کد خبر : 4370
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴

شناخت خداوند در خلقت انسان

شناخت خداوند در خلقت انسان

« یکی از خصوصیاتی که در جهان کشف شده است اصل انسان مداری (آنتروپیک) است. برای بوجود آمدن یک انسان دست کم از بعد مادی اش لازم است عناصری مانند کربن ، آهن و … موجود باشد این عناصر در ستاره های معمولی مثل خورشید ساخته نمی شود و تنها در ستارگان به مراتب داغتر

« یکی از خصوصیاتی که در جهان کشف شده است اصل انسان مداری (آنتروپیک) است. برای بوجود آمدن یک انسان دست کم از بعد مادی اش لازم است عناصری مانند کربن ، آهن و … موجود باشد این عناصر در ستاره های معمولی مثل خورشید ساخته نمی شود و تنها در ستارگان به مراتب داغتر از خورشید به وجود می آید. این عناصر پس از شکل گیری باید در فضا ریخته شوند و به سیاره ای مثل زمین برسند تا زمینه مادی شکل گیری انسان را پدید آورد. مثل اینکه وضعیت جهان طوری تنظیم شده است که ما انسان ها اینجا باشیم».

همه این پدیده های عالم کار می کنند تا جسم ما ساخته شود، روح انسان دیگر چه عظمتی دارد! این مساله نشان می دهد که انسان حقیقتا چه موجودی است. برخی در انسانیت اوج می یابند و برخی مانند جنایت کاران تکفیری در اوج رذالت قرار دارند .

آقای گلشنی سپس می گوید: دانشمندان در تفسیر این مطلب برخی چون خدا باور بودند گفتند این امر نشان می دهد که علم و حکمتی در کار است که اگر نمی بود این پدیده ها به وجود نمی آمدند. عده ای دیگر گفتند این امر دلالت بر فاعل آگاه و قادر ندارد بلکه بیلیون ها بیلیون عالم وجود دارد که یکی از آنها عالم ما شده که انسان در آن بوجود آمده است. دکتر گلشنی در نقد این سخن تعبیر زیبایی دارد و می گوید: اینان برای اینکه نکند پای خداوند به میدان بیاید به سراغ طفره های نابخردانه ای رفته اند. «البته فرض جهان های متعدد اگر درست باشد با اندیشه خدا باوری منافات ندارد» زیرا سخن در این است که همین نظام، صرف نظر از نظام های دیگر چون دارای نظم و اتقان است امکان ندارد کورکورانه واقع شده باشد.

(برگرفته از مباحث حضرت استاد ربانی گلپایگانی)

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797