عدم ادراک «نفس» توسط اعضا و جوارح ظاهری
سؤال بعدی این است، آن حقیقتی که از آن تعبیر به «مَن» شد و بیان شد که غیر از اعضا و جوارح داخلی و خارجی انسان و امری موجود است، آیا با چشم سر دیده میشود و قابل اشاره است؟ در جواب میگوییم که این حقیقت با حواس ظاهری ادراک نمیشود؛ یعنی شنیدنی، دیدنی، چشیدنی،
سؤال بعدی این است، آن حقیقتی که از آن تعبیر به «مَن» شد و بیان شد که غیر از اعضا و جوارح داخلی و خارجی انسان و امری موجود است، آیا با چشم سر دیده میشود و قابل اشاره است؟
در جواب میگوییم که این حقیقت با حواس ظاهری ادراک نمیشود؛ یعنی شنیدنی، دیدنی، چشیدنی، بوییدنی و لمسکردنی نیست و به عبارت دیگر هیچیک از ادراکات پنج گانۀ انسان، ملتفت آن حقیقت نیست. پس در ما موجود مجرّدی وجود دارد و وجود ما منحصر به این اعضا و جوارح مادّی نمیباشد، بلکه حقیقت دیگری هم داریم که موجودی غیر مادّی و مجرّد است و این حقیقت همان نفس ما میباشد.
در ادامه بحثهای قبلی علامه حسنزاده (حفظه الله تعالی) میفرمایند: باید فاعل حرکت را تعیین کرد؛ یعنی مُعطی و دهندۀ عِلم کیست؟ آیا استاد، درس، مباحثه و مطالعه است؟ با وجود اینکه همۀ این موارد مقدمه هستند؛ زیرا علم، یک امر مجرّد است و فاعلش هم باید مجرّد باشد. در حقیقت علت باید از معلول قویتر باشد. علم مجرّد است و مادّی نیست که با چشم بشود دید و با دست بشود به آن اشاره کرد؛ لذا علتش باید از خودش قویتر باشد. حرف زدن استاد، صدایی که به گوش میرسد و مطالعه کردن همه مادّی هستند و نمیتوانند فاعل عِلم باشند، بلکه لازم است امری مجرّد، فاعلِ علم باشد.
در ادامه قابلِ علم و متحرّک بررسی گردید و روشن شد کسی که قبول علم میکند نیز امری مجرّد است. کفش، کلاه، دست، پا، قلب، ریه، کبد، کلیه و حتی سر انسان هم نیست، بلکه یک موجود مجرّد است. پس ما یک موجود مجرّد در کنار این اعضا و جوارح مادّی داریم که اگر استاد باشد به عنوان فاعلِ علم است و اگر شاگرد باشد به عنوان قابلِ علم است.
برچسب ها :ادراک ، حکمت ، حیدری ، حیدری نقد علی ، عارف ، عرفان اسلامی ، علامه حسن زاده ، علامه طباطبائی ، فلسفه ، فلسفه اسلامی ، موسسه آوای توحید ، نفس
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 9 در انتظار بررسی : 9 انتشار یافته : ۰