کد خبر : 6659
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵

برگزیدگان جشنواره علامه حلی استان یزد با حضور آیت الله اعرافی تقدیر شدند

برگزیدگان جشنواره علامه حلی استان یزد با حضور آیت الله اعرافی تقدیر شدند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کوثر از یزد، آیت الله علیرضا اعرافی، در جلسه تقدیر از برگزیدگان جشنواره علامه حلی استان یزد با اشاره به اینکه دست حوزه علمیه از لحاظ تاریخی، تحقیق و پژوهش و نوآوری پر است، بیان کرد: سیل عظیمی از  پژوهشگران و نوآروان در تاریخ مراکز دینی وجود دارند  که فکر و

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کوثر از یزد، آیت الله علیرضا اعرافی، در جلسه تقدیر از برگزیدگان جشنواره علامه حلی استان یزد با اشاره به اینکه دست حوزه علمیه از لحاظ تاریخی، تحقیق و پژوهش و نوآوری پر است، بیان کرد: سیل عظیمی از  پژوهشگران و نوآروان در تاریخ مراکز دینی وجود دارند  که فکر و اندیشه آن‌ها  هم در تاریخ اسلام و هم در تاریخ بشریت بسیار پربار بوده و این از افتخارات است.

وی در بیان ویژگی های پژوهشگری تاریخی گفت: اینکه با حداقل امکانات،  بالاترین تولیدات فکری به وجود آید از جمله ویژگی های پژوهشگری تاریخی اس؛ تألیف کتاب شریف « المیزان» توسط « علامه طباطبایی» گواه این مطلب است که فردی با فقدان امکانات، در مدت ۲۰ سال به تألیف کتابی می پردازد  که هم اکنون نقطه عطف در تاریخ شیعه وکل جهان اسلام  و سبب پیشرفت جریان تفسیر و فهم قرآن وعلوم قرآنی در جهان اسلام است.

مدیر حوزه های علمیه برادران کشور با اشاره به اینکه در گذشته مدارس دینی، محور همه دانش های زمان خود بوده  است، اضافه کرد:  تقویت فهم تاریخی طلاب از نکات مهم حوزه های علمیه  قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: اصل هویت حوزه در یکایک طلاب و اساتید باید باشد به گونه ای که در هر شرایطی به این هویت  خود افتخار کنند و به طور ویژه هویت علمی و پژوهشی در عمق روح طلبه باید جان بگیرد و نفوذ کند؛  به ویژه  با تکیه به دیوار محکم تاریخ که استواری دارد و به انسان احساس هویت می دهد و این امر  بیش از هر چیزی در نظام روحانیت لازم است.

این مقام مسئول مد نظر قرار دادن آشنایی با تاریخ حوزه را در کارهای علمی و فرهنگی مهم و حائز اهمیت دانست و افزود: گرچه قواعد نگارشی  و ویرایشی در امر پژوهش مهم است اما باید از فعالیت های سطحی فاصله گرفت و بر عمق  کار پژوهشی افزود؛ روشمندی اجتهادی ضلع مهمی است که حوزه علمیه علی الخصوص در ادبیات و معانی بیان  باید به سمت آن حرکت کند.

وی در  ادامه  با تأکید بر اینکه ممکن است نقدی به «اصول»  هم وارد باشد، مطالعه آن را مهم دانست و تصریح کرد: خواندن  علم اصول، طلبه را مستعد تحقیق و پژوهش می کند؛ بنابراین پایه های علوم حوزوی نقش اصلی در پژوهش دارند که باید علاوه بر مهم دانستن آن، در تقویت و نهادینه سازی این دروس اهتمام ورزید و در کنار آن  تحقیق عامه و مشترک را هم لحاظ کرد.

 آیت الله اعرافی با اشاره به این نکته که موضوع یابی وسوژه یابی یک هنر خاص و شرایط ویژه می طلبد، افزود:  اگر موضوع یابی و سوژه یابی در امر تحقیق لحاظ نشود، پژوهش تکراری خواهد بود.

