کد خبر : 5744
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲

فرازهایی از معارف امام جواد(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

فرازهایی از معارف امام جواد(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

ویژه شهادت؛ به گزارش خبرگزاری حکمت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت سالروز شهادت امام محمد تقی جواد الائمه (علیه السلام) فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت مقام و شخصیت آن امام همام بیان میشود:  آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به دوران کودکی امام جواد (علیه

ویژه شهادت؛

به گزارش خبرگزاری حکمت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء:

به مناسبت سالروز شهادت امام محمد تقی جواد الائمه (علیه السلام) فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت مقام و شخصیت آن امام همام بیان میشود:

 آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به دوران کودکی امام جواد (علیه السلام) و انتقال علوم الهی از سوی پدر بزرگوارشان بیان داشتند: وقتی وجود مبارک امام جواد به دنیا آمده است وجود مبارک امام رضا(سلام الله علیهما) خیلی به این نوزاد علاقمند بود آن طوری که مسعودی در مروج الذهب خود نقل می‌کند «کان ینادیه فی المهد طول لیلته» در بسیاری از شب وجود مبارک امام رضا(سلام الله علیه) تا سحر کنار این گهواره ذکر خواب می‌گفت مناجات می‌کند مناقات می‌کرد با او گفتگو می‌کرد. به امام رضا(سلام الله علیه) عرض کردند شایسته نیست پدری همچون شما کنار گهواره کودک ذکر خواب بگویید که کودک بخوابد فرمود: نه من ذکر خواب می‌گویم نه او به خواب می‌رود، من دارم معارف الهی را به او منتقل می‌کنم و با علم، او را عزیز می‌کنم «انما اعزّه بالعلم عزّا»؛ این کار آن پدر و آن پسر(سلام الله علیهما) بود.

معظم له ادامه دادند: وقتی وجود مبارک امام جواد(سلام الله علیه) در دوران کودکی به مقام شامخ امامت رسید به او عرض کردند که مگر کودک به مقام شامخی می‌رسد مثل نبوت یا امامت؟ فرمود: ﴿وَ آتَیناهُ الْحُکْمَ صَبِیاً﴾ که در قرآن می‌خوانید این سند آن است که اگر کسی از علم لدنی برخوردار باشد ذات اقدس الهی چنین سمتی را به او عطا می‌کند. بعد وقتی وارد فضای جامعه شدند مهمترین کارشان تفسیر قرآن و نشر معارف قرآن و اهل بیت بود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به تفسیر آیه ای از قرآن کریم در رابطه با بررسی آراء مختلف مکتب های گوناگون از لسان نورانی امام نهم(ع) پرداختند و ابراز داشتند:  خدای سبحان در قرآن کریم در سوره «زمر» به همه ما امر کرد و بشارت داد و فرمود: آنها که مکتب های گوناگون آراء مختلف را بررسی می‌کنند و بهترینش را برمی‌گزینند به آنها مژده بده ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ وجود مبارک امام جواد(ع) برای تبیین این گونه از آیات به همه ما فرمود: هر کس گوش به حرف گوینده‌ای می‌دهد دارد او را عبادت می‌کند! منظور از این گفتن، تنها گفتن در قبال نوشتن یا رفتن و مانند آن نیست، بلکه اعمال و نوشته دیگران را نیز شامل می شود؛ فرمود اگر کسی گوش به حرف کسی بدهد، مقاله کسی را نگاه کند، روزنامه کسی را، سخن کسی را گوش بدهد، نوار کسی را گوش بدهد که بخواهد آن را بپذیرد باید بداند دارد او را عبادت می‌کند اگر او ان‌شاءالله از خدا و پیغمبر بگوید، این کار او عبادت خداست و اطاعت پیغمبر، اگر خدای ناکرده او باطل می‌گوید او دارد شیطان را عبادت می‌کند. لذا این حدیث نورانی به این نکته اشاره دارد که هرگز نباید هیچ نوشتار و گفتار و سخنی را بدون تحقیق و تفحّص بپذیریم.

معظم له به یکی از توصیه های اخلاقی آن امام نهم(علیه السلام) اشاره داشتند که دنیا را محل صبر و بردباری در برابر مشکلات معرفی نموده و گفتند: کسی از وجود مبارک امام جواد(سلام الله علیه) توصیه اخلاقی خواست عرض کرد که ما را سفارش کنید. حضرت فرمود: قبول می‌کنید یا فقط می‌خواهید گوش بدهید؟ عرض کرد نه قبول می‌کنم. فرمود: اگر قبول می‌کنید این مسائل را بدان، اینجا جای امتحان و جای بردباری است اصلاً کسی خیال بکند که اینجا بخواهد راحتی و راحت به سر ببرد راحتی نصیبش بشود اشتباه است؛ آنکه این نظام را ساخت این جهان را ساخت فرمود: اینجا جای آسایش نیست خودش هم که ﴿وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قیلاً﴾ دیگر از خدا راستگوتر کیست ؟ ولی معذلک قسم یاد کرد فرمود: ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا اْلإِنْسانَ فی کَبَدٍ﴾ انسان در فشار و رنج و درد و زحمت و سختی قرار داده شد، اصلاً ساختار اینجا این است؛ این لام لام قسم است، کبَد یعنی درد و رنج و فشار و مشکلات؛ حالا یکی فشار مالی دارد، دیگری فشار خانوادگی دارد، یکی فشار سیاسی دارد و یکی فشار اجتماعی دارد هیچ کس بیدرد و رنج نیست؛ مستحضرید آنها که وضع مالیشان خوب است با قرص خواب می‌خوابند این ‌طور نیست که مثلاً راحت باشند، حالا کسی خیال بکند این هفتاد هشتاد سال آسوده باشد نه، آسایش جای دیگر است آنجا که ﴿لا لَغْوٌ فیها وَ لا تَأْثیمٌ﴾ از یک سو ﴿الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ﴾ از سوی دیگر.

آیت الله العظمی جوادی آملی همچنین رسیدن به درجات عالی دردنیا و آخرت را برای انسان، ممکن دانستند و بیان داشتند: وجود مبارک امام جواد(سلام الله علیه) فرمود: «الثِّقَهُ بِاللّهِ ثَمَنٌ لِکُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلى کُلِّ عالٍ» رسیدن به درجات عالی، درجات بهشت، درجات علمی و عملی و تقوا در دنیا و درجات بهشت در آخرت البته سخت است; ولی اعتماد و اطمینان به لطف خدا، بهای هر کالای گرانی است. امام جواد علیه السلام می فرماید: نِیل به درجات عالی و رسیدن به مقاماتی مانند مقام سلمان، مقام اباذر، مقام مقداد در دسترس است، شما نردبان رسیدن به این مقامات را دارید، نگویید سلمان و مقداد به آن مقامات رسیده اند ما نمی‌توانیم، اگر بگویید یک مقامی خیلی بالاست، نردبانش را دارید و آن اطمینان به خداست.

منبع: آرشیو جلسه درس اخلاق معظم له

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797