کد خبر : 4368
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۲

نقش اهل بیت در بقاء امت یا بقاء زمین

نقش اهل بیت در بقاء امت یا بقاء زمین

قرآن کریم مقصود از خلقت جن و انس را پرسش و عبادت خداوند می داند و می فرماید: ﴿وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون‏﴾[۱] قرآن کریم همچنین بیان می دارد که خداوند زمین و آسمان را برای انسان خلق نموده است ﴿هُوَ الَّذی خَلَقَ لَکُمْ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً﴾[۲] و ﴿وَ سَخَّرَ لَکُمْ ما

  1. قرآن کریم مقصود از خلقت جن و انس را پرسش و عبادت خداوند می داند و می فرماید: ﴿وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون‏﴾[۱]
  2. قرآن کریم همچنین بیان می دارد که خداوند زمین و آسمان را برای انسان خلق نموده است ﴿هُوَ الَّذی خَلَقَ لَکُمْ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً﴾[۲] و ﴿وَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً﴾[۳]. بنابراین خداوند زمین و آسمان را برای انسان و انسان را برای عبادت آفریده است.
  3. عبادت نیز راه و رسم و آیین نامه ای دارد زیرا باید بر اساس آنچه معبود می خواهد انجام گیرد. اگر کسی در عبادت تابع خودش باشد و هر وقت خواست و هر چه خواست انجام دهد دیگر عبادت نخواهد بود. حقیقت عبادت، خضوع و گرنش در برابر ذات مقدس الهی است و خداوند است که باید بپسندد چه کاری باعث خضوع بنده می شود. خضوع نیز در هر کار و قالبی نمی گنجد بلکه برنامه و آیین نامه دارد. منظور از عبادت نیز هر آن کاری است که مرضی خداوند است.

قرآن می فرماید: ﴿أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنی‏ آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطان‏﴾[۴] امام صادق(ع) در باره این آیه می فرماید: خدای متعال اطاعت شیطان را عبادت وی نامیده است. در آیه دیگر می فرماید: یهود، عالمان خود را رب گرفتند و عبادت نمودند ﴿اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّه‏﴾[۵] آنان این گونه نبودند که در مقابل عالمان خود رکوع و سجود کنند اما اطاعت از دستورات آنان به معنای پرستش و عبادت آنها به شمار آمده است.

  1. آیین نامه عبادت و راه بندگی توسط انبیاء الهی به بشر تعلیم داده شده است. اکنون سوال می کنیم اگر پیامبری شریعتی آورد و از دنیا رفت بعد از او چه باید بشود، آیا شریعت او باید برود؟ خیر؛ حال اگر گفته شود پیامبر اکرم (ص) بعد از خود قرآن را به یادگار گذاشتند می گوییم این کتاب نیازمند مبین و مفسر است و مفسر آن باید معصوم باشد زیرا در غیر صورت، غایت اصلی که عبادت است بی برنامه خواهد ماند.

اکنون معنای این قسمت حدیث که فرمود «إذا ذهب أهل بیتی ذهب أهل الارض» معلوم می شود زیرا هدف خلقت عبادت و شریعت است و عبادت بدون برنامه و قانون نمی شود و اگر حجت الهی در زمین نباشد آن غرض دچار خدشه می شود و این امر با فعل فاعل حکیم منافات دارد. دو روایتی که یکی در مستدرک حاکم بود و دیگری در تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع) بود، موید همین معنا است.

(برگرفته از مباحث حضرت استاد ربانی گلپایگانی)

[۱] سوره ذاریات، آیه ۵۶

[۲] سوره بقره، آیه ۲۹

[۳] سوره جاثیه، آیه ۱۳

[۴] سوره یس، آیه ۶۰

[۵] سوره توبه، آیه ۳۱

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797