علی(ع)، عدل مسلّم و موحد ناب
در محضر استاد: به گزارش خبرگزاری حکمت , به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: عدل گرچه مفهومش روشن و معنایش شیرین است؛ لکن بدون توحید ممکن نیست. موحد میگوید جای اشیاء را اشیاآفرین میداند، ملحد میگوید جای اشیاء را خود ما معین میکنیم. در نتیجه ما قبل از اینکه
در محضر استاد:
به گزارش خبرگزاری حکمت , به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی اسراء:
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
عدل گرچه مفهومش روشن و معنایش شیرین است؛ لکن بدون توحید ممکن نیست. موحد میگوید جای اشیاء را اشیاآفرین میداند، ملحد میگوید جای اشیاء را خود ما معین میکنیم. در نتیجه ما قبل از اینکه مدار عدل را روشن کنیم باید محور توحید را تبیین کنیم.
در محضر استاد؛
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
مستحضرید که عدل گرچه مفهومش روشن و معنایش شیرین است؛ لکن بدون توحید ممکن نیست. جامعهای که موحّد نیست، ولی داعیه عدل دارد این جامعه فرعونی است؛ زیرا عدل معنایش «وضع کلّ شیء فی موضعه» است این معنای روشنی دارد؛ اما جای اشیاء کجاست؟ جای اشخاص کجاست؟!
موحد میگوید جای اشیاء را اشیاآفرین میداند، ملحد میگوید جای اشیاء را خود ما معین میکنیم. در نتیجه ما قبل از اینکه مدار عدل را روشن کنیم باید محور توحید را تبیین کنیم.
این یک علی علیه السلام میخواهد که عدل مسلّم است، موحّد ناب است؛ میداند که جای حقیقی اشیاء کجاست و جای اشخاص کجاست! برای اینکه عدل بدون توحید ممکن نیست اصلاً؛ نه معنا دارد، نه موضوع دارد، نه مصداق.
این علی علیه السلام که سخنگوی قرآن است یک توحید ممثّل است و آن توحید ممثّل می تواند عدل را تبیین کند.
منبع: سخنرانی معظم له در افتتاحیه همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»
برچسب ها :آیت الله جوادی آملی ، امام علی علیه السلام ، عدل ، موسسه آوای توحید ، پایگاه اطلاع رسانی اسرا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : ۰