کد خبر : 2281
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۷:۱۲

تأثير خواندن فلسفه‌ در بُعد معنوی

تأثیر خواندن فلسفه‌ در بُعد معنوی

تأثیر خواندن فلسفه‌ در بُعد معنوی

سوال مطرح شده از حضرت استاد یزدان پناه تأثیر خواندن فلسفه‌ در بُعد معنوی را توضیح بفرمایید؟ استاد علوم عقلی حوزه علمیه گفتند: فلسفه صدرا، در نهایت، سر از بحث #وحدت_شخصیه درمی‌آورد؛ این مسئله، در فرد خیلی تغییر ایجاد می‌کند. او نمی‌تواند دیگر عادی باشد و هر حرفی را بزند. نمی‌تواند هر نوع بررسی را

سوال مطرح شده از حضرت استاد یزدان پناه

تأثیر خواندن فلسفه‌ در بُعد معنوی را توضیح بفرمایید؟

استاد علوم عقلی حوزه علمیه گفتند:

فلسفه صدرا، در نهایت، سر از بحث #وحدت_شخصیه درمی‌آورد؛ این مسئله، در فرد خیلی تغییر ایجاد می‌کند. او نمی‌تواند دیگر عادی باشد و هر حرفی را بزند. نمی‌تواند هر نوع بررسی را نسبت به عالَم داشته‌ باشد؛ چون این معارف، این اجازه را به او نمی‌دهد.

حتی صرف دانستن اینها، مؤثّر است؛ چرا که دانستن، #بذر_مشاهده است. حضرت امام هم تأکید می‌کنند که باید دانست و این دانستن، حجاب است؛ ولی باید داخل حجاب شد و با #مجاهده_قلبی، اینها را به قلب رساند. اگر کسی هم می‌خواهد به لحاظ معنوی اوج بگیرد، چاره آن، دانستن معارف است؛ ولی گاهی اگر طلبه‌ای به لحاظ روحی خیلی قوی است، شاید به این نتیجه برسیم که او دیگر این‌قدر لازم ندارد که معقول بخواند؛ گرچه اگر باز هم بخواند، خیلی بهتر است.

راه عمومی و کم دردسرتر و کم ‌خطرتر، راه شناخت معارف است که در عرفان نظری و فلسفه صدرا روی می‌دهد؛ به تعبیر دیگر نه تنها در #تربیت عقلانی، بلکه در #تربیت_معنوی هم مؤثر است.

از توصیه‌هایی اساتید برای رسیدن به مراحل نهایی عرفان، این بود که ره چنان رو که رهروان رفتند! از خواندن این دروس، کم‌کم چنان عطشی ایجاد می‌شود که به حرکتی معنوی تبدیل می‌گردد.

🔹کسی که این معارف را می‌داند، معمولاً در مقام عمل و سلوک هم راحت‌تر می‌تواند حرکت کند. می‌گویند وقتی ذکری مانند لااله‌الّاالله را می‌گویید، اگر دقیقاً نمی‌دانید به چه معناست، اثرش هم کم است. یکی از این آقایان دستور داده‌ بود ذکر لااله‌الاّالله داشته‌باش و بعد گفته بود اما کدام خدا؟! باید جواب می‌داد آن خدایی که جدا نیست و همه جاست و نامتناهی است که ما به اصطلاح، جلوه او هستیم.

🔹حتی گاهی شده کسانی که از نظر علمی کار کرده‌اند و بعد تن به سلوک داده‌اند، مشکلات روحی آنها کمتر بوده است. مثلاً در وسط کار، شیطان وسوسه می‌کند؛ اما چون ایشان پایه‌های معرفتی محکمی دارند و اصل مسئله را حل کرده‌اند و فقط الآن می‌خواهند همین را که بدان یقین دارند به دل برسانند، مشکل کمتری دارند. خیلی‌ها در این مراحل از شیطان ضربه سنگینی می‌خورند.

منبع: مدرسه تخصصی حکمت و عرفان
باقرین علیهما السلام ▪️ ویژه خواهران

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797