 وی در بیان نقاط تمایز شهید مرتظی مطهری(رحمه الله علیه) با دیگر پژوهشگران، بیان کرد:  شهید مطهری،  سوال زمانه را پیدا می کرد   و در پاسخ  به آن سوال کار تحقیقی و علمی می کرد؛ تحقیق وقتی مشتری پیدا کرد باعث انگیزه می شود و این مستلزم بر قدرت موضوع یابی ، آشنایی با دانش جدید وعلوم انسانی با مباحث جدید می باشد.

*تحقیق و پژوهش های حوزه و دانشگاه،  باید در نظام تصمیم گیری وکلان جامعه اثر بگذارد

در ادامه مدیر حوزه های علمیه برادران افزود : طلاب باید  علاوه بر مطالعات خوب، مسئله یابی خوب داشته و مطابق با نیاز سنجی، موضوع را رصد کنند و  تحقیقاتی که در حوزه و دانشگاه انجام می شود باید در نظام تصمیم گیری وکلان جامعه اثر بگذارد و  پژوهش های که بتواند روی تصمیمات جامعه اثر بگذارد، نتیجه می دهد.

 وی اضافه کرد: در تحقیق و پژوهش  باید به گونه ای باشد که استاد تربیت شود، چرا که اگراستاد پژوهشگر باشد طلبه هم تربیت می شود  اگر استاد، یک مقاله یا کار تحقیقی  در سال انجام دهد، طلبه نیز در تأثیر گذار خواهد بود.

 در ادامه این مراسم، حجت الاسلام  و المسلمین محمد کارگر شورکی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد با اشاره به اینکه حوزه علمیه خواهران استان یزد به عنوان یکی از حوزه های موفق کشور در عرصه های فعالیتهای پژوهشی  است، افزود: کسب رتبه کشوری جشنواره بانوی کرامت، برگزاری موفق ۲ دوره تربیت محقق با کسب رتبه کشوری، موفقیت طلاب این دوره‌ها با تحقیق و تدوین آثار علمی، شرکت اساتید در دوره هنر پژوهش، اهتمام به برگزاری کارگاههای ارتقای توان پژوهشی اساتید در استان از جمله افتخارات حوزه علمیه خواهران در عرصه پژوهش می باشد.

وی راه اندازی پیش شماره مجله علمی ترویجی، تأسیس مراکز پژوهشی در شهر یزد وشهرستان میبد،برگزاری همایش‌های استانی و ملی، مشارکت در طراحی و اجرای نشست های علمی و کرسی های آزاد اندیشی در سطح ملی، شناسایی و پشتیانی از استعدادهای برتر را دیگر فعالیت های معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد برشمرد و افزود: معاونت پژوهش استان در راستای تقویت بنیان پژوهشی اساتید وطلاب برنامه هایی را ارائه کرده است و من نیز تمام تلاش خود را جهت حمایت از  بانوان پژوهشگر استان  کما فی السابق به کار خواهم بست.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد به ۳۰ تألیف  از بانوان طلبه استاناشاره و بیان کرد:  امسال هشت کتاب بانوان حوزوی استان در موضوعات اعتقادی،تفسیر،خانوادگی  توسط خواهران طلبه استان به چاپ رسیده است.

 وی در پایان خاطر نشان کرد: در دوازدهمین جشنواره علامه حلی(رحمه الله علیه) با دریافت ۵۲۰  توانستیم  نسبت به سال گذشته  رشد  ۱۰۰ درصدی را به ثبت برسانیم و امیدواریم با ارتقای سطح کیفی مقالات شاهد درخشش بانوان طلبه یزدی در جشنواره استانی و کشوری باشیم.

تقدیر و تجلیل از برگزیدگان جشنواره علامه حلی استان یزد با حضور مدیر حوزه های علمیه برادران کشور از دیگر برنامه های این نشست بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دفتر و ساختمان آموزشی : قم،خ ارم ،ک۲۰ روبروی مسجدسلماسی پلاک۱۳ کدپستی: 3715696797