عقل نظری و عقل عملی بکوشند؛ بیان داشتند:

فرزانگان، دانشمندان و اندیشمندان در حوزه فکر و نظر در ابعاد مختلف در سیاست، در اقتصاد، در فرهنگ و در معارف تلاش و کوشش کنند آثار علمی خلق کنند، از آن طرف هم جامعه لباس علم و معرفت بدوزد و در عرصه اجتماع انسانهای شایسته و فرهیخته بسازد. اگر جامعهای با این دو جنبه تلاش کند قطعاً آن جامعه پیروز است. این مسئلهای که گفتند عقل نظری و عقل عملی فقط برای فرد نیست برای یک سازمان هم هست، برای یک مجتمع هم هست و بزرگتر از همه برای یک جامعه بزرگ و عظیم هم هست.

مکتب تشیّع برخوردار از این دو جریان و دو جهت هست؛ مالامال از عقل و معرفت و ارادت و محبت است. یکی از عمدهترین جهاتی که این مکتب را سرآمد ساخته، این مکتب را نسبت به مکاتب دیگر بشری و غیر بشری و الهی اینگونه به آراستگی و زیبایی در آورده است وجود مبارک حضرت سالار شهیدان حسین‌ بن ‌علی(سلام الله علیه) است که اندیشهایی فوق‌ العاده، سراسر آگاهی، شناخت، معرفت، امتیاز حق از باطل چه کسی همانند حسین ‌بن ‌علی(سلام الله علیه) بین حق و باطل را امتیاز بخشید؟! بین ظلم و عدل را جدا کرد، بین جریان تباهی و گناه و فساد را از جریان حق و عدل و داد امتیاز بخشید و هم اندیشه را به نهایت رساند و شفاف کرد؟! انصافاً آن هنر سالار شهیدان این بود که مرز بین حق و باطل عدل و داد و ظلم را، زشت و زیبا را به نهایت زیبایی و شفافیت روشن و آشکار کرد. اگر تا قبل از نهضت ابی‌عبدالله(سلام الله علیه) اگر کسی میگفت که این انسان پلید همانند معاویه جانشین پیغمبر(صلّی الله و علیه و آله و سلّم) است و ـ معاذالله ـ لقب امیر المؤمنین دارد و لباس پیغمبر(صلّی الله و علیه و آله و سلّم) پوشیده و ظاهر پیامبری و جانشین پیامبری دارد و خود را «خلیفه الله» و «خلیفه الرسول» معرفی میکند و مانند آن، ما که چه میدانستیم! ما که نمیدانستیم! او صف اول نماز میایستاد و جماعت بود، امام جماعت بود، از خدا و پیغمبر میگفت، ما که نمیشناختیم! آن چیزی که توانست این امتیاز بزرگ را فراهم کند و جامعه را از ننگِ نفاق و دورویی و دروغ به در آورد و حق را شفاف و روشن ارائه کند، این خون پاک سالار شهیدان حسین‌ بن ‌علی(سلام الله علیه) است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